Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D, maar dan????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10D, maar dan????

    Over enkele weken ga ik een Canon 10D kopen. Het probleem is dat ik het moeilijk vind om te kiezen tussen de verschillende objectieven. Ik ben ‘min of meer’ een alleseter op fotografiegebied (behalve sportfotografie en macro, maar wie weet kan dat nog komen). Een groothoek vind ik een must, maar tele is ook niet te versmaden (ben een beetje verwend door mijn Nikon CP 5700 met 280 mm tele) en wil mij om financiële redenen, maar ook het gesjouw, tot 2 objectieven beperken. De prijzen zijn van foto Konijnenberg en liggen, vooral wat de merkgebonden objectieven betreft, z’n 50 euro per objectief lager dan Kamera Express. De 10D kost bij beide firma’s: 1795.-
    Bij Topfoto te Duren kost de 10D 1484,- Topfoto is maar 110 km vanaf Valkenswaard en veel dichterbij dan Foto Konijnenberg (210 km). Dus zeker de moeite waard en zo'n Duitse gebruiksaanwijzing is geen probleem voor mij. De vraag is al vaker geteld, maar ik ben vergeten hoe het met de garantie van deze camera zit. Is deze internationaal en in Nederland ook geldig? Overigens de objectieven/flitsers zijn even duur of duurder als in Nederland (Konijnenberg/Kamera Express)

    Wat de groothoek denk ik aan:

    - Canon EF 17/40L F4.0L USM 950 euro
    - Sigma 15/30 F3.5/4.5 EX 695 euro
    - Sigma 17/35 F2.8-4 EX HSM 525 euro (HSM zou vergelijkbaar zijn met de USM van Canon)

    De Canon 17/40 wordt alom geprezen.
    De Sigma 15/30 geeft de meeste groothoek (24 mm op de 10D) Het is wel een vrij groot objectief.
    De Sima 17/35 is het lichtsterkst en HSM/USM lijkt me ook wel prettig.

    Wat het tweede objectief betreft denk ik aan:

    Canon EF 28/135 F3.5-5.6 IS USM 560 euro
    Canon EF 28/200 F3.5-5.6 Micro-USM 492 euro

    De 28/135 is aantrekkelijk door de Image Stabilizer.
    De 28/200 is aantrekkelijk wat het telebereik betreft (320 mm tele op de Canon 10D).

    Beide objectieven overlappen elkaar enigzins, maar geven samen een ruim bereik. Het Canon 28/135mm lijkt mij wat nieuwer en ik vraag mij af als ik (in de toekomst) een extender 1.4x of 2x koop of deze met de 28/135 kan gebruiken. Of is een extender meer bedoeld voor vaste teleobjectieven?

    Wat het verschil is tussen USM en Micro-USM van Canon is mij niet duidelijk. Kan natuurlijk maandag Canon bellen, maar misschien weet iemand op de site het.

    Vragen en nog twijfels, maar wie weet word ik door jullie wijzer!!!!

  • #2
    Hallo J@n,

    Naar mijn mening is de Canon EF 28-135 een prima "starterslens".
    Je kan er redelijk dichtbij mee komen (close-up) en het zoombereik is prima - net zoals de prijs en de kleuren/scherpte.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      hoi J@n,

      ik weet niet of je ooit in de buurt van Den Haag bent/komt, maar de Sigma 17-35 mag je rustig komen uitproberen hoor.
      Heb ook nog een Voigtlander 19-35 liggen, kan je leuk vergelijken

      Comment


      • #4
        Originally posted by NataliaNL
        hoi J@n,

        ik weet niet of je ooit in de buurt van Den Haag bent/komt, maar de Sigma 17-35 mag je rustig komen uitproberen hoor.
        Heb ook nog een Voigtlander 19-35 liggen, kan je leuk vergelijken
        Een aantrekkelijk voorstel, maar ik ben een beetje bang voor Tibor
        Waarom kom je niet naar de SD Den Bosch op zondag 14/9 aanstaande!!

        Comment


        • #5
          en ik denk dat de lens niet op een canon gaat passen Natalia, JAn zoekt een 10D aan te kopen geen D100

          Comment


          • #6
            Bij de keuze van de lenzen is het belangrijk dat ze het totale bereik van al je lenzen onderling niet te veel overlappen.
            Indien je je wil beperken tot slechts twee lenzen is dit zeker van belang. Ik ben nog altijd voorstander van te gaan voor lichtsterke optiek, lenzen van f2,8 dragen dan ook mijn voorkeur weg. Ik zou je deze combinatie voorstellen te nemen van Sigma of als je het beste wenst L objectieven van Canon.

            All round lens : 24-70 mm F2,8 door het gebruik op een digitale body zit je met de 1,6 factor dan kan je die 4 mm extra groothoek best gebruiken.

            Telé zoom 70-200 F2,8 sluit perfect aan bij het vorige objectief is voor alle soorten fotografie geschikt ook de moeilijkere zoals sport en evenementen waar de F2,8 zeker van pas komen. Door te kiezen voor ook een 2,8 in deze telé wordt het gebruik van een eventuele converter interesanter daar je autofocus behouden blijft.

            Kies indien mogelijk voor slechts een driemaal zoombereik dit komt de kwaliteit zeker ten goede, een 28-200 is maar een zeer matige lens, die ik zeker nooit zou kopen.
            Indien je wenst kan je bij mij eens op bezoek komen en enkele lenzen terplekke testen .

