Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens test Nikkor 24-85mm (niet zo goed?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens test Nikkor 24-85mm (niet zo goed?)

    Hallo,

    vandaag toevallig een foto tegengekomen waar een vervorming van de lens wel sterk opviel.
    Dan maar eens een testje gedaan op een rechte lijn, om na te gaan hoe sterk de vervorming was.



    exif: iso 200, f6.7, 1/125s, 24mm

    Ik vind het raar dat er een "tonvorming" is naar één kant. Mag dit, of moet ik teruggaan? Ik heb de lens nu toch al verschillende maanden, maar ik maak niet veel architectuur foto's waar dit zou kunnen opvallen.


    The Kid.

  • #2
    vind ik toch al redelijk veel vervorming, zeker omdat je een digitaal toestel gebruikt en dus nog niet eens de volledige lens gebruikt, vraag me af wat die lens dan presteerd op een fullframe, en zeker omdat 24mm nu niet echt extreem is (verre van).

    aan de andere kant lijkthet wel op te vallen dat het slechts langs een kant is, wat me misschien doet vermoeden dat het eerder een fabrikagefout is (een of ander element dat wat verschoven zit????), misschien toch even raad vragen waar je de lens gekocht hebt.

    nu lijkt het misschien niet dramatisch maar misschien zit er een element niet zo goed vast of zoiets en kan het probleem in de toekomst nog verslechten.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by The Kid
      vandaag toevallig een foto tegengekomen waar een vervorming van de lens wel sterk opviel.
      Dan maar eens een testje gedaan op een rechte lijn, om na te gaan hoe sterk de vervorming was.
      Als dat een rechte omheining is (en loodrecht getrokken ?), lijkt me dat een zeer grote afwijking...

      Welke lens is het (Nikon heeft er 2 in die range), deze review bespreekt o.a. de afwijkinging van beide lenzen:
      http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html

      1. Nikon AF 24-85 f/2.8-4 D IF
      You will, however, have to accept substantial geometric distortion at either end of the zooming range. At 24 mm, a peculiar kind of barrel distortion, aptly named "moustache" distortion is evident on full-frame images, while D1 users will see mild barrel distortion only. Strong pincushion distortion occurs at the long end of the focal settings.
      2. Nikon AFS 24-85 f/3.5-4.5 G IF ED
      However, barrel distortion is evident at 24 mm to change into pincushion at 85 mm. Outside the central image, there is some waviness of the straight line rendition at all focal lengths. This is not a perfect candidate for shooting architecture.
      Barrel distortion (met voorbeeld)
      http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Barrel_Distortion_01.htm
      Pincussion distortion (met voorbeeld)
      http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Pincushion_Distortion_01.htm

      Zelf heb ik de eerste lens, en toch nog nooit zo'n afwijking gezien. Persoonlijk lijkt me die afwijking zelfs te groot voor gelijk welke lens. Het feit dat de fout zelfs niet symmetrisch is, maakt correctie in post processing (zoals uitgelegd in de links op dpreview hierboven) quasi onmogelijk, en wijst mijns inziens op een probleem.

      Ik zou teruggaan met de lens (en die foto meenemen !).


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        Hey Kid,

        Doe die test eens op iets dat écht "recht" is, want die schutting dat vertrouw ik niet echt...

        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Deze vervorming is toch eenvoudig weg te werken. Ik heb ook de 24-85 2.8-4. Als dit soort vervorming mij stoort gebruik ik "Photobrush" (adjust image - barrel distortion).

          Nu weet ik niet hoe ik hier een foto aan mijn boodschap moet toevoegen want anders toon ik je het resultaat.

          Robert


          [quote]Originally posted by The Kid
          Hallo,

          vandaag toevallig een foto tegengekomen waar een vervorming van de lens wel sterk opviel.
          Dan maar eens een testje gedaan op een rechte lijn, om na te gaan hoe sterk de vervorming was.

          Ik vind het raar dat er een "tonvorming" is naar één kant. Mag dit, of moet ik teruggaan? Ik heb de lens nu toch al verschillende maanden, maar ik maak niet veel architectuur foto's waar dit zou kunnen opvallen.


