Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-P1 eindelijk uit de coulissen !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus E-P1 eindelijk uit de coulissen !

De camera waar ik al jaaaren zat op te wachten is eindelijk uit de coulissen, de Olympus E-P1 micro four thirds.
    Even compact als de goede oude Olympus Pen, beschikbaar met een 17/2.8 pancake lens en een OM adapter om oude MF Zuiko's te kunnen gebruiken !

Nu wachten op gedetailleerde reviews.
    Ik hoop op een beetje acceptabele reactiesnelheid en signaal/ruis verhouding.

Re: Olympus E-P1 eindelijk uit de coulissen !

Inderdaad Tom, het toestel waar ik ook op zit te wachten maar...........
    a) Ik had liever een vol frame gezien (zoals bv de 5D van Canon)
    b) het scherm schijnt een slechte resolutie te hebben
    c) standaard zonder flits ( moet je er los blij kopen)
    al het hier boven kan ik mee leven als de beeld kwaliteit veel beter is dan die van een Canon G10
    Ps vreemd dat er zo weinig reactie nog zijn, dit zou toch het toestel moeten zijn om altijd bij je te hebben.

......of dan toch maar een LX3
    Last edited by adeleng; 16 juni 2009, 20:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adeleng Bekijk bericht
      Dan zou meteen de compatibiliteit met F/T vervallen en zou je met een oude OM lens moeten beginnen.
      Voor een kleine groep liefhebbers geen probleem, maar voor de massa geen optie...

Comment

Volgens mij is het gewoon natuurkundig onmogelijk om in zo'n kleine camera een FF sensor tekunnen laten werken
        Ik snap alleen niet waarom ze niet hebben geprobeerd om een wat meer groothoek lens als die 17mm temaken
        34mm is een beetje tussen mal en dwaas

Comment

Het zoom lensje gaat wel van af 28mm tot 84 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
            Volgens mij is het gewoon natuurkundig onmogelijk om in zo'n kleine camera een FF sensor tekunnen laten werken
            Ik snap alleen niet waarom ze niet hebben geprobeerd om een wat meer groothoek lens als die 17mm temaken
            Vind ik niet.

Prima brandpunt voor een pancake lens, hij is gewoon niet bedoeld als pure groothoek, maar als een prime voor snapshots....

Comment

Kan heel best, alleen met de lenzen krijg je problemen., het idee "compact" is daarmee strijdig...

Comment

......
                Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adeleng Bekijk bericht
                  b) het scherm schijnt een slechte resolutie te hebben
                  c) standaard zonder flits ( moet je er los blij kopen)
                  al het hier boven kan ik mee leven als de beeld kwaliteit veel beter is dan die van een Canon G10
                  Ps vreemd dat er zo weinig reactie nog zijn, dit zou toch het toestel moeten zijn om altijd bij je te hebben.

......of dan toch maar een LX3
                  Geloof me, deze camera zal de G10/LX3 simpelweg naar huis rijden. Bekijk gewoon effe de voorbeelden op dpreview. De eerste voorbeelden doen vermoeden dat de beeldkwaliteit niet moet onderdoen voor APS-c...
                  http://www.digifotofreak.nl

Comment

D'r zijn nog andere lenzen onderweg. Olympus vraagt trouwens feedback over welke lenzen eerst moeten komen voor deze; aan de hand daarvan zullen ze hun roadmap aanpassen, beloofden ze...

