Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d5000

    Vind hier niet zoveel terug over de nikon d5000. Zou dit een goede aankoop zijn?

  • #2
    Re: Nikon d5000

    Oorspronkelijk geplaatst door Kennethr Bekijk bericht
    Vind hier niet zoveel terug over de nikon d5000. Zou dit een goede aankoop zijn?
    zo ga je niet veel antwoord krijgen want met zo weinig info kan niemand hierop een antwoord geven
    je moet echt wel wat meer over jezelf zeggen.

    wat voor foto's wil je nemen?
    wat is je budget?
    ben je van plan uit te breiden later (lenzen etc...)
    ...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d5000

      Wel het zit zo. Ik zou beginnen met een cursus en wil me nu al een camera aanschaffen. Eerst had ik gekozen voor de d60 dan ging ik voor de d90 18-105 gaan maar voor de prijs heb ik bij de d5000 twee lenzen. Ik vond niet zoveel reacties ivm de d5000 waardoor ik dat eens vroeg op het forum. Advies?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d5000

        d5000 zal zeker goed zijn hoor.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d5000

          Oorspronkelijk geplaatst door Kennethr Bekijk bericht
          Vind hier niet zoveel terug over de nikon d5000. Zou dit een goede aankoop zijn?
          Google eens op Nikon D5000 review.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d5000

            Geen idee over de pure kwaliteiten van de d5000, maar zal ongetwijfeld niet slecht zijn.
            Nadeel tegenover een d90 is wel dat er in een d5000 geen interne focusmotor zit. Gevolg: bij de aanschaf van nieuwe lenzen ben je steevast verplicht lenzen te kopen waarin een motortje zit. Die lenzen zijn steevast duurder dan lenzen waarbij dit niet het geval is (een simpel voorbeeldje: zoek maar eens naar prijzen van de nikon 50 mm primes (de 1.8 bestaat enkel zonder focusmotor - af-d, de 1.4 bestaat in af-d en af-s versie met een toch wel significant prijsverschil).
            De vraag is dus of je je gaat beperken tot enkele lenzen of dat je in de nabije toekomst plannen gaat hebben om een heel arsenaal van glas aan te schaffen. In het laatste geval lijkt mij de meeruitgave voor een d90 toch wel verantwoord.
            Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d5000

              Ik ben onlangs ook aan het vergelijken gegaan, tussen de D300, de D90 en de D5000, die toen nog niet op de markt is uitgekomen (eind mei). De D5000 trok mij de aandacht vanwege de kantelbare LCD monitor, een feature dat ik ook heb bij mijn compact Canon A640 welke mij toelaat de camera de meest ongewone standpunten te laten innemen (lage standpunten, over de koppen heen fotogaferen met controle van het beeld, ...) ! Maar toch gekozen voor de D90, voor het feit hierboven aangehaald maar verder nog voor een paar kleine details, zoals groter zichtbaar beeld in de zoeker, een kleiner spotmeetpunt voor de ingebouwde lichtmeter, een scherptediepte controleknop op de body (ja ik gebruik dit heel veel ) en de mogelijkheid een optioneel batterijpack toe te voegen aan de camerabody. De body van de D90 is ook zwaarder maar ik heb graag iets zwaars in mijn handen

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d5000

                Oorspronkelijk geplaatst door Kennethr Bekijk bericht
                Vind hier niet zoveel terug over de nikon d5000. Zou dit een goede aankoop zijn?
                Dit is momenteel qua beeldkwaliteit de beste 12MP DX met een redelijk complete uitrusing en natuurlijk het uitklapbaar LCD als mooi extraatje

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d5000

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cameljack Bekijk bericht
                  Geen idee over de pure kwaliteiten van de d5000, maar zal ongetwijfeld niet slecht zijn.
                  Nadeel tegenover een d90 is wel dat er in een d5000 geen interne focusmotor zit. Gevolg: bij de aanschaf van nieuwe lenzen ben je steevast verplicht lenzen te kopen waarin een motortje zit. Die lenzen zijn steevast duurder dan lenzen waarbij dit niet het geval is (een simpel voorbeeldje: zoek maar eens naar prijzen van de nikon 50 mm primes (de 1.8 bestaat enkel zonder focusmotor - af-d, de 1.4 bestaat in af-d en af-s versie met een toch wel significant prijsverschil).
                  De vraag is dus of je je gaat beperken tot enkele lenzen of dat je in de nabije toekomst plannen gaat hebben om een heel arsenaal van glas aan te schaffen. In het laatste geval lijkt mij de meeruitgave voor een d90 toch wel verantwoord.
                  Deels mee eens, maar AF-S lenzen zijn m.i. nou ook weer niet zo veel duurder. Een 35mm AF-S kost 200 euro tegenover een 50mm AF voor 110 euro. Alleen de klassiekers aan oudere lenzen kan je niet gebruiken met autofocus maar ook hiervoor is een alternatief in alle smaken. Bijvoorbeeld de 55-200 ipv de klassieke 70-210D. Prima lenzen door de hedentendage gebruikte technieken.

