Ik heb net eens een test gedaan bij verschillende personen door ze foto's voor te leggen die enerzijds met een DSLR gemaakt zijn en anderzijds met een simpel compactje.
Afgedrukt op 11*15 formaat bij foto.com
Foto's met weinig DOF werden er uitgehaald als zijnde gemaakt met een DSLR.
Foto's met veel DOF werden zo goed als niet meer van elkaar onderscheiden.
Mijn vraag is dan ook gericht aan mensen die vertrouwd zijn met grote afdrukken.
Vanaf welke grootte kan je duidelijk het verschil onderscheiden tussen een 35mm/APC enerzijds en compact sensor anderzijds.
Ik weet natuurlijk wel dat er veel meer verschillen zijn tussen een SLR en een compact, maar louter en alleen vanuit afdrukken bekeken ben ik wel eens benieuwd.
Ik vind het persoonlijk zelf te duur om die dingen allemaal eens te gaan uittesten (kost al gauw 10 euro en meer voor een 40-60 print of iets dergelijks.
Afgedrukt op 11*15 formaat bij foto.com
Foto's met weinig DOF werden er uitgehaald als zijnde gemaakt met een DSLR.
Foto's met veel DOF werden zo goed als niet meer van elkaar onderscheiden.
Mijn vraag is dan ook gericht aan mensen die vertrouwd zijn met grote afdrukken.
Vanaf welke grootte kan je duidelijk het verschil onderscheiden tussen een 35mm/APC enerzijds en compact sensor anderzijds.
Ik weet natuurlijk wel dat er veel meer verschillen zijn tussen een SLR en een compact, maar louter en alleen vanuit afdrukken bekeken ben ik wel eens benieuwd.
Ik vind het persoonlijk zelf te duur om die dingen allemaal eens te gaan uittesten (kost al gauw 10 euro en meer voor een 40-60 print of iets dergelijks.
Comment