Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge of instap DSLR ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge of instap DSLR ?

    Omdat mijn oude Powershot niet meer voldoet ben ik op zoek naar iets nieuws.
    Aanvankelijk was mijn oog gevallen op de Panasonic FZ28 (nu in promotie met gratis tas en SDHC kaartje 8 GB) maar collegas raden mij nu aan om een instap spiegel te kopen. Die prijzen zijn blijkbaar serieus gedaald en je hebt al een body met 2 kitlenzen voor 500 Euro.
    De camera zal voornamelijk op reis en in familiale kring worden gebruikt; mss word ik wel getroffen door de microbe en ga ik me later in fotografie verdiepen maar dat weet ik nu natuurlijk nog niet
    Welke starterskit raden jullie me aan ? Het hoeft niet per se een van de 2 groten te zijn. Wel heb ik nog een class6 SDHC kaartje van 8 GB liggen dat ik zou gebruiken.
    2de hands is ook nog een optie maar dan zou het wel een vrij recent model moeten zijn.
    Is kopen in Nederland aan te raden (slechts 1 jaar garantie) of toch maar beter bij Konijn ?

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: Bridge of instap DSLR ?

    Eigenlijk zijn alle starterskits goed om mee te beginnen, je moet enkel een merk keuze maken en dat is individueel verschillend. Je kan stellen dat de 2 grootste merken, Canon en Nikon nog steeds de bovenhand hebben boven de andere merken zoals Sony, Panasonic, Fuji, Olympus, Pentax, Samsung enz....
    Ook bij de 2de hands apparatuur ga je bij de 2 grote merken het grootste aanbod vinden.

    Een tip, ga enkele modellen proberen in de winkel en voel ook eens welk toestel voor jou het best in de hand ligt. . . .

    Het budget bepaalt natuurlijk voor het grootste deel je keuze . . . en ook hier geldt de regel . . . je krijgt waar je voor betaalt, wat niet wil zeggen dat je met een toestel van 400€ minder goede foto's gaat maken dan met eentje van 3000€, 't is vooral het manneke achter het toestel dat het doet
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Bridge of instap DSLR ?

      Bedankt voor de reactie.
      De Pentax k-m met de 2 kitlenzen lijkt me een goede starter (450 Euro) die goede reviews krijgt.
      Deze staat momenteel met stip op 1

      Comment


      • #4
        Re: Bridge of instap DSLR ?

        ik ga deze avond een Pentax k-m halen met 1 lens ( 399 euro in fnac )
        De ? knop lijkt erg interessant voor beginners zoals ikzelf .
        De reviews over dit toestel zijn allemaal erg goed

        ben zeer benieuwd

        Comment


        • #5
          Re: Bridge of instap DSLR ?

          Die toeters en bellen zijn enkele dagen leuk om mee te spelen, maar daar zou ik toch niet je keuze op baseren... Ergonomie is denk ik de belangrijkste reden om voor een belangrijk toestel te kiezen als beginner. Een toestel met heel veel snufjes die moeilijk in de hand ligt gaat je veel minder mooie plaatjes opleveren dan een soepel werkend toestel met maar 10% van die snufjes. En wat soepel werkt, is voor iedereen anders.
          Ps. kijk mss ook eens naar de nieuwe oly E-P1. Klein en compact, maar veel betere eigenschappen dan een compactje en met uitbreidings mogelijkheden (<->bridge). Wel nog even wachten dan tot de prijs wat gezakt is...

          mvg
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: Bridge of instap DSLR ?

            Hoi,

            Ik stelde mezelf ook 10 maanden geleden dezelfde vraag. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een bridge. Namelijk de FZ-50 van Lumix (zoom 35-420mm), toen 350 euro. Deze camera had dezelfde mogelijkheden,look en feel als een DSLR zonder het probleem dat er lenzen moesten verwisseld worden.

            Nu is deze jammer genoeg gestolen en heb ik de stap gezet naar DSLR. Een sony alfa 100 met 18-70 en 75-300 lenzen voor 300 euro. (was een stock verkoop en toonzaalmodel). Maar ik vond de FZ-50 toch een stuk aangenamer om mee te fotograferen. Omdat voor mij gebruiksvriendelijkheid primeert.

            Het enige nadeel is dat de pixeldichtheid bij een bridge meestal een stuk hoger ligt dan bij eem DSLR, maar als je de ISO waardes laag houdt (dus niet 800 of hoger) valt dit goed mee in je afdruk.

            Ik denk dat een lijstje met eigenschappen die je wilt, je ook al een heel stuk verder kunnen helpen.

            Comment


            • #7
              Re: Bridge of instap DSLR ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Polle2004 Bekijk bericht
              Omdat mijn oude Powershot niet meer voldoet ben ik op zoek naar iets nieuws.
              Aanvankelijk was mijn oog gevallen op de Panasonic FZ28 (nu in promotie met gratis tas en SDHC kaartje 8 GB) maar collegas raden mij nu aan om een instap spiegel te kopen. Die prijzen zijn blijkbaar serieus gedaald en je hebt al een body met 2 kitlenzen voor 500 Euro.
              De camera zal voornamelijk op reis en in familiale kring worden gebruikt; mss word ik wel getroffen door de microbe en ga ik me later in fotografie verdiepen maar dat weet ik nu natuurlijk nog niet
              ...
              Hangt er van af hoe je reist. Als het per auto is, dan kan je gemakkelijk een DSLR en objectieven meesleuren, maar anders zou ik zo'n FZ28 verkiezen.
              En die microbe had je misschien ook al met jouw Powershot kunnen bijten. Maar je weet maar nooit.
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Bridge of instap DSLR ?

                Ook getwijfeld, maar niet erg lang. Een reden waarom ik niet voor een bridge heb gekozen, is bijvoorbeeld de zoeker. Die is elektronisch en is niet voor intensief gebruik. Een lcd-scherm (ook al is het 2,7 inch) vind ik maar niks. Verder zijn de (eventuele) uitbreidingsmogelijkheden van een dslr toch wel enorm (je weet maar nooit), de kwaliteit is beter en voor de prijs hoef je het vaak niet te laten. Als compactheid een prioriteit is, kijk dan eens naar Olympus.

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge of instap DSLR ?

                  ik heb de pentax k-m enkele dagen en zeeeeer tevreden

                  Comment

                  Working...
                  X