Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

    Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
    Buiten de FPS, is de 40D ook sneller op andere vlakken?
    Ja, de 40D is echt zeer snel: AF, lezen/schrijven van files, weergeven foto's, usb transfer. Niet dat de 5D traag is, maar op de 40D "vliegt" dat allemaal.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      - De kleinere scherpte-diepte door ander gebruik van brandpuntafstand. (Mijn f4 glas geeft me op de 5D ongeveer dezelfde scherpte-diepte als het gebruik van f2.8 glas op m'n 40D)
      Ceteris paribus?

      Comment


      • #18
        Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Ceteris paribus?
        Ja, precies.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #19
          Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Nadeel bij de 5D is dat de focuspunten heel dicht op elkaar zitten.
          Een 17-40L op een 5D heeft veel minder vervorming dan een 10-22mm op een crop. Dat ervaar ik toch. Bovendien kost die 10-22mm pakken geld.
          De 5D heeft ook 1C knop om instellingen te bewaren.
          de 10-22mm kost idd een pak geld , maar een 5D tweedehands kost nog meer
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment


          • #20
            Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Ik heb een kleine 2 maanden geleden een (tweedehands) 5D mk I erbij gekocht, om te gebruiken naast mijn 40D.

            De grote pro's van de 5D zijn wat mij betreft:

            - de zoeker. Die is fors groter dan een XXD
            - De kleinere scherpte-diepte door ander gebruik van brandpuntafstand. (Mijn f4 glas geeft me op de 5D ongeveer dezelfde scherpte-diepte als het gebruik van f2.8 glas op m'n 40D)
            - Iets minder ruis bij hoge iso's

            De contra's van de 5D zijn toch wel de:

            - snelheid; de 40D is een fors stuk sneller, vooral qua fps
            - Het voordeel van FF kan ook een nadeel zijn. Als je veel mm's nodig hebt is een cropcamera handiger.

            Kortom, ik gebruik mijn camera's ook echt naast elkaar. De ene keer is de 5D de beste keuze, de andere keer de 40D.
            en heb jij ook het idee dat je foto's uit de 5D scherper zijn dan die uit je 40D?
            Iemand anders heeft dit toch al vermeld.
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #21
              Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
              de 10-22mm kost idd een pak geld , maar een 5D tweedehands kost nog meer
              Een nieuwe EF-S 10-22 kost momenteel zo'n 720,- Een tweedehands 5D krijg je al vanaf zo'n 850 tot 950 euro*. Neem maar van mij aan dat die extra 'plus-minus' 200,- echt goed besteed is. Los van het feit dat de 5D + 17-40L een betere combi zal zijn heb je nog een voordeel.... twee body's... oftewel een reserve als één van beide uitvalt, en bovendien minder wisselen. Allemaal voordelen


              * Ik heb mijn 5D als occasion gekocht bij Digimaxx.nl. Heb hem afgehaald in hun winkel in Dordrecht. 't Was voor mij wel een stuk rijden, maar 't was het wel waard. Toestel was (en is) in nieuwstaat, heb er 3 maand garantie op gekregen en heb er 850,- voor betaald. Enige wat helaas miste was de originele doos. maar verder niks anders als
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                en heb jij ook het idee dat je foto's uit de 5D scherper zijn dan die uit je 40D?
                Iemand anders heeft dit toch al vermeld.
                Is mij nog niet opgevallen. Maar ik werk ook eigenlijk alleen maar met (in mijn optiek althans) goed tot zeer goed glaswerk en die doen het op de 40D ook uitstekend. (zie mijn 'handtekening' wat ik voor glaswerk ik gebruik)
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #23
                  Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Een nieuwe EF-S 10-22 kost momenteel zo'n 720,- Een tweedehands 5D krijg je al vanaf zo'n 850 tot 950 euro*. Neem maar van mij aan dat die extra 'plus-minus' 200,- echt goed besteed is. Los van het feit dat de 5D + 17-40L een betere combi zal zijn heb je nog een voordeel.... twee body's... oftewel een reserve als één van beide uitvalt, en bovendien minder wisselen. Allemaal voordelen


