Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus fijnstelling Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autofocus fijnstelling Canon

Beste BD-ers,

Graag zou ik weten wat een eenheid aanpassing bij autofocus fijnafstelling nu betekent voor de verplaatsing van het gekozen autofocus punt. Een en ander zal afhangen van het brandpuntsafstand, de afstand tot het onderwerp en het diafragma stel ik mij zo voor. Is hier een vuistregel voor beschikbaar?

Achtergrond bij mijn vraag: momenteel ben ik bezig om mijn Canon 24-70 mm F/2.8 te finetunen en zie dat ik bij +9 nog wat frontfocus, en ben wel benieuwd wat een verstelling naar +10 nu in de praktijk betekent voor de verschuiving van het AF-punt.

Alvast bedankt voor jullie reactie ...

Humphrey

Re: Autofocus fijnstelling Canon

Ik stel mijn af-tuning(indien nodig) zo af dat de foto's scherp zijn en het interesseerd me niet welk getalletje daarbij staat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

probeer het zelf eens en deel hier je bevindingen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik stel mijn af-tuning(indien nodig) zo af dat de foto's scherp zijn en het interesseerd me niet welk getalletje daarbij staat.
        Zo doe ik het ook bij de 1D MKIII, maar ik moet de meeste wel ergens in de buurt van + 10 zetten om ze perfect te laten focussen.
        Ik heb de indruk dat ze bij Canon de camerabody's niet meer echt nauwkeurig afregelen nu we zelf de mogelijkheid hebben gekregen om de boel te corrigeren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Scherpe foto's zijn natuurlijk het doel maar ik ben wel benieuwd in welke mate het scherpstelvlak verplaatst bij een verandering van een getalletje. Vandaar mijn vraag naar een vuistregel of formule ...

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
          probeer het zelf eens en deel hier je bevindingen?
          Ik vroeg naar een formule of vuistregel om een idee te hebben wat een verandering van (bijvoorbeeld) +9 naar +10 practisch betekent .......

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Zo doe ik het ook bij de 1D MKIII, maar ik moet de meeste wel ergens in de buurt van + 10 zetten om ze perfect te laten focussen.
          Ik heb de indruk dat ze bij Canon de camerabody's niet meer echt nauwkeurig afregelen nu we zelf de mogelijkheid hebben gekregen om de boel te corrigeren.
          Mijn objectieven hebben ook "positieve" aanpassingen nodig (frontfocus). De manual vermeldt dat aanpassingen gewoonlijk niet nodig zijn. Hmmmmm ..

Comment

Working...
          X