                  Als de vrager liveview of het externe schermpje waardeert zou ik kiezen voor de D5000. Als de vrager ook graag oudere of speciale lenzen wil gaan gebruiken (vb. de 70-210D of een Tokina 100mm macro lens) en graag snel de volledige controle over alle instellingen wil hebben (wat zeker een advies zal zijn voor een fotocursus) zou ik voor de D90 gaan.

                  Als een snelle spiegelreflex met alle mogelijkheden (behalve bovenstaande overwegingen) voldoende is zou ik voor de D60 gaan (die heb ik overigens zelf...).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d5000

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
                    Ik ben onlangs ook aan het vergelijken gegaan, tussen de D300, de D90 en de D5000, die toen nog niet op de markt is uitgekomen (eind mei). De D5000 trok mij de aandacht vanwege de kantelbare LCD monitor, een feature dat ik ook heb bij mijn compact Canon A640 welke mij toelaat de camera de meest ongewone standpunten te laten innemen (lage standpunten, over de koppen heen fotogaferen met controle van het beeld, ...) ! Maar toch gekozen voor de D90, voor het feit hierboven aangehaald maar verder nog voor een paar kleine details, zoals groter zichtbaar beeld in de zoeker, een kleiner spotmeetpunt voor de ingebouwde lichtmeter, een scherptediepte controleknop op de body (ja ik gebruik dit heel veel ) en de mogelijkheid een optioneel batterijpack toe te voegen aan de camerabody. De body van de D90 is ook zwaarder maar ik heb graag iets zwaars in mijn handen
                    Op het gebrek aan ingebouwde motor zou ik me niet vastpinnen. Nikon heeft nu een redelijk uitgebalanceerd AFS DX gamma, en die 50mm is de enige uitzondering. Ik zou ook niet te hoog oplopen met de huidige f/1.8, omdat deze weg van het centrum beduidend slechter presteert. Er is pas wel de heel goede AFS DX 35mm f/1.8 bijgekomen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d5000

                      Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                      Deels mee eens, maar AF-S lenzen zijn m.i. nou ook weer niet zo veel duurder. Een 35mm AF-S kost 200 euro tegenover een 50mm AF voor 110 euro. Alleen de klassiekers aan oudere lenzen kan je niet gebruiken met autofocus maar ook hiervoor is een alternatief in alle smaken. Bijvoorbeeld de 55-200 ipv de klassieke 70-210D. Prima lenzen door de hedentendage gebruikte technieken.

                      Als de vrager liveview of het externe schermpje waardeert zou ik kiezen voor de D5000. Als de vrager ook graag oudere of speciale lenzen wil gaan gebruiken (vb. de 70-210D of een Tokina 100mm macro lens) en graag snel de volledige controle over alle instellingen wil hebben (wat zeker een advies zal zijn voor een fotocursus) zou ik voor de D90 gaan.

                      Als een snelle spiegelreflex met alle mogelijkheden (behalve bovenstaande overwegingen) voldoende is zou ik voor de D60 gaan (die heb ik overigens zelf...).
                      Ik zou toch de D5000 aanraden voor de Live view en kantelbaar scherm waardoor bv manuele focus bij macrofotografie echt een stuk aangenamer wordt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d5000

                        Kan de D90 ook filmpjes maken?
                        De D5000 dacht ik van wel. Dat is toch ook mooi meegenomen.

                        Zou de D5000 binnenkort niet sterk in prijs verlagen?
                        Fuji FinePix S100fs

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d5000

                          Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                          Kan de D90 ook filmpjes maken?
                          De D5000 dacht ik van wel. Dat is toch ook mooi meegenomen.

                          Zou de D5000 binnenkort niet sterk in prijs verlagen?
                          Jazeker. Er wordt wel gezegd dat de D5000 een D90 is in een kleinere vereenvoudigde body maar met dezelfde beeldkwaliteit. Daarom is ie ook niet zoveel goedkoper dan de D90 maar wel hoger geprijsd dan de D60.

                          Ik verwacht zelf geen spectaculaire prijsdalingen... de marktpositionering staat, tussen de D60 den D90 in dus.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d5000

                            Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                            Kan de D90 ook filmpjes maken?
                            De D5000 dacht ik van wel. Dat is toch ook mooi meegenomen.

                            Zou de D5000 binnenkort niet sterk in prijs verlagen?
                            De D90 was de eerste DSLR met filmfunctie

                            Prijsverlagingen moet je niet echt verwachten denk ik, eerder een nieuwe D4000 of D3000 met iets mindere uitrusting die de D40/60 (dringend) moeten gaan vervangen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d5000

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik zou toch de D5000 aanraden voor de Live view en kantelbaar scherm waardoor bv manuele focus bij macrofotografie echt een stuk aangenamer wordt
                              En voor een fotocursus misschien wel de D90.
                              Misschien is dat ook het makkelijkste antwoord: bel de cursusleider op en vraag zijn/haar mening.

                              Comment

                              Working...
                              X