                  * Ik heb mijn 5D als occasion gekocht bij Digimaxx.nl. Heb hem afgehaald in hun winkel in Dordrecht. 't Was voor mij wel een stuk rijden, maar 't was het wel waard. Toestel was (en is) in nieuwstaat, heb er 3 maand garantie op gekregen en heb er 850,- voor betaald. Enige wat helaas miste was de originele doos. maar verder niks anders als
                  ja, op dit punt heb je absuluut gelijk
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                    Ik vind foto's met de 5D er veel natuurlijker en prettiger uitzien, van de d40 ging ik bij landschappen met mijn ogen knijpen. Ook vond ik de details en ruis met de 5d op hoge iso mooier.
                    Voor sport gaf de 40d prima foto s maar dat kon met een 20/30d ook vrijwel even goed.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                      De camera zal kritischer zijn tov slechtere lenzen (en misschien eerder fouten registreren), maar waarschijnlijk goede lenzen ook beter tot hun recht laten komen.
                      Klopt dus ABSOLUUT NIET.
                      Met een 5D kan je zelfs iets mindere lenzen ook tot hun recht laten komen!
                      Zo ongeveer ALLE lenzen doen het beter op een 5D. Uiteraard zijn L lenzen in het voordeel, maar "gewone" en mindere doen het ook prima.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Een nieuwe EF-S 10-22 kost momenteel zo'n 720,- Een tweedehands 5D krijg je al vanaf zo'n 850 tot 950 euro*. Neem maar van mij aan dat die extra 'plus-minus' 200,- echt goed besteed is. Los van het feit dat de 5D + 17-40L een betere combi zal zijn heb je nog een voordeel.... twee body's... oftewel een reserve als één van beide uitvalt, en bovendien minder wisselen. Allemaal voordelen


                        * Ik heb mijn 5D als occasion gekocht bij Digimaxx.nl. Heb hem afgehaald in hun winkel in Dordrecht. 't Was voor mij wel een stuk rijden, maar 't was het wel waard. Toestel was (en is) in nieuwstaat, heb er 3 maand garantie op gekregen en heb er 850,- voor betaald. Enige wat helaas miste was de originele doos. maar verder niks anders als
                        exact dezelfde denkwijze waarom ik mijn 500D + 10-22 wegdoe voor een 5D en 17-40 (die ik al heb)
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #27
                          Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                          eigenlijk is dit een vrij eenvoudige keuze als je erover nadenkt:

                          - 5D & 30D zijn identiek dezelfde camera's, op het feit na dat de 5D FF is
                          (verder zelfde technology enz onboard)

                          voordelen 5D:
                          - FF = andere manier van fotograferen / meer mogelijkheden in focus range
                          - minder noise (wegens grotere /betere sensor?)

                          voordelen 30D
                          - iets meer fotos per seconde (maar een daarom niet veel beter AF-systeem vind ik...)
                          - 1/2 prijs

                          Het is zo wat vergelijken tussen de 5Dmk2 en de 50D
                          Eigenlijk identiek dezelfde argumenten.
                          Imagination is more important than knowledge...
                          http://www.kiekje.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voordelen 5D (mk1) t.o.v. 30D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Klopt dus ABSOLUUT NIET.
                            Met een 5D kan je zelfs iets mindere lenzen ook tot hun recht laten komen!
                            Zo ongeveer ALLE lenzen doen het beter op een 5D. Uiteraard zijn L lenzen in het voordeel, maar "gewone" en mindere doen het ook prima.
                            Leetje zit er niet zover naast hoor, er zijn 2 aspecten die meespelen:
                            Door de relatief lage resolutie/pixeldichtheid doen oudere lenzen en met lagere resolutie het goed op een 5D.
                            Maar tevens komen minder goede randeigenschappen ook duidelijker tot uiting.

                            Comment

                            Working...
                            X