Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke als eerste DSLR (body)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke als eerste DSLR (body)?

Na 5 jaar met een Panasonic DMC-FZ10, wil ik nu de stap zetten naar een DSLR. Ik ben echter niet zo goed op de hoogte van de plus- en minpunten van de verschillende merken en hun modellen (Canon, Nikon, Olympus, Sony, Pentax, ...)

Budget:
    Voor de body zou ik graag onder de €1500 blijven...

Vereisten:
    - robuste en resistente body (bestand tegen hitte, stof, vochtigheid, schokken, ...)
    - betrouwbaar
    - Grote sensor (om veel pixels aan te kunnen)
    - acceptabele ruis bij hogere ISO-waarden (aangezien ik graag 's nachts foto's trek)
    - heldere en scherpe foto's (ook in mindere weersomstandigheden)

Thema's:
    - reizen
    - architectuur
    - landschappen
    - macro
    - natuur
    - autosport
    - modelfotografie

Overbodig:
    - een filmfunctie en andere luxe-snufjes hoeven niet. Bij mij staat de fotografie centraal
    - Liever mechanica dan electronica

Ik hoop nu een goede merkkeuze te maken zodat ik in de toekomst mijn assesoires kan blijven gebruiken.

Van harte bedankt om mij op weg te helpen!
    Mvg,
    Gaiphia
    Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Re: Welke als eerste DSLR (body)?

Als ik dat zo allemaal lees, dan denk ik dat je best eens naar een D700, 5DII of a900 gaat zien...
    Met een paar reviews van bv. DPReview ga je al heel wat te weten komen over plussen en minnen .

Succes !
    Last edited by K-2; 22 juni 2009, 16:07.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Als ik dat zo allemaal lees, dan denk ik dat je best eens naar een D700, 5DII of a900 gaat zien...

Succes !
      Dit zijn inderdaad zeer goede toestellen, maar ze liggen boven mijn budget...

Comment

Misschien nog een paar maand wachten op een prijsdaling dan ? Of eentje tweedehands ?
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Misschien is Pentax een alternatief? Ook erg robuust maar misschien wat minder van beeldkwaliteit dan de voorgestelde alternatieven. De K20D is te koop voor zo'n €600 en heeft weather-sealing. Dit is het 'premium' model van Pentax, boven de K-m en de K200D (er is ook een K7 aangekondigd).
          about.me/stijnv

Comment

Misschien nog een paar maand wachten op een prijsdaling dan ? Of eentje tweedehands ?
            't is natuurlijk niet zeker of de prijzen gaan dalen aangezien de prijs van Japanse producten hier omhoog gaat. 2de hands is ook een optie

Comment

Effe wachten op de NIKON D300s
              Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
              Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
                Effe wachten op de NIKON D300s
                Inderdaad, of op de Pentax K7, of op de opvolger van de a700 binnen een paar maand ?
                Ofwel net nu het nog lopende model kopen tegen bijna tweedehandsprijs (D300, a700, K20D, ...) ?

Moeilijke keuze hé

Comment

In elk geval, je geeft beter wat meer uit aan je lenzen dan aan je body... Lenzen gaan over het algemeen véél langer mee, en zijn (meestal) belangrijker voor de kwaliteit van je foto's dan de body.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                    Misschien is Pentax een alternatief? Ook erg robuust maar misschien wat minder van beeldkwaliteit dan de voorgestelde alternatieven. De K20D is te koop voor zo'n €600 en heeft weather-sealing. Dit is het 'premium' model van Pentax, boven de K-m en de K200D (er is ook een K7 aangekondigd).
                    Hoe komt het dat de beeldkwaliteit minder is? Na wat opzoekingswerk blijkt de sensor (23.4 x 15.6) groter te zijn dan bij vb. de Canon 5OD (22,3 x 14,9) terwijl ze beiden ongeveer 15 megapixels hebben...

Comment

Het is geen slechte camera maar ik zou'm niet vergelijken met de eerder vermelde 5DII en A900 (de Pentax is ook geen full frame).
                      about.me/stijnv

Comment

Inderdaad, of op de Pentax K7, of op de opvolger van de a700 binnen een paar maand ?
                        Ofwel net nu het nog lopende model kopen tegen bijna tweedehandsprijs (D300, a700, K20D, ...) ?

Moeilijke keuze hé
                        Ja, zeg dat wel. Alles heeft zo z'n voor- en nadelen ...

In elk geval, je geeft beter wat meer uit aan je lenzen dan aan je body... Lenzen gaan over het algemeen véél langer mee, en zijn (meestal) belangrijker voor de kwaliteit van je foto's dan de body.
                        Dat is waar, maar 'k zou toch graag een robuste weather sealed body (magnesiumbehuizing) hebben aangezien ik mijn toestel nogal intensief zal gebruiken in vaak niet zo gunstige weersomstandigheden

Comment

Working...
                        X