Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

    Hoi,

    twee weken terug ben ik een weekje lans de Donau gaan fietsen met het gezin en ik heb me daar oa rot geamuseerd met de settings van mijn d50. Maar daarbij heb ik een vijftal keer een vreemd fenomeen ondervonden. Ik had de D50 ingesteld op bracketing en nam dus telkens drie foto's vlak na elkaar. Zeker vijf keren is het gebeurd dat mijn toestel een "crunch" geluid maakte. Tegelijk zag ik door de viewer enkel nog zwart. Na enkele secondjes kwam er dan precies "iets" los in het toestel waardoor ik opnieuw door de viewer kon kijken. Tegelijk toonde het toestel dan de gemaakte "foto", opgebouwd uit vier brede horizontale banden, afwisselend een soort rood en een soort blauw. Ik heb die week een 600 foto's gemaakt dus da's ongeveer één op 100 dat het fout ging.

    Kent iemand dit fenomeen? Wat is hier aan de hand? Blokkeert de spiegel? Waarom dan?
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

    Zou natuurlijk ook aan de (diaframalamellen van de) lens kunnen liggen. Check 'ns met een andere lens?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Zou natuurlijk ook aan de (diaframalamellen van de) lens kunnen liggen. Check 'ns met een andere lens?
      Denk je? Ik zal het eens proberen met m'n 50mm. Nu deed het probleem zich voor met de gekende AF VR 18-200.
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #4
        Re: D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

        [QUOTE=LesC;2282479]
        Zou natuurlijk ook aan de (diaframalamellen van de) lens kunnen liggen. /QUOTE]

        Natuurlijk niet, een zoeker die op zwart gaat duidt eenduidig op een spiegel die niet terugkomt.

        Comment


        • #5
          Re: D50 doet "crunch" en spiegel blokkeert?????

          Heb net hetzelfde fenomeen!
          Naar ik meen te horen gaat het om de spiegel die wel eens durft blijven hangen.
          Het resulaat, de foto naderhand, lijkt correct belicht te zijn dus ik maak mij daarover niet teveel zorgen.
          Ik heb het nog niet voor gehad bij horizontaal genomen foto's.
          Heb nog twee andere toestellen en die hebben elk hun eigen "gebreken". Dat belet mij echter niet om verder foto's te nemen. Ik denk er echter niet aan om ze voor herstelling binnen te steken. Het gaat immers om haperingen waarmee ik verder kan.
          Bij de 30d vb. geeft hij geen biepjes (toch zo ingesteld) en geeft geen hulp-AF-flits (toch zo ingesteld). Bij de 350d krijg ik ook geen biepjes (toch zo ingesteld) en de batterijhouder houdt er soms mee op (dan moet ik de twee batterijen er eens uithalen en opnieuw insteken om verder te kunnen).
          Het zijn allemaal nieuw aangekochte toestellen geweest bij erkende handelaars.
          Ik vrees dat ieder toestel wel zo zijn kuren heeft waarmee we ofwel leren leven ofwel achterna hollen.

          Comment

          Working...
          X