Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto smet nikon D300 Hoe het toestel controleren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: onscherpe foto smet nikon D300 Hoe het toestel controleren?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    een aantal vaste handelingen aangemaakt met een vaste verscherpingswaarde en dat is in mijn ogen de beste optie.

Beeld per beeld verwerken (met behulp van aanpasbare SET's) is imo toch nog beter, maar erg tijdrovend
    Opslaan doe ik als (pseudo)NEF* - je kan er achteraf veel meer met aanvangen (ook in batch)

*zelfs mijn Canon-files
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Beeld per beeld verwerken (met behulp van aanpasbare SET's) is imo toch nog beter, maar erg tijdrovend
      Opslaan doe ik als (pseudo)NEF* - je kan er achteraf veel meer met aanvangen (ook in batch)

*zelfs mijn Canon-files
      Natuurlijk is beeld per beeld de beste optie, maar hier bedoel ik dat een batchbewerking laten lopen in Nikon Capture een stuk beter is dat de JPG bestanden die uit je camera komen rollen, zo heb ik er enkele aangemaakt Bv. zonlicht tijdens de dag, binnenopnames, opnames bij bewolkt weer enz. daar pas ik over het algemeen alleen de witbalans en de verscherping aan, gaat het om een belangrijke groot af te drukken opname, dan maak ik van de nabewerking heel wat meer werk, maar om ieder beeld uitgebreid stuk voor stuk aan te passen, dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten.

Comment

Ale als ik het zo hoor maak ik me meer zorgen om die onscherpte dan eigenlijk nodig is.
        Wat die lens betreft ik heb voor deze geopteerd omdat ik er het meeste bereik mee had en ik dus niet steeds van lens moet verwisselen.Zoals je dan moet doen met die primes. En hoeveel moet je er dan niet in je rugzak steken hebben ;-)
        OP mijn D70 had ik daar absoluut geen probleem mee en zoals je zegt je gaat van 6mp naar 12mp. Het ideale zou zijn een 18-200 maar 2.8 ofzo maar zoiets zullen ze wel nooit maken ;-)Dus vrees dat ik er een beetje mee zal moeten leren leven en de aanpassingen achteraf doen of eventueel in mijn toestel.

PS Heb de handleiding al meerdere malen gelezen maar zal t toch nog maar eens doen denk ik;-) lol
        Allemaal alleszins al bedankt voor de reacties!!

Groetjes

Comment

Ik zit hier met net dezelfde combinatie (d300 met 18-200 vr) en kom ook van de d70(met de 18-200vr).
          Ik heb het gevoel dat ik helemaal opnieuw moet leren fotos maken:niet scherp, bewogen,......
          Veeeeel foto's maken denk ik dan en handleiding van buiten leren :-)

Groetjes,

luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
            OP mijn D70 had ik daar absoluut geen probleem mee en zoals je zegt je gaat van 6mp naar 12mp. Het ideale zou zijn een 18-200 maar 2.8 ofzo maar zoiets zullen ze wel nooit maken ;-)
            De 18-200mm is niet direct een scherpe lens te noemen... welke lens had je op je D70?
            ik heb ze ook gehad en is buitengevlogen toen ik een 17-55mm op de kop kon tikken... wat een verschil!

koop anders een 50mm 1.8 lensje dan heb je een extra referentie en 't is wel een leuk lensje, of 35mm 1.8...

kijk ook eens waar je focus punt ligt
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
              hier een link met een aantal foto s want het lukt me niet deze op een andere manier te posten

Explore Sensitive Roosje’s 3 photos on Flickr!

Alvast bedankt!
              dit lijkt me toch vrij scherp en tevens goeie scherpdiepte
              ik zie het probleem niet
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

lijkt mij toch ook in orde hoor, weet niet waar je zo erg de "onscherpte" ziet ?

de d300 moet je idd wel juist instellen voor hetgeen je hem gebruikt anders heb je snel onscherpte !
                http://www.jvs-photography.be/

Comment

hoi, Ik heb met mijn D300 ook al eens hetzelfde gedacht i.v.m. scherpte en toen op aanraden van een andere hobby-fotograaf eens een testfoto afgedrukt.
                  Die was op A4 nog heel scherp hoor, ik zou zeggen ,probeer het eens , we zitten dikwijls te "pixelpeepen" op ons scherm maar op een gewone afdruk zie je het niet.
                  (Of eigenlijk zie het je het soms wel, zoals met de feestdagen laatsleden waar mijn schoonmoeder er door de scherpte heel oud uitzag, zo goed zag je alle rimpels)
                  Te scherp kan dus ook....

grtjs Jozef
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oud topic, maar mijn mening:
                    Er is helemaal niks mis met die fotootjes, voorzover op dat formaat te beoordelen.

Comment

Working...
                    X