            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Wat Digipics357 zegt is wel juist, maar de lenzen zijn niet bepaald klein te noemen en ook niet goedkoop.
              Als groothoek echt belangrijk is lijkt mij de 24-70 niet geschikt door de 1.6 factor. Je krijgt dan maar liefst 38mm als grootste hoek. DAs geen groothoek meer maar een standaard.
              Heb geen ervaringen met de groothoeklenzen die je opnoemt maar dacht dat de Sigma 15/30 een filterdraad had van 82mm of zo? Denk eraan als je dan een polarisatiefilter wil kopen je dat ook wat meer zal kosten.
              Ik heb zelf een Tokina 19-35 en ben zeer tevreden van zijn kwaliteit. Ik gebruik hem wel zelden met max opening. Deze lens kostte me indertijd net geen 11.000 BEF (in Duitsland)
              HEt wordt natuurlijk weer 30mm en dat is weer zeer veel verschil met de 24mm die de Sigma 15/30 geeft.

              Voor uw andere keuze is de 28-135 waarschijnlijk net wat beter van kwaliteit, maar je hebt minder tele.
              Maar geen van beiden is interessant om een extender op te zetten. Het kwaliteitsverlies zal groot zijn en uw max opening wordt f/8.0 met eenn 1.4 extender en f/11 met een 2.0 (op max tele stand). Dat maakt het er niet bepaald makkelijker op, je verliest meestal AF.
              De canon extenders zullen zelfs niet passen want die zijn enkel te gebruiken met de canon L tele lenzen.(je hebt uitreraard andere (ook goede) merken)
              Indien je een extender wil gebruiken moet je er best voor zorgen dat je max opening ten minste f/5.6 is, dus een lens moet min f/2.8 hebben voor een 2.0 extender en f/4.0 voor een 1.4 extender.

              Groetjes,
              Arvid


              Reis- en fotowebsite

              Comment


              • #8
                Originally posted by Phille
                en ik denk dat de lens niet op een canon gaat passen Natalia, JAn zoekt een 10D aan te kopen geen D100
                Hallo Phille,

                Goed gezien, Ik was zo verguld door het aanbod van Natalia, dat ik het kleine, maar o zo belangrijke verschil niet opmerkte
                Ik weet je hebt een Nikon, maar heb je nog adviezen ten aanzien van de door mij voorgestelde brandpunten?

                Comment


                • #9
                  Digipics357 en amest, bedankt voor jullie reactie's. Natuurlijk is 2,8 comfortabeler, maar over het algemeen, ook veel duurder. Terwijl amest gelijk heeft ten aanzien van die vergrotingsfactor. Zelf heb ik ook wel het gevoel dat die Canon 28/200 niet zo'n beste lens is. Misschien dat ik toch, op een later tijdstip, een derde (tele)lens ga kopen.

                  Comment


                  • #10
                    Bij Topfoto te Duren kost de 10D 1484,- Topfoto is maar 110 km vanaf Valkenswaard en veel dichterbij dan Foto Konijnenberg (210 km). Dus zeker de moeite waard en zo'n Duitse gebruiksaanwijzing is geen probleem voor mij. De vraag is al vaker geteld, maar ik ben vergeten hoe het met de garantie van deze camera zit. Is deze internationaal en in Nederland ook geldig? Overigens de objectieven/flitsers zijn even duur of duurder als in Nederland (Konijnenberg/Kamera Express)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by j@n

                      Een aantrekkelijk voorstel, maar ik ben een beetje bang voor Tibor
                      hihihi, ik heb ook nog een Max en een Kim, die zien er minder stoer uit. Maarreh Tiepjepiepje is eigenlijk heel lief hoor, hij eet alleen vreemde hondjes op.

                      Waarom kom je niet naar de SD Den Bosch op zondag 14/9 aanstaande!!
                      Dat durf ik (nog) niet!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Phille
                        en ik denk dat de lens niet op een canon gaat passen Natalia, JAn zoekt een 10D aan te kopen geen D100
                        oeps! sorry, beetje niet goed gelezen van mij. J@n reageert op mijn foto's en geeft me tips, en dan ga ik er gelijk van uit dat hij ook een Nikon D100 heeft..... dom dom dom.

                        Comment


                        • #13
                          Gewoon doen en als je eenmaal meegedaan hebt ben je verslaafd.
                          Je bent van harte welkom. De meeste zijn nieuw. Dus Natalia!!!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by j@n
                            Wat het verschil is tussen USM en Micro-USM van Canon is mij niet duidelijk.
                            J@n,

                            Je hebt twee types USM (ultrasonic motor) ring-USM en Micro-USM.
                            Ring USM is veruit de snelste van de twee en voorziet altijd in FTM (full-time manual),
                            bij micro-USM is er soms FTM. (de lens-benaming USM wordt gehanteerd voor beide types).
                            zie: http://www.usa.canon.com/eflenses/technology/ultrasonic.html

                            Wil je meer weten over canon lenzen: http://www.usa.canon.com/eflenses/
                            en voor review-resultaten: http://www.photozone.de/, equipment, canon eos, browse the lense database

                            groetjes
                            "Away put your weapon, I mean you no harm"

                            Comment


                            • #15
                              Yoda, hartelijk dank voor de uitleg en URL's. Zeer leerzaam.

                              Comment

                              Working...
                              X