Comment

Ze konden vroeger toch ook compactjes maken voor de aps-film uitkwam?
                      Het is gewoon een kwestie van kosten-baten wsl, en uiteraard het feit dat de nieuwe lenzen enkel voor 3:4 aps-c gemaakt zijn.
                      Lijkt me een heel fijn toestel trouwens en de kwaliteit zou normaal ook gewoon +- dezelfde moeten zijn als van een crop-dslr, ik zie geen reden waarom ze minder zou zijn.
                      En past de 7-14 (14-28 voor 35mm) ook niet op dit toestel, lijkt me wel een zalige reiscombinatie!
                      Enkel jammer dat er niet een zoeker in zit die voor de standaard brandpuntsafstanden ongeveer klopt (meezoomen van 28- 84 moet best toch kunnen?)
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Ze konden vroeger toch ook compactjes maken voor de aps-film uitkwam?
                        Het is gewoon een kwestie van kosten-baten wsl, en uiteraard het feit dat de nieuwe lenzen enkel voor 3:4 aps-c gemaakt zijn.
                        Als je nu gewoon zou nagaan hoe digaal in elkaar zit, dan weet je dat, omwille van hoe een sensor opgebouwd is, je telecentrisch gebouwde objectieven moet hebben, wat, omwille van de verkleinde afstand tussen sensor en vatting gewoon onmogelijk is. f waarom dacht je dat Canon/Nikon/Sony zo veel trukken van de foor moet uithalen om daar nog iets uit te krijgen (en desalniettemin verplicht zijn om al hun arsenaal aan objectieven te gaan optimaliseren voor digitaal. Ook Leica met de M8 is het niet gelukt om een full frame uit te brengen (en zelfs dan nog moeten ze die zelfde trukken van de foor uithalen.)

Daarnaast heb je dan nog het feit dat je met een piepkleine camera zou zitten, met dan gigantische objectieven op...

Totdat er een revolutie uitbreekt op vlak van sensortechnologie, moet je er zelfs niet op hopen...

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Lijkt me een heel fijn toestel trouwens en de kwaliteit zou normaal ook gewoon +- dezelfde moeten zijn als van een crop-dslr, ik zie geen reden waarom ze minder zou zijn.
                        En past de 7-14 (14-28 voor 35mm) ook niet op dit toestel, lijkt me wel een zalige reiscombinatie!
                        Enkel jammer dat er niet een zoeker in zit die voor de standaard brandpuntsafstanden ongeveer klopt (meezoomen van 28- 84 moet best toch kunnen?)
                        Mee akkoord...

Comment

Ik denk dat de verhouding een beetje weg is met een 7-14 lens ,die is namelijk ook flink aan de maat
                          Dit cameraatje is echt klein (en da's mooi)
                          Maar daardoor niet echt geschikt omveel groter tegaan als de kit lensjes van bijv de E510
                          Volgende type schijnt wel een soort zoeker tekrijgen ,en da's toch wel een vereiste denk ik
                          Met primes kun je natuurlijk best wel met een opsteek zoekertje werken

Comment

Het is wel waar, de stralen aan de hoeken komen dan onder een te grote hoek op de fotogevoelige elementen, maar ik dacht dat dat met microlenzen toch zou moeten lukken.
                            Of met een extra stukje glas vlak voor de sensor ofzo, maar zo eenvoudig zal het wel niet zijn, maar ik denk toch dat het kostenplaatje er voor een groter stuk tussen zit, een FF sensor kost volgens mij gewoon nog teveel (ontwikkeling meegerekend) om te kunnen renderen in een compactje, hoewel Leica er eigenlijk wel genoeg voor vraagt...

Overigens vind ik het toestel met kitlens leuk, maar zo echt prachtig!

Iemand enig idee wat ze hiermee willen zeggen?
                            Anti-Shock
                            • Off
                            • On: 1 - 30 sec Equivalent to 'mirror lock up' on a conventional SLR.
                            Deze heeft helemaal geen spiegel, wat gaan ze dan wegklappen? De sluiter? of zit die er ook niet in, want je gebruikt toch normaal liveview, dus is wsl niet mechanisch?
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ik denk dat de verhouding een beetje weg is met een 7-14 lens ,die is namelijk ook flink aan de maat
                              Dit cameraatje is echt klein (en da's mooi)
                              Maar daardoor niet echt geschikt omveel groter tegaan als de kit lensjes van bijv de E510
                              Volgende type schijnt wel een soort zoeker tekrijgen ,en da's toch wel een vereiste denk ik
                              Met primes kun je natuurlijk best wel met een opsteek zoekertje werken
                              Inderdaad, het fijne aan dit cameraatje is dat ie klein is.
                              Volgens mij ideale combinatie met de pancake lens.
                              Ik vind zelfs de kit zoom al wat lomp op zo'n klein bakkie.

Op tweede zicht lijkt gebruik van MF Zuiko's met een 3" LCD van slechts 230000px niet echt een makkelijke opgave.

Comment

Working...
                              X