Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens test Nikkor 24-85mm (niet zo goed?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by NoNex
    Vind trouwens de opnamens erg dichtbij genomen.
    Dat is de oorzaak natuurlijk !!!! Zelfs met een lens ZONDER barrel-distortion ga je dergelijk beeld krijgen. Dat komt gewoonweg omdat de afstand van de buitenste punten tot de lens een pak groter is dan van de middelste punten. Je krijgt dus zuivere perspectief-vervorming, die zich bij dergelijke foto (omdat je tegelijkertijd zowel links als rechts 'kijkt') uit als een gebogen lijn. Hoe dichter je bij die muur komt, hoe erger de kromming zal zijn (denk ik). Als je vanuit je positie zélf links en rechts kijkt, ga je dezelfde vervorming zien (in beide richtingen lopen de lijnen naar elkaar toe).

    Hoe we daar niet eerder aan gedacht hebben...

    Om echte barrel te meten, moet je kijken naar een lijn die niet perspectief-vervormd is. Dat kán je doen van op korte afstand, maar dan vereist dat dat de camera zich op dezelfde hoogte bevindt als de lijn waarop je de test wil doen.
    Wat je dus moet doen (denk ik), is de camera op dezelfde hoogte houden als die lijn, en vervolgens de camera schuin naar beneden of schuin naar boven richten zodat die lijn aan de rand van het beeld komt. De kromming van die lijn is dan de echte barreldistortion. Je zal dan overigens zien dat de andere lijnen in het beeld nog veel meer gekromd gaan zijn omdat ze nog veel meer perspectief-vervorming gaan tonen dan wat in jouw foto te zien is.

    Ik hoop dat het enigszins duidelijk is. Zoniet, maak ik dit weekend wel eens een voorbeeld-foto.

    Henk

    Comment


    • #17
      De foto is inderdaad gemaakt vanop een tweetal meter afstand. Misschien is het dan zuiver door een perspectief vervorming dat dit gebeurt. Laten we het daar maar op houden, dan ben ik ook gerust


      The Kid.

      Comment


      • #18
        Originally posted by The Kid
        De foto is inderdaad gemaakt vanop een tweetal meter afstand. Misschien is het dan zuiver door een perspectief vervorming dat dit gebeurt. Laten we het daar maar op houden, dan ben ik ook gerust
        Effen deze thread terug oprakelen.
        Ik heb dit weekend eens een test gedaan. Mijn veronderstelling van perspectief-vervorming klopt echter niet (ttz, je eerste test-foto is waardeloos door niet loodrecht op houten schutting, maar je muur-foto is wel goed als test). Ik heb eens een test gedaan op een bakstenen muur, vanop 1m afstand, en de vervorming lijkt vergelijkbaar met die bij jou.


        Henk

        Comment

        Working...
        X