Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 450d of 40d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 450d of 40d

    Hallo,

    Ik ben nu al enkele maanden aan't twijfelen over welke camera te kopen.
    Sinds 2006 werk ik met de Canon Powershot S2 IS.
    Altijd tevreden over geweest, maar er zijn toch wat beperkingen aan.
    Als het donker begint te worden moet ik de ISO op 200 of 400 zetten en dat geeft gewoon slechte foto's.

    95% van mijn foto's zijn van auto's.
    Zowel raceauto's op circuit als gewone straatauto's op meetings.
    De zoomlens van de S2 IS is dan wel handig als ik vanop een tribune foto's moet nemen.
    Maar in de pits en paddock kan ik soms niet van kortbij fotograferen of krijg ik niet de volledige auto op de foto.

    Daarom had ik gedacht aan de 17-85mm IS USM en 70-300mm IS USM lenzen.
    Maar over de body twijfel ik nog.
    Mijn budget is rond de €1200.
    Daarvoor kan ik net een 450d kopen incl. deze twee lenzen.
    Is het de moeite om €150 extra uit te geven voor een 40d met dezelfde lenzen?
    Ik wil een camera die op zijn minst 5 jaar zal meegaan.

    Ik heb al veel topics op dit en andere fora gelezen en ook de reviews van de 450d en 40d, maar toch is er nog twijfel.
    Volgens mij is de 40d iets te ingewikkeld om te beginnen als DSLR.
    Maar aan de andere kant is de 450d misschien iets trager en geeft die foto's van iets mindere kwaliteit.
    Daarnaast heb ik ook nog reviews van de 50d gelezen, maar die zou niet zo veel beter zijn dan de 40d. En die is mij te duur.

    Dat was het ongeveer.
    Als ik iets vergeten te vermelden ben, dan zegt u het maar.


    nog een vraagje voor de techneuten.
    Op de lens van mijn Powershot S2 IS staat 6.0 - 72.0mm.
    Met wat kan ik dat theoretisch vergelijken in de DSLR sector?
    Is dat dan een 36-432 mm lens?

  • #2
    Re: Canon EOS 450d of 40d

    Koop de 40D, ik heb de 450D 4 maanden gehad en dan vervangen door een 40D. Redenen om voor 40D te kiezen:
    -Betere ergonomie (450d kreeg ik krampen).
    -ISO kan je in 1/3 stops verzetten en tot ISO3200 (ok, je kan dit ook wel softwarematig en zijn het geen native iso settings).
    -Mogelijkheid tot flits uit te schakelen en AF assist te behouden bij externe flitser.
    -3 "C" knoppen om settings te bewaren en snel te kunnen switchen.

    De 17-85mm zou ik niet kopen, beter een Tamron 17-50mm F2.8 ... Die is lichtsterker en heeft minder last van vignettering en barrel distortion. Ik heb geen ervaring met de 70-300mm IS, dus kan ik niks over zeggen.
    Tis te zien wat uw eisen zijn, maar als ge een camera wilt die 5jaar meegaat, dan kies je beter voor een 1DMkIII ofzo, maar das ver over uw budget.
    40D is nie complexer dan een 450D hoor... een DSLR blijft een DSLR.
    Verder moet je maar de zoekknop es gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 450d of 40d

      Bedankt voor de uitleg.
      Die tamron lens heeft geen IS en is duurder dan Canon 17-85mm.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 450d of 40d

        Tamron heeft F2.8 over het gehele bereik, scherper, volle kleuren en tenminste geen vervorming op de randen.
        En qua prijs kost die ong even veel hoor:
        Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM € 345,71
        Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS € 354,87
        Er zijn een heleboel mensen die hun 17-85mm verkopen omdat die niet goed genoeg is, ik zou je geld daar toch niet aan verspillen.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 450d of 40d

          Hier moet ik Psychodweep toch bijtreden, hoor.
          Ik had ook eerst een 400D omdat ik toen niet het budget had voor een 40D... Nu een 50D en dat is toch wel een pak aangenamer, ook de bediening er van.
          Over die 17-50 heeft Psychodweep ook gelijk. Ik zie hier heeeel veeel 17-85's verkocht worden omdat die als kit werd aangeboden. Ik zelf heb de 17-50 en ben daar zeer tevreden over.
          Dus als je het budget hebt:
          40D (of 50D) + 17-50 !

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 450d of 40d

            40D !

            Alhoewel ik nog steeds blijf zweren bij mijn D300 vind ik dit toch een goede keuze
            450D teveel 'prul'
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 450d of 40d

              mijn persoonlijk advies:

              Koop je nu 50D + Canon EF 18-200 IS om te starten.

              + koop je binnen een jaar wanneer er terug centen zijn dan eventueel een 100-400 erbij voor uw circuitfoto's.

              Want slechts één lens vb 17-85 of 17-50 ofzo ... daar kan je telkens niet ver mee zoomen, en op 50 of zelfs 85mm zal je niet veel auto hebben als je op circuit wil fotograferen.

              Ik zeg niet dat de 18-200 de perfectie is, maar ik lees er toch positieve zaken over.
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 450d of 40d

                Beste Psychodweep,

                Nog een optie de 500D, grotendeels een 50D in pocket formaat. De prijs zal niet of nauwelijks verschillen van de 40D. Er gaat niets boven de camera's zelf vasthouden de een heeft liefst wat gewicht en omvang voor de ander kan het niet klein en licht genoeg zijn.

