Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Anti stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Anti stof

    Wie kan er door ervaring zeggen dat zijn camera een zeer goed anti stof systeem heeft ?
    Mijn Pentax K10 vertoont vlekken op de sensor nadat ik GEEN lens verwisseld heb !!
    Bij mijn reis nr Rusland heb ik op de eerste foto's geen vlekken en na enkele dagen wel, ZONDER lens te wisselen ik had nml een 18/250mm erop zitten !

  • #2
    Re: Anti stof

    Die anti-stof functie helpt wel een beetje, maar het is zeker geen absolute garantie tegen stofdeeltjes die op het filterglaasje van de sensor terechtkomen.

    Vandaag zag ik ook weer een stofvlekje op de foto's van de 40D, dat wil zeggen dat ik de sensor nog eens moet reinigen, en daarvan lig ik niet wakker.
    Bij de 1D MKIII zat er zelfs origineel Canon stof op de sensor, en die heb ik ook zelf gereinigd.

    De sensor reinigen hoort erbij, en dat duurt maar een paar minuutjes.
    Je kan hier op het forum meer dan voldoende informatie vinden over het reinigen van de sensor.


    Je hebt geen lenzen gewisseld, maar je gebruikt wel een lens met een heel groot zoombereik.
    Waar denk je dat de lucht naartoe gaat, als je aan de zoomring draait?
    Je pompt de hele tijd lucht in en uit de camerabody, en met die lucht komen er soms wel eens stofdeeltjes mee binnen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Anti stof

      Ik ben begonnen met een *Ist DL. Heb daarna een K10D gehad.... heb nu een Canon 40D en sinds kort ook een 5D mk I. De *Ist DL en de 5D hebben geen anti-stofsysteem, de 40D en de K10D wel... Wel, ik heb nooit enig verschil kunnen merken. Ik zou maar niet teveel vertrouwen op die systemen. Beter een VisibleDust butterfly aanschaffen, dat werkt véél beter.
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Anti stof

        Stof is overal, van groot naar zeer kleine deeltjes, vermijden is dus een onbegonnen zaak.
        De 400D zal dan wel bij het afsluiten de sensor cleanen, alle stof op die manier er af halen gaat niet altijd, heb ook een Butterfly van Visible Dust en tot nu toe kan ik alles onder controle houden.

        Comment


        • #5
          Re: Anti stof

          beste

          Ik heb een olympus E-300. Dit was de allereerste camera op de markt met een antistofsysteem. Ik gebruik deze nu reeds enkele jaren, in allerlei omstandigheden. Ik verwissel regelmatig van lens (en ben niet altijd even voorzichtig). Ik heb net even getest met lens (op f/22), en zonder lens. Een foto van de bewolkte hemel. Op de foto met lens, zie ik enkele donkerder vlekjes, op die genomen zonder lens niets. Maar de vlekjes zijn niet echt storend, en zijn ook enkel maar zichtbaar als ik in raw therapee het contrast opvoer tot 50. Ik durf dus te beweren dat het filter op mijn toestel werkt, daar de sensor nog nooit schoon gemaakt is van buiten uit.

          mvg.
          Brecht
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: Anti stof

            Stof en Dslr's, zijn één, punt.
            • Lenswissel in open field
            • Bij elke opname ontstaat er een kleine statische lading (sensor)
            • Spiegelklap zorgt voor de nodige luchtverplaatsing!
            • Non weather/water/dust sealed zoomlenzen, zijn inderdaad: stofzuigers 1ste klas
            • Stof kan kleverig zijn


            Anti stof zoals u het zo mooi noemt, is vooral commercieel interessant en helpt een beetje.

            veronique
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

            Comment


            • #7
              Re: Anti stof

              Anti stof werkt bij de ene camera beter dan bij de andere. Ik weet dat het by Olympus redelijk goed werkt en ik heb men D700 nu toch al een half jaar en er zit nog steeds geen stof op de sensor, dus tot mijn groot genoegen werken sommige systemen wel degelijk.
              Mijn Fuji S5Pro heb ik in dezelfde periode al een paar keer mogen kuisen en die heb ik veel minder gebruikt.

              Ik wissel overigens zeg maar constant lenzen, ook in slechte omstandigheden (festivals, cafés,...)

              Comment


              • #8
                Re: Anti stof

                Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                Anti stof werkt bij de ene camera beter dan bij de andere. Ik weet dat het by Olympus redelijk goed werkt en ik heb men D700 nu toch al een half jaar en er zit nog steeds geen stof op de sensor, dus tot mijn groot genoegen werken sommige systemen wel degelijk.
                Mijn Fuji S5Pro heb ik in dezelfde periode al een paar keer mogen kuisen en die heb ik veel minder gebruikt.

                Ik wissel overigens zeg maar constant lenzen, ook in slechte omstandigheden (festivals, cafés,...)
                Ik heb D700 klanten, die alle 14 dagen moeten tapen, zo zie je maar.
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Anti stof

                  diafragma 8-16,manuele focus oneindig,wit blad als onderwerp,aangepaste sluiterijd (mag wat lang zijn,scherpte heeft toch geen belang),en dan kijken of je iets ziet op scherm na inzoomen.Geen stof ??????????
                  Iedereen heeft er mee te maken.Zolang het niet stoort,kun je het zo laten.Anders zie sensor reinigen.Sommige toestellen hebben er meer last van dan anderen.
                  Mijn 1D MK IIn heeft er blijkbaar minder last van dan mijn recent 2e hands gekochte 5D
                  onder dezelfde werkomstandigheden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Anti stof

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    diafragma 8-16,manuele focus oneindig,wit blad als onderwerp,aangepaste sluiterijd (mag wat lang zijn,scherpte heeft toch geen belang),en dan kijken of je iets ziet op scherm na inzoomen.Geen stof ??????????
                    Iedereen heeft er mee te maken.Zolang het niet stoort,kun je het zo laten.Anders zie sensor reinigen.Sommige toestellen hebben er meer last van dan anderen.
                    Mijn 1D MK IIn heeft er blijkbaar minder last van dan mijn recent 2e hands gekochte 5D
                    onder dezelfde werkomstandigheden.
                    Yep, de Eos 5D is een "DustContainer Super de Luxe" maar wel een heel goede.
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                    Comment


                    • #11
                      Re: Anti stof

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Geen stof ??????????
                      Inderdaad, ik besef dat ik geluk heb :-)
                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Iedereen heeft er mee te maken.
                      Vroeg of laat ;-) Ik controleer in elk geval ook men D700 altijd eens voor een belangrijke shoot zodat ik achteraf niet teveel moet opkuisen op de foto's zelf, maar voorlopig nog nooit effectief het borsteltje er moeten over halen :-).

                      Comment

                      Working...
                      X