Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat zou nikon doen na de canon 300D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat zou nikon doen na de canon 300D ?

Heeft iemand al iets gehoord van een tegenzet van nikon om het zeer aantrekkelijk euhm plaatje van de canon 300D tegen te gaan ?

Ze zullen toch ooit een aanpassing moeten gaan doorvoeren om de nogal oude D100 eens op een gelijk (of hoger) niveau te zetten dan de canon 10D ? (ja ik ben een nikon liefhebber maar moet toch toegeven dat ik voor een 10D zou kiezen boven een D100)

En last but not least, nu de 300D eraan komt heb ik een vermoeden dat er toch een (al is het een kleine) verbetering zou kunnen komen voor de 10D..heeft iemand daar al iets van gehoord ?

groeten

Originally posted by PhilippeVDP
    Ze zullen toch ooit een aanpassing moeten gaan doorvoeren om de nogal oude D100 eens op een gelijk (of hoger) niveau te zetten dan de canon 10D ? (ja ik ben een nikon liefhebber maar moet toch toegeven dat ik voor een 10D zou kiezen boven een D100)
    Ermmm... je dreigt hier wel weer een Nikon vs Canon oorlog tot stand te brengen.
    Kun je me eens vertellen wat er zo speciaal is aan de 10D dat je de D100 ertegenover afschrijft als zijnde verouderd ? Ik denk dat de D100 helemaal niet moet onder doen voor de 10D.
    Desalniettemin, moest ik als newbie nu moeten kiezen, zou ik ook de 10D pakken, maar om een heel andere reden : de 10D is een pak goedkoper dan de D100.

Henk

Comment

waarom ik de canon vooruitschuif ?
      omwille van het
      - prijsvoordeel
      - snellere autofocus
      - grotere buffer om doorlopend images weg te schrijven
      - sneller wegschrijven image

vooral het tweede punt doet me dat besluiten

Comment

waarom ik de canon vooruitschuif ?
        omwille van het
        - prijsvoordeel
        - snellere autofocus
        - grotere buffer om doorlopend images weg te schrijven

vooral het tweede punt doet me dat besluiten
        Heb je referenties over die snellere AF ? (objectieve metingen of zo?)
        OK, de AF heeft meer zones (7 tov 5 voor de D100), maar dat heeft geen invloed op de tijd nodig om de focus in een enkel punt te bepalen... Over de prijs en buffer valt inderdaad niet te discussiëren...

Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

- snellere autofocus
          Ik kan zelf niet vergelijken wegens nog nooit een 10D gezien, maar zowat alles wat ik lees zegt het tegendeel over deze 2 argumenten.
          De AF schijnt niet zo denderend te zijn en ivm wegschrijven naar memory card heb ik zelfs concrete cijfers gezien (op een heel algemene CF performance site) waaruit dat blijkt dat de 10D verrassend langzaam is bij het wegschrijven van zijn beelden.

Los van het prijsvoordeel (wat op zich niets zegt over de technologie) schiet er dus niet veel meer over m.i.

Henk

Comment

nu kijk eens op dpreview, daar worden de beide camera's heel grondig getest (d100 en 10d) kwestie van ruis is de 10D een tik beter voor de rest qua werkelijke resolutie endergelijke heeft de 10Dook een heel heel klein voordeel, andere toestanden zijn niet echt zo'n groot verschil.

nu, ik ben nu wel bijna zeker dat canon met een nieuwe(re) 10D op de markt zal komen, zo extreem is het nu ook niet.
            Met een vernieuwde 1D daarintegen zijn er wel al veel roddels rondgegaan, dit als tegenzet tegen de D2H die op zijn beurt een rechtreekse aanval op de 1D was.

zal nikon met iets gelijkaardig als de 300D op de markt komen, neen ik denk het niet
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

In de ongeveer 28 jaar dat ik Nikon en Olympus gebruik heb ik (naar mijn mening) ondervonden dat Nikon minder snel met nieuwe pro en prosumer (D)SLR toestellen uitkomt. Ik heb na aankoop ook nooit de indruk gehad om na enkele maanden met een oud toestel te zitten.
              Dus eerlijk gezegd twijfel ik ook een beetje of ze nu snel met iets nieuw zullen komen. Ze hebben tenslotte wereldwijd een massa aanhangers (zowel amateur als professioneel) die met hun bestaande randapparatuur verder willen werken, en trouw blijven aan het systeem.

Jean.
              35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

Comment

oh hier gaan we weer

Ik heb beide toestellen ondertussen al eens onder de loepe gehad (de D100 heb ik zelf en de 10D en D60 zit in mijn kennissenkring)

Mijn bevindingen (praktijk) :

- AF is zowat hetzelfde, ik geef licht voordeel aan de CAM900 sensor van de Nikon desondanks de 10D twee AF punten meer heeft, werkt de AF sensor v.d. nikon wat beter, beiden zijn ze het best op de centrale sensor met één AF punt

- Jpeg recht uit de camera vind ik de 10D pics beter, in RAW zijn ze evenwaardig. De Nikon zou imho een iets betere jpg redering mogen hebben, maar ik werk niet in jpg dus ik mis hier niks.

