Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Camera, waarom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Camera, waarom?

Hallo, na een paar jaar met zo'n klein compact toestel wat foto's te hebben gemaakt, ben ik nu van plan om iets anders te kopen daar ik nooit echt gelukkig ben geweest met de foto's die uit de ixus 75 rolden. Nu is er 1 probleem, k'zie door de bomen het bos niet meer. Het toestel zou moeten dienen voor de gebruikelijke familiefoto's, wat landschappen op vakantie en ook, en daar komt de kat op de koord, wat "Actiefoto's", waarmee ik bedoel Wielrennen, cyclocross en motorraces. Nu is het niet mijn wens om echte sublieme foto's te maken, waar links en rechts nog bijgewerkt wordt, maar gewoon kant en klare foto's waarbij bij de actiefoto's de factor geluk wel aanwezig mag zijn.Ik zou dus gewoon willen weten of je met een bridgetoestel mits aanpassen van sluitertijd e.d. je mee met een wielrenner of motor kan "meebewegen" om zodoende een foto te maken, Of gaat dit helemaal niet.
    Hierop aansluitend de volgende opmerking, aangzien het budget niet oneindig is twijfel ik dan tussen
    De Bridge toestellen: Panasonic FZ28
    Fuji S100fs
    Canon Sx 10 IS
    Canon Sx 1IS
    die allemaal onder de 500 Euro blijven

Of een Tweedehands Canon 350D of 400D.

Nu lees ik links en rechts dat de 350D ook wat problemen kende met een aantal foto's achter elkaar nemen, en een nieuw DSLR zoals de 450D is me net iets te duur, daar je met een iet of wat 250mm lens toch al direct rond de 850 Euro komt te zitten.

Hier op het forum is iedereen geneigd van een DSLR aan te raden, maar iets in mij weerhoudt me ervan, de instellingen die nagenoeg perfect moeten zijn enz.

Ik hoop dat er toch een paar bridgeminded people me echt kunnen overtuigen om een bridgetoestel aan te schaffen.

Alvast mercikes

Re: Welke Camera, waarom?

Voor actie heeft een DSLR de volgende onmiskenbare voordelen:
    De ISO waarde kan veel hoger met een korte sluitertijd als mogelijkheid.
    Je kan er een lens naar keuze opzetten die voor jouw doel optimaal is.
    Met een goede lens wordt het inderdaad wat prijziger.....

Instellingen hoeven niet perfect te zijn, maar wel bewust gedaan, automatieken schieten te kort.
    Als de actie belangrijk is, kom je er niet omheen.
    Alle andere dan die actiefoto's kan je goed doen met een all in one toestel.

Comment

En is de Canon 350D dan een ietwat verouderd, maar toch goed toestel, of heeft het bepaalde beperkingen t.o.v. de huidige toestellen

Comment

nikon D40 laatst voor net geen 400 euro zien staan. geen supertoestel, maar met een groen kopke op: automatiek, hoewel de halfautomatische standen mij interessanter lijken voor wat jij wilt toepassen (sluitertijd moet lang genoeg zijn als je auto's od wilt volgen).

bridge is ook niet slecht veronderstel ik, maar ik heb dat altijd bekeken als een compromis tussen compact en dslr (en ik ben niet voor compromissen )
        als ik dan eentje uit het lijstje moet pikken: de fuji, want daar heb ik al het meeste positief over horen spreken, de rest ken ik zelfs niet van naam.

nog een vraagje: hoe ver sta je van de wedstrijd? op 10m is 200mm lens op cropcamera (nikon 300mm beeldveld) al vrij veel!
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Zou vooral voor op Zolder zijn, wat is de afstand daar tot het circuit, hangt er vanaf op welke plaats je staat zeker. Maar men heeft mij wijsgemaakt dat als je bij een bridgetoestel een 20x optische zoom hebt dit overeenstemt met een +400 mm lens, welke lens moet je dan juist hebben, ik vermoed zoiezo al een met stabilisatie, en wat kost zoiets?

Btw, heb net een mail binnengekregen van iemand die zijn beginnerset wegdoet een Canon 400D met de gebruikelijke 18-55 lens. voor 325 euro, is dit een eerlijke prijs of mag er nog wat vanaf, is volgens verkoper zijn uitleg weinig gebruikt +/- 3000 clicks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sparkx Bekijk bericht
            Ik zou dus gewoon willen weten of je met een bridgetoestel mits aanpassen van sluitertijd e.d. je mee met een wielrenner of motor kan "meebewegen" om zodoende een foto te maken.

Ik hoop dat er toch een paar bridgeminded people me echt kunnen overtuigen om een bridgetoestel aan te schaffen.

Alvast mercikes
            Ja dat kan.
            Van de Fuji S100fs weet ik dat je 3 beeldjes per seconde kan opnemen met een maximum van 7 beeldjes, bij volle resolutie.
            Heb je aan 3 MP genoeg (kun je gemakkelijk een A4 van afdrukken) dan is de snelheid 7 beeldjes per seconde met een maximum van 50 beeldjes.

Ook is er de mogelijkheid, bij volle resolutie, de optie Last 7 te gebruiken. Hierbij volg je het object met ingedrukte sluiterknop en wanneer je die los laat dan worden de laatste 7 beeldjes opgeslagen.

