Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto smet nikon D300 Hoe het toestel controleren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe foto smet nikon D300 Hoe het toestel controleren?

Ik had hier al een topic gestart over onscherpe foto s bij mijn D300. Het ligt niet aan te lange sluitertijden, heb al geprobeeerd met en zonder statief.En ze blijven voor mij onscherp. Kan het zijn dat het aan het toestel zelf ligt? En hoe kan je dit controleren? Want heb dit toestel nog niet zo lang en pas onlangs eens uitbundig uitgetest. En heb dus niet anders dan onscherpe foto s de ene iets beter dan de andere.
    Alvast bedankt!

Groetjes

MR

Re: onscherpe foto smet nikon D300 Hoe het toestel controleren?

Heb je alle knopjes goed staan ,dus bijv het knopje links naast de lens op c

Comment

je bedoelt de scherptstelstand dat je er mee instelteh? je keuze hebt tusen C,S,M. nee die staat op S.
      Alsje geen bewegende voorwerpen fotografeert maakt het dan een verschil denk je of het toestel op C of S staat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
        je bedoelt de scherptstelstand dat je er mee instelteh? je keuze hebt tusen C,S,M. nee die staat op S.
        Alsje geen bewegende voorwerpen fotografeert maakt het dan een verschil denk je of het toestel op C of S staat?
        Geen bewegende voorwerpen best op S
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Maak je je foto's met verschillende lenzen of met een lens
          Je kunt in het menu een bepaalde lens afstellen (dus backfocus of frontfocus opheffen)
          Ik moet echt moeite doen met mijn D300 om een onscherpe foto temaken

Comment

Ik had hier al een topic gestart over onscherpe foto s bij mijn D300. Het ligt niet aan te lange sluitertijden, heb al geprobeeerd met en zonder statief.En ze blijven voor mij onscherp. Kan het zijn dat het aan het toestel zelf ligt? En hoe kan je dit controleren? Want heb dit toestel nog niet zo lang en pas onlangs eens uitbundig uitgetest. En heb dus niet anders dan onscherpe foto s de ene iets beter dan de andere.
            Alvast bedankt!

Groetjes

MR
            plaats eens een voorbeeld met EXIF gegevens.. Dan is het wat makkelijk inschatten
            Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
            My flickr My site

Comment

IK fotografeer steeds met dezelfde lens.18-200 mm van nikon Je spreekt daar van een bepaalde lens afstellen en hoe doe je dit dan? Zal ondertussen zelf eens in de handleiding rondneuzen.
              Wel ik begrijp het ook niet hoor dat ik onscherpe foto s krijg met dit toestel vooral als ik met mijn d70 daar absoluut geen probleem mee had en nu ineens wel. met een toestel dat stukken beter zou moeten zijn.

Frustrerende groetjes

M-R

Comment

hier een link met een aantal foto s want het lukt me niet deze op een andere manier te posten

Explore Sensitive Roosje’s 3 photos on Flickr!

Alvast bedankt!

Comment

Ik zou nog NIET beginnen met de afstelling van de focus zonder eerst de voor de hand liggende zaken te hebben gecontroleerd.

Ik zou starten met een tweeknops-reset : camera aanzetten en beide knoppen met het groene bolletje een paar seconden ingedrukt houden.

Dan :
                  -focus mode op S
                  -focus knopje op de lens op A
                  -VR knopje op de lens op off
                  -focus veld op center (onderste waarde)

Vervolgens diafragma voorkeuze instellen en met grootste diafragma buiten bij daglicht een foto maken van een stilstaand voorwerp.

Die foto hier posten met Exif gegevens.

Tom

Comment

Wat bedoel je met focus veld op center? en hoe doe je dit?

M-R

Comment

Wacht, ik zie zonet de foto die je online hebt gezet en ik bemerk toch geen probleem met de scherpte hoor.
                      D300 beelden staan ervoor bekend om 'soft' te zijn, wat niet noodzakelijk onscherp betekent.
                      Schiet je raw of jpeg ?

Tom

Comment

Beide fotografeer zowel in jpeg als raw. Had ik nog niet eerder gehoord dat de beelden hiervan soft zijn.Maar de vraag is is soft vergelijkbaar met "onscherp" of ligt het aan mijn oogjes of scherm dan misschien. Uit mijn D70 kwamen mijn foto's er vroeger alleszins scherper uit dan nu het geval is bij mijn D300

M-R

Comment

Heb zonet de foto's even bekeken, en deze zijn volgens mij toch ook ok hoor.

Wat er wel is bij een D70 is dat de verscherping in de camera iets hoger staat dan bij bv een nikon D300. Daarmee lijkt het dat de beelden van een D70 scherper zijn.

Wat je wel kan doen is de verscherping bij de instellingen van je D300 iets hoger zetten.
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

[QUOTE=PVA;2309884]Heb zonet de foto's even bekeken, en deze zijn volgens mij toch ook ok hoor.

Wat er wel is bij een D70 is dat de verscherping in de camera iets hoger staat dan bij bv een nikon D300. Daarmee lijkt het dat de beelden van een D70 scherper zijn.

QUOTE]

Niet alleen dat,D70 is 6MP,D300 is 12MP.Bekijk je die naast elkaar aan 100%,de veel grotere 12MP beelden gaan sowieso een wat softere aanblik opleveren.Maar nog iets:wil je echt gestoken scherpe beelden hebben,dan ben je met de 18-200mm aan het verkeerde adres.Dat is eigenlijk een "8MP" lens.Voldoet om scherpe A3's mee af te drukken,maar verder zou ik er niet mee gaan.Wat je nodig hebt is een vast brandpunt objectief,een zogenaamde prime.Hoeft niet duur te zijn:de 50mm 1.8van Nikon bv.Zet die eens op f8 en neem dan een foto.Als je dat nog niet scherp genoeg vind,moet je gaan uitkijken naar zwaardere bakbeesten,D3X of zo
                            Maar...pssst,lees die handleiding eens goed,en oefen eens wat,kan een stuk schelen.

Walter
                            D850

Comment

Alvast bedankt!

Groetjes

MR
                              Mijn D300 foto's vind ik alvast scherp genoeg hoor, maar ik werk dan ook steeds in RAW, en maak nadien via Nikon Capture NX2 (daar kan volgens mij geen enkele RAW converter aan tippen, toch niet op gebied van beeldkwaliteit) via een automatische handeling mijn JPG bestanden aan, daar heb ik een aantal vaste handelingen aangemaakt met een vaste verscherpingswaarde en dat is in mijn ogen de beste optie.

Wat hier reeds gezegd is over de 18-200, daar kan ik inkomen, maar toch blijft het een prima objectief voor zijn geld.

Een voorbeeldje met een 70-200 AF-S VR op 200mm. KLIK

Comment

Working...
                              X