- Prijzen zijn evenwaardig, beide toestellen zijn op 80 euro na bijna gelijk in prijs (ook de S2) met hier en daar een (dubieze) aanbieding die al eens wat sterker is. Ook in de states is de D100 enorm gezakt en benadert de 1600-1700$ en Nikon kondigt zelfs een prijs aan van onder de 2000 euro in Benelux (straatprijs zal nog zakken)

- Wegschrijven van jpg en raw is sneller bij de D100, in alle formaten en kwaliteiten

- 10D mist 'echte' spotmeting maar ze hebben er een die erop trekt (grotere cirkel)

- Buffer van de 10D is groter, en dit geeft gelijk ook de indruk dat de 10D sneller is, je hebt gewoon 3 beelden meer ruimte in de buffer maar als je ze alle 9 volschiet is het ook langer wachten

- Op 100 iso is de 10D uiteraard ruisvrij (almost) en moet de D100 onderdoen, op 200 en 400 iso is het close, ik geef de 10D het voordeel van de twijfel, op 800 en meer is de D100 het meest aangenaam.

- De 10D heeft een magnesium body, is ietjes groter, de D100 heeft een metalen subbehuizing met kunststof en gripmateriaal

- Beide camera's hebben lenzen om u tegen te zeggen, maar dan ik je borstzakje empty en je rekening ook Beide merken hebben een 70-200 f/2.8 droomlens, een 28-70 van hetzelfde caliber en een 16-35 en 17-35 om ook u tegen te zeggen. daarbuiten bieden ze beiden de mogelijkheid om zeer kwalitatieve lenzen aan te bieden die sterk aanleunen bij bovenvernoemd gamma met een tikkeltje minder glas en minder snel maar perfect voor zulke camera's

- Op een paar pixels na (who's counting) is de resolutie identiek

- beiden bieden de mogelijkheid tot monteren van een grip met verticale ontspanner

- D100 heeft voice (als de grip erop zit)

- 10D heeft portrait herkenning (beeld wordt autom gekanteld)

- Beiden hebben Adobe RGB en sRGB kleurbereik maar als je in Adobe werkt op de 10D kan je nog weinig menu's instellen terwijl de D100 alle functies behoudt.

- Viewer is beide 95%

- shutterlag is kwasie identiek

- blackout ook

- Instant on (opzetten en afdrukken) is beduidend sneller op de D100

- Het bestandformaat van een 10D is net wat kleiner, er kunnen dus een paar foto's meer op een gigje ...

- niet getest, review van beelden, snelheid ophalen beelden, enz...

Al bij al bieden beide toestellen waar voor het geld, so close, en zoals ik altijd pleeg te vertellen, de keuze hangt af van het systeem waar je wil in groeien, lenskeuzes, enz, want voor 80 euro of het model moet je het niet doen. Soms kan iets de doorslag geven. Moest ik opnieuw van nul starten, ik zou lang wakker liggen om de keuze te maken, wat toch aangeeft dat het echt wel close is.

Comment

Heeft iemand al iets gehoord van een tegenzet van nikon om het zeer aantrekkelijk euhm plaatje van de canon 300D tegen te gaan ?

En last but not least, nu de 300D eraan komt heb ik een vermoeden dat er toch een (al is het een kleine) verbetering zou kunnen komen voor de 10D..heeft iemand daar al iets van gehoord ?

groeten
                  Ja die komen met iets prachtigs aan. Werkelijk het summum !
                  Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

oh ja, en "on topic" : Nikon heeft steeds de afwachtende speler geweest, staat wel voor kwaliteit en profileert zich er ook naar. Canon is de laatste twee jaar duidelijk de inovator en mag gerust de sterke speler worden genoemd, het is ook een veel grotere maatschappij die op andere markten ook thuis is waar Nikon niets doet.

Ik geef Canon wel na dat ze de markt echt weten te bespelen, wat ik ze niet nageef is een goede service, daar is Nikon een stuk performanter.

Ik denk dat Nikon nu na de lancering van de D2H een D2X en D200 zal klaarstomen om Canon van antwoord te dienen, ben benieuwd hoe het zit op het Fuji front, daar is het stil ... een S3 ??? Maar fuji zal verplicht zijn de Nikon strategie een stuk te volgen, zij gebruiken namelijk een groot deel van deze ontwikkelingen.

Ik denk dat voorlopig Canon de low-end SLR markt enkel voor zichzelf heeft voor een tijdje... ik zie Nikon niet onmiddelijk een D65 klaarstomen die op ene N65 of F65 trekt. wie weet ?

De D2H is een prima antwoord op de 1D en zo is daar in dat segment weer volop tabelletjes vergelijken, zeer benieuwd naar de nieuwe sensor, wie weet vinden we die terug in andere nikon modellen

Comment

Voor de liefhebbers van vergelijkingen (10D vs D100)

Comment

dus omdat ik alleen nog maar (compact) camera's van nikon heb gehad en tot nu toe van 't merk heeel tevreden ben zal ik maar eventjes de kat uit de boom kijken en niet vlug vlug vlug een 300D kopen. Wat ik zowieso al niet meer van plan ben. Het zal een 10D of 100D zijn (of hun opvolgers)

Comment

Originally posted by Phille
                          - Prijzen zijn evenwaardig, beide toestellen zijn op 80 euro na bijna gelijk in prijs (ook de S2) met hier en daar een (dubieze) aanbieding die al eens wat sterker is. Ook in de states is de D100 enorm gezakt en benadert de 1600-1700$ en Nikon kondigt zelfs een prijs aan van onder de 2000 euro in Benelux (straatprijs zal nog zakken)
                          Phille, op welke prijzen baseer jij je ? Ik zie toch iets anders hoor :
                          * AC-Foto : €2050 vs €1650
                          * Topfoto : €2000 vs €1500
                          * Konijnenberg : €1950 vs €1800
                          etc...

Henk

Comment

Working...
                          X