Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor de donkere plekjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor de donkere plekjes

Hallo,

Thuis heb ik een Pentax K20D liggen. Mijn doel is biljarters te fotograferen!
    In de meeste biljartclubs is het relatief donker. Welke lens raden jullie mij aan voor
    dit doeleinde? Mijn budget schommelt rond de 450 euro! Een f/2.8 of f/2.5?

alvast bedankt,

Maxke
    Pentax K20D + Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL + Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED + Pentax D FA Macro 100mm f/2.8 WR

Re: Lens voor de donkere plekjes

Velen zullen je een lichtsterk objectief à la 50mm f/1.4 aanraden. Deze zijn normaal nog tweedehands te vinden.

Voordeel van een 50/1.4 is dat je een erg heldere zoeker hebt en dus makkelijker kan zien wat je fotografeert. Bovendien gaat het vele licht dat je objectief binnenkomt ervoor zorgen dat de AF beter zal werken in het duister.

Waar de meesten de mist ingaan is dat zo'n objectief je ook snellere sluitertijden toelaat. Dat is natuurlijk wel zo, maar je moet weten dat de scherptediepte erg kort wordt als je een 50mm op f/1.4 gebruikt. Dat kan mooie effecten geven, maar erg vaak mis je hierdoor een juiste scherpstelling, vooral als je in het duister doorheen de zoeker moeilijker de scherpte kan beoordelen.

't Hangt er ook van af waar je zit tov de tafel. Als je in het publiek op een afstand zit, ga je meer tele nodig hebben dan 50mm. Loop je vlak langs de tafel rond, dan kan een breedhoek je meer vrijheid bieden.

De beschikbare Pentax DA* zooms (DA*16-50/2.8 of DA*50-135/2.8) zijn niet mogelijk binnen je budget, en dat zijn meteen ook de meest lichtsterke objectieven uit de huidige reeks.

Niet te versmaden is de FA31/1.8 limited, maar ook die zit een stuk boven je budget.

Een heel leuke beeldhoek als je wat in de club kan rondlopen is de DA21/3.2. Bovendien een erg discreet objectief. Maar niet erg lichtsterk, dus mogelijk wat duistere zoeker. Iets helderder (en wat goedkoper) is de DA35/2.8, maar mogelijk gaat die al iets teveel naar tele neigen voor close-up indoor werk.

Als je bereid bent de tweedehands markt af te speuren, kan de FA*24/2 een erg goed alternatief zijn. Je komt die regelmatig tegen op eBay (momenteel is er eentje in Nederland te koop voor een redelijke prijs (item 320371140418), maar met wat zoekwerk en geduld moet je een lagere prijs kunnen vinden). Als je meer tele wil, dat mogelijk toch maar de FA50/1.4. Met wat geluk kan je de twee binnen je budget tweedehands vinden. Ik heb een FA50/1.4 voor 150 EUR te koop moest je iets zoeken rond die beeldhoek.

Maar mss moet je gewoon in een flits investeren (indien aanvaard in de club). En dan denk ik aan een AF540FGZ. Koop er dan ineens ook een diffuser op (bvb Sto-fen Omnibounce). Daarmee kan je 45° omhoog flitsen en dmv langere sluitertijden toch nog wat omgevingslicht meenemen.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Dankje voor de uitgebreide en snelle reactie. Blijkbaar zal ik dus meer moeten investeren
      voor een goede lens. Ik denk dat ik dit ga doen.

Ebay-shoppen vind ik niet zo leuk, je kan moeilijk beoordelen wat de staat van de lenzen
      is op foto's. Ook het transport kan slecht uitdraaien.

Een flits gebruik ik liever niet, de spelers moeten tijdens een match of een moeilijk shot
      geconcentreerd blijven.

100mm zal toch voldoende zijn om vanuit het publiek te fotograferen?

Maxke
      Pentax K20D + Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL + Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED + Pentax D FA Macro 100mm f/2.8 WR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maxke Bekijk bericht
        Dankje voor de uitgebreide en snelle reactie. Blijkbaar zal ik dus meer moeten investeren voor een goede lens. Ik denk dat ik dit ga doen.
        Graag gedaan. 't Is inderdaad geen goedkope hobby...