                Wat de genoemde objectieven laat ik de discussie aan andere. Vraag u wel af of u bij een 17-50mm objectief beeldstabilisatie nodig hebt.

                Uw huidige canon heeft een cropfactor 6 met andere woorden 36×de sensoroppervlakte is gelijk aan sensoroppervlakte een fullframe (FF) camera. Een dergelijk sensor is dus zo groot als een kop van een lucifer. Alleen voordat u het beeld te zien krijgt wat op de sensor terecht is gekomen is het al vele malen uitvergroot. (6× meer dan wanneer u met een traditionele film-kleinbeeldcamera zou fotograferen. )

                Veel DSLR's hebben ook een kleinere sensor. 1,5-1,6 en 2 komen het meest voor. Door ze om te rekenen naar een standaard probeert men de objectieven op 1 punt (die vergrotingsfactor die een lens geeft) vergelijkbaar te maken. Dat de marketing-afdelingen liever 360mm verkopen (dan 60mm) mag duidelijk zijn. Voor het gemak "vergeet" men dus maar dat het technisch beslist geen 360mm is. Hoe kleiner het sensor oppervlak is hoe eenvoudiger (dus goedkoper) het is die goed te belichten.

                Is dat allemaal zo erg? Het is maar hoe u er tegenover staat. Croppen kan u ook gratis op de PC, in elke mate en verhouding die u op dat moment uitkomt en (in het menu van de) camera. Dat kost wel pixels natuurlijk. Een goede groothoek maken is nog steeds moeilijk. De technische ontwerpen van de lenzen zijn ondanks de (gelijk gemaakte) mm's anders. Is het echt 210mm of 35mm×6 of...... Denk hierbij scherptediepte en hoe dicht veraf staande onderwerpen op elkaar gedrukt worden op de beelden.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 450d of 40d

                  Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                  Er zijn een heleboel mensen die hun 17-85mm verkopen omdat die niet goed genoeg is, ik zou je geld daar toch niet aan verspillen.
                  Niet te kort door de bocht gaan hé, er zijn een boel mensen die hun 17-55 2.8 IS verkopen ook. Niet elke 17-85 wordt verkocht omdat ze niet goed zou zijn, dat is een goeie wandellens met wat CA aan de brede kant, maar zeker scherp. Voor zijn prijs zelfs een hele goeie lens.
                  (ok, voor de volledigheid, de 17-55 verkopen ze omdat ze naar FF gaan, maar de 17-85 is ook een EF-S hé )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 450d of 40d

                    Bedankt voor de uitleg.
                    Het zal waarschijnlijk een Canon EOS 40D worden.
                    Morgen ga ik nog eens naar de fotowinkel om de camera te testen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 450d of 40d

                      De 40d met 2 lenzen is besteld.
                      Hij zit echt veel beter in de hand dan de EOS 450d.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 450d of 40d

                        Daar zal je geen spijt van krijgen, ik werk zelf met 2 40D's en heb de 17-85 zelf ook gehad om auto's mee te fotograferen ... wat zeker lukt.

                        Iedereen zit hier te zweren bij 2.8 lenzen (heb ze zelf ook ondertussen ) maar eigenlijk om een auto volledig scherp te krijgen moet je toch f5.6 of zelfs f8.0 instellen, dus waarom dan een (meestal) dure f2.8 lens kopen ? (Akkoord om portretjes te maken is die ideaal, en je zoeker is iets lichter, maar voor auto's heb je ze niet nodig !)

                        Wat ik wel zou aanraden is dit : koop DxO ! Eender welke vervorming of CA die je zou hebben met de 17-85 IS haalt deze soft weg, en je foto's zien er meestal nog beter uit, ik gebruik het altijd om 'bulk' ontwikkeling van raw te doen, enkel de specialekes doe ik manueel met ACR en CS3

                        De 70-300 IS lens is een mooie lens, maar soms net iets te traag om op het circuit te gebuiken ... spaar rustig verder om de 100-400 te kopen en dan verkoop je de 70-300 toch voor een mooi prijsje.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 450d of 40d

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Wat ik wel zou aanraden is dit : koop DxO ! Eender welke vervorming of CA die je zou hebben met de 17-85 IS haalt deze soft weg, en je foto's zien er meestal nog beter uit, ik gebruik het altijd om 'bulk' ontwikkeling van raw te doen, enkel de specialekes doe ik manueel met ACR en CS3

                          De 70-300 IS lens is een mooie lens, maar soms net iets te traag om op het circuit te gebuiken ... spaar rustig verder om de 100-400 te kopen en dan verkoop je de 70-300 toch voor een mooi prijsje.

                          Mark
                          Bedankt voor de tips.
                          Wat bedoel je met "DxO"
                          Die 100-400 lens kost even veel als de 40d met 2 lenzen.
                          Ik denk niet dat ik die zal kopen, tenzij hij heeeel goedkoop wordt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 450d of 40d

                            Oorspronkelijk geplaatst door mv.design Bekijk bericht
                            Wat bedoel je met "DxO"
                            Denk dat het gaat om een of andere software, maar zou het graag aan LamboCars overlaten om iets meer te vertellen daarover. En ook: is er een Mac-versie, of is dit weer alleen iets voor de overkant?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 450d of 40d

                              Misschien een 300 D zoals die van mij..Made in 2003 en ook digitaal..
                              En te koop op vele plaatsen voor 100 euro..
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X