Comment

Zou vooral voor op Zolder zijn, wat is de afstand daar tot het circuit, hangt er vanaf op welke plaats je staat zeker. Maar men heeft mij wijsgemaakt dat als je bij een bridgetoestel een 20x optische zoom hebt dit overeenstemt met een +400 mm lens, welke lens moet je dan juist hebben, ik vermoed zoiezo al een met stabilisatie, en wat kost zoiets?

Btw, heb net een mail binnengekregen van iemand die zijn beginnerset wegdoet een Canon 400D met de gebruikelijke 18-55 lens. voor 325 euro, is dit een eerlijke prijs of mag er nog wat vanaf, is volgens verkoper zijn uitleg weinig gebruikt +/- 3000 clicks
              Beter voor actie is een 2e hands 20D of 30D body en daar een 18-55 IS los bij (of een andere als je er meer geld in wil steken ), en dan voor tele wat kiezen uit het beschikbare arsenaal naar budget.Met 300mm kom je al een heel eind.
              Ik zou voor een 400D body hooguit 250€ geven.

Comment

Ik heb een tweetal jaren met een Fuji 9500 gewerkt. Een bridge met ongeveer 10x zoom. De voornaamste reden waarom ik die vervangen heb door een DSLR is omdat ik geregeld foto's maak met erg weinig licht (dansen in zalen en op podia) en daar schoot die tekort. Van "shutter lag" had ik geen last, AF was snel genoeg en zoombereik was zeker aan de telekant voldoende. Wel merk ik dat de DSLR (een tweedehandse D50) me eindeloos veel meer fotoplezier geeft, maar dan moet je ook bereid zijn om je te verdiepen in de techniek. Of het nu een simpele D50 is of een toptoestel, de basistechniek blijft dezelfde. 't Is maar waar je de lat legt.

Comment

Heb nogmaal met persoon gemaild die 400D te koop had staan ivm met de lens, eigenaar zegt dat het de 18-55mm lens is maar niet de IS versie, hij beweerd dat je bij deze lens die IS niet echt nodig hebt, indien dit zo is, ben ik wel geinteresseerd in de aankoop van dit toestel. Wat mag ik nog geven aan de 55-250 IS lens ,tweedehands wel te verstaan.

Comment

Hou er wel rekening mee dat de IS versie ook van beeldkwaliteit beter is dan de zonder IS versie.
                    about.me/stijnv

Comment

Heb nogmaal met persoon gemaild die 400D te koop had staan ivm met de lens, eigenaar zegt dat het de 18-55mm lens is maar niet de IS versie, hij beweerd dat je bij deze lens die IS niet echt nodig hebt, indien dit zo is, ben ik wel geinteresseerd in de aankoop van dit toestel. Wat mag ik nog geven aan de 55-250 IS lens ,tweedehands wel te verstaan.
                      Dat oude lensje is redelijk, gezien het vrijwel niets kost, maar de IS versie is optisch een klasse beter, koop die desnoods gewoon los (89€)
                      En die IS komt zeker eens van pas....
                      Voor een 2e hands 55-250 IS lijkt 150€ me redelijk.

Comment

kan een bridge eigenlijk AI Focus'en?
                        I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

tot nu toe (heb hem nog niet uitvoerig getest) zeer tevreden van de panasonic dmc fz28
                          lang getwijfeld om ook een dslr te kopen
                          dan toch de pana gekozen om budgettaire redenen
                          ik heb nog maar pas gebouwd... en alles is nog niet af , pas een kindje v 10 maand , en het tweede is op komst... daarbij moet ik ook nog de zolder afwerken enz, en ik heb nog andere hobbys ook... vandaar de goedkoopste optie gekozen (later kan ik dan nog eventueel een dslr kopen, en dan gebruik ik de pana voor op reis)

nu hoef ik dus ook niet aparte dure lenzen te kopen enz en heb ik alles in 1
                          aan de hand van jouw uitleg zou ik dus opnieuw een pana of die fuji (dan weer iets duurder) kiezen

als je fotos wil zien, zoek eens naar mijn topic: nieuwe camera van +- een week geleden
                          Panasonic dmc fz28

Comment

Ik zou voor de Fuji of de Panasonic FZ28 gaan. Eer je de kwaliteit van die lens overtreft moet je meer uitgeven aan een lens dan aan de hele Bridge camera.

De SLR bezitters argumenteren altijd over het weinige waar een bridge tekort schiet, bijna nooit over wat zo'n camera allemaal even goed, soms zelfs beter doet dan een reflex.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik zou voor de Fuji of de Panasonic FZ28 gaan. Eer je de kwaliteit van die lens overtreft moet je meer uitgeven aan een lens dan aan de hele Bridge camera.

De SLR bezitters argumenteren altijd over het weinige waar een bridge tekort schiet, bijna nooit over wat zo'n camera allemaal even goed, soms zelfs beter doet dan een reflex.

Ja natuurlijk, daarvoor zijn er toch bridge bezitters.
                              Iedereen weet dat een dslr doorgaans duurder is, dat lenzen verwisselen minder snel gaat dan met een bridge zoomen, dat ... euh, is er nog niets?

By the way, zoomen met zo'n fz28, hoe doe je dat? Is dat nog altijd zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzooom, ... , zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzoom ?
                              Last edited by pichayandege; 9 juni 2009, 16:10.

Comment

Working...
                              X