Ebay-shoppen vind ik niet zo leuk, je kan moeilijk beoordelen wat de staat van de lenzen is op foto's. Ook het transport kan slecht uitdraaien.
        Ik heb er nog niet echt slechte ervaringen mee gehad. Op voorwaarde dat je de verkoper voldoende screent. De verkoper van het item dat ik je meldde heeft bvb een goede reputatie, ik kocht ooit van hem.

Een flits gebruik ik liever niet, de spelers moeten tijdens een match of een moeilijk shot geconcentreerd blijven.
        Klopt inderdaad. Maar ik kan me inbeelden dat je sommige creatievere shots soms zal willen opzetten, en dat is zo'n flits normaal geen probleem. Hangt er allemaal van af welke foto's je beoogt.

100mm zal toch voldoende zijn om vanuit het publiek te fotograferen?
        Ah, vanuit publiek... Ik weet niet of dat mooie beelden gaat opleveren, en of ik daarvoor specifiek een objectief zou kopen. Maar ieder zijn zin hé...

Ik heb geen idee van de afstand waarop een biljart-publiek gewoonlijk zit. Maar het lijkt me dat je het brandpunt afhankelijk van je plaats zal willen variëren. Ook al omdat je niet alle foto's in haast exact hetzelfde kader zal willen nemen. Dat zorgt immers voor een erg saaie reeks. Zoom dus... Ik zou in dat geval voor de DA*50-135/2.8 gaan, maar die zit behoorlijk boven je budget. Alternatief (als de tribunes groter zijn dan ik ze inschat) een 70-200/2.8 van Sigma of Tamron.

Ideetje... Ik heb ooit een tweedehandse A35-105/3.5 gehad (en een half jaar geleden verkocht). Da's een uitstekend objectief waarmee je weliswaar manueel moet scherpstellen en dat iets minder lichtsterk is, maar de f/3.5 is maar een halve stop duisterder dan een f/2.8, dus dat scheelt niet veel. Belichting werkt volledig automatisch (met de diafragmaring op de A-stand), maar je moet wel de brandpuntsafstand manueel instellen op de camera opdat SR goed zal werken. Als je denkt dat 100mm voldoende zal zijn, is deze zeker een goedkoop alternatief. Moet je voor rond de EUR 100 tweedehands kunnen vinden.

Mocht ik biljarten willen fotograferen, zou ik zeker enkele shots van de spelers aan de tafel buiten wedstrijd maken. Deze mogen gerust opgezet spel zijn. Met een breedhoek kan je zo allicht veel mooiere resultaten halen... Ik weet natuurlijk niet in welke mate je in het wereldje je weg weet...

hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

veel is afhankelijk van de lokatie en niveau. in de cafees en kleine zalen zit je meestal op een meter of 2 van de tafel en is een 50mm al genoeg, den beker van mechelen wordt dan weer in een sporthal gespeeld en daar mag je eerder gaan denken aan een 70-200 2.8
          http://www.mimoza.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
            in de cafees en kleine zalen zit je meestal op een meter of 2 van de tafel en is een 50mm al genoeg
            Oeps, dan denk ik niet dat je je tanden 's avond nog zal moeten poetsen. Maak daar maar een meter of 5 van.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

als het om de biljarters gaat, de ballen en de tafel, heb je licht genoeg hoor.
              ander verhaal wordt het als je ook de omgeving vast wil leggen.
              (voor andere donkere plekjes), zal je bij moeten lichten of flitsen, als die plekjes niet te groot zijn, zal een zaklantaarn voldoen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

nog eens een voorbeeld van een type foto ik graag zou trekken:

deze hier en nog een grappige

Maar het licht in de Belgische Poolclubs (ja, ik ga dus voor poolbiljart ) is minder
                goed dan op het WK

Bedankt voor de hulp

Maxke
                Last edited by Maxke; 4 juni 2009, 19:50.

Comment

Working...
                X