          The Kid.
          CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

          Comment


          • #6

            Is die foto wel loodrecht op de omheining getrokken?? Als ik die foto zie, zou ik zweren dat je schuin richtte (al kan die indruk natuurlijk uitgerekend het gevolg zijn van de vreemde vervorming). Dan is het om te beginnen al logisch dat je aan het verste eind meer ziet (verder = kleiner) dan aan het dichtste eind. Het zou mij ten zeerste verbazen dat een lens meer barrel heeft aan 1 kant dan aan de andere. Als dat echt zo is, zou ik er zeker mee teruggaan naar de winkel (ook al omdat je die NIET gemakkelijk in Photoshop zou kunnen corrigeren).
            Zelf heb ik de 24-85G en die heeft inderdaad ook wel wat barrel op 24mm maar echt problematisch vind ik dat niet (ik trek ook wel weinig architectuur). En zoals megapixel al zei kun je in Photoshop vrij gemakkelijk barrel/pincushion corrigeren.

            Henk

            Comment


            • #7
              Hier nog eens een andere, op een muur. Die is toch wel beter.



              Het is trouwens een 24-85 3.5-4.5G. Ik vind het nog altijd veel vervorming voor een digitale camera met 1,5 crop.


              The Kid.

              Comment


              • #8
                Hmm, dit lijkt me toch niet zo verkeerd... Versta me niet verkeerd, het is inderdaad vrij veel afwijking, maar gezien de lens denk ik dat dit het normale beeld is.
                (en meteen is duidelijk waarom de AFS 28-70 zoveel kost, en waarom veel mensen prime-lenzen verkiezen)

                Misschien dat andere mensen met eenzelfde lens ook eens een gelijkaardige foto kunnen nemen...? (ik ga het ook eens doen, kwestie van te kunnen vergelijken )

                In die link over barrel-distortion staat ook een procedure (link onderaan de pagina) om het in Photoshop weg te werken.


                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #9

                  Een probleem is maar een probleem als het je ervan weerhoudt van goede foto's te nemen. Gezien het zo lang duurde eer je de vervorming opmerkte, zal het dus wel niet zo problematisch zijn he ? En gezien je in digitaal dit probleem vrij gemakkelijk kunt corrigeren, is er m.i. weinig aan de hand.
                  Zoals VJ zal ik ook eens een test-foto maken, dan kan je eens vergelijken. Die lens is desalniettemin nog altijd mijn favoriete lens.

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    waar is het probleem ?
                    [IMG]c:\muur_1.jpg[/IMG]



                    [quote]Originally posted by megapixel
                    Deze vervorming is toch eenvoudig weg te werken. Ik heb ook de 24-85 2.8-4. Als dit soort vervorming mij stoort gebruik ik "Photobrush" (adjust image - barrel distortion).

                    Nu weet ik niet hoe ik hier een foto aan mijn boodschap moet toevoegen want anders toon ik je het resultaat.

                    Robert

                    CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

                    Comment


                    • #11
                      hoe krijg ik een foto in mijn reply ?

                      CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by megapixel
                        hoe krijg ik een foto in mijn reply ?


                        ge kunt niet linken naar uw harde schijf

                        lees dit eens http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=7491

                        Comment


                        • #13
                          je moet hem op een server zetten, niet naar je C-schijf linken.
                          www.vildaphoto.net

                          Comment


                          • #14
                            ikzelf werk met de 24-85 G (de AFS lens) en ik weet dat er op 24 mm een zeer lichte afwijking is maar deze is minimaal en valt haast niet op. dit lijkt me eerder extreem.

                            zorg wel voor een juist vertrekpunt (horizon, tripod, opstelling test) want een objectje trekken uit de hand is niet echt relevant om iets aan te tonen of te weerleggen

                            Comment


                            • #15
                              Hoi,

                              Ik heb net als Phille een afs. Dit ben ik ook nog niet tegen gekomen. Vind trouwens de opnamens erg dichtbij genomen. Het beste kun je een recht gemetselde muur fotograferen. Op een paar meter afstand.

                              Grtz Willem
                              Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

                              Comment

                              Working...
                              X