Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

P en Tv stand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• P en Tv stand

Ik bezit een 450D en zit met een vraag over de P en de Tv stand.
    Als de camera in de P stand staat en je drukt de sluiterknop half in kan je via het instelwiel de sluitertijd veranderen, diafragma word automatisch aangepast.
    Als je hem in de Tv stand zet kan je de sluitertijd aanpassen zonder dat je eerst de sluiterknop half moet indrukken. Diafragma word automatisch aangepast.

Het enige verschil dat ik kan vinden tussen de 2 is het feit dat je in de P stand de skluiterknop half moet indrukken en in de Tv stand niet.
    Is er nog een andere verschil want als dit het enige is vind ik de Tv stand eigenlijk wel overbodig want je kan hetzelfde doen met de P stand.

Ik ben maar amateur en heb tot nu toe nog geen enkele situatie tegen gekomen dat ik de sluitertijd continu op dezelfde waarde laat staan en kan eigenlijk ook geen situatie bedenken waar het nodig zou kunnen zijn.

Re: P en Tv stand

ik dacht dat het grote verschil is, als je op tv zet kan je bv op 1/60 sec vastzetten.
    zet je de camera uit en terug aan staat het nog steeds op 1/60 sec

bij p zal je dit elke keer moeten terug instellen
    ik denk zelfs na een x-aantal sec, maar heb de cam nu niet bij de hand dus ik kan het niet checken.
    450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
      Ik bezit een 450D en zit met een vraag over de P en de Tv stand.

Ik ben maar amateur en heb tot nu toe nog geen enkele situatie tegen gekomen dat ik de sluitertijd continu op dezelfde waarde laat staan en kan eigenlijk ook geen situatie bedenken waar het nodig zou kunnen zijn.
      Die situaties zijn er echt wel hoor.....

Maarrr, eigenlijk is controle over het diafragma belangrijker, waarmee we P en Tv voorgoed achter ons kunnen laten.
      Av of M , dat is de way to go.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Die situaties zijn er echt wel hoor.....

Maarrr, eigenlijk is controle over het diafragma belangrijker, waarmee we P en Tv voorgoed achter ons kunnen laten.
        Av of M , dat is de way to go.....
        Sluitertijdvoorkeuze is soms ook heel handig, bijvoorbeeld bij het fotograferen van vliegtuigen met een propeller. Op 1/250sec blijf je de beweging van de propeller zien, als je dat in de AV of manuele stand wil doen, dan moet je de hele tijd corrigeren terwijl je door de zoeker kijkt.

De diafragmavoorkeuzestand gebruik ik wel veruit het meest, maar soms heb ik dus toch de sluitertijdvoorkeuze of zelfs de volledig manuele stand nodig om een foto te maken zoals ik ze wil.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bij de P stand zal de camera automatisch een keuze diaframa-sluitertijd maken. Als je dan aan je wiel draait, kan je deze combinatie wijzigen in voorkeur voor langere sluitertijd en kleiner diafragma of visa versa. Dit zijn relatieve waardes. Je moet denken als: Ik heb liever 'wat' meer scherptediepte en een langere sluitertijd of andersom. Bij een andere lichtintensiteit zal de camera dan wel deizelfde relatieve waardes gebruiken, maar niet de absolute.

Voorbeeld. Je camera in P geeft eerst diafragma 4 en sluitertijd 1/60. Je kan dan draaien dat je diafragma 5,6 en sluitertijd 1/30 ste bekomt.

Stel dat je nu plots meer licht krijgt, dan zal je camera onthouden dat je liever een wat kleiner diafragme wil en zal dus f6 en 1/50 als instellingen nemen, waar hij in volautomatische instelling misschien f5 en 1/70 ofzo had gekozen.

Bij P regel je dus de relatieve verhouding diafragma-sluitertijd.

Bij Tv zet je je sluitertijd op een vaste absolute waarde en zal de camera er een bijpassend diafragma bijrekenen.

Bij Av zet je je diafragma vast en rekent de camera een gepaste sluitertijd uit.
          Last edited by Teun_2; 26 mei 2009, 11:58.

Comment

Ik werk ook meestal in Av of sinds kort ook M, maar toch staat die Tv daar niet zo maar. Onlangs bleek hoe nodig die stand is voor het exact bepalen van je sluitertijd, wat nodig is voor het vastleggen van beweging. Toegegeven, op een andere manier kom je ook aan langere sluitertijden, maar precies daarvoor is Tv de interessantste optie, voor mij toch.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik werk ook meestal in Av
              ik ook, tis zelf zo, dat scherpstellen veel sneller gaat dan in M stand.
              gebruik M alleen als ik geen of minder scherptediepte wil hebben.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                grt,bouk.
                Is dat zo?

grt,bouk.
                Ik gebruik M alleen in de studio.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Is dat zo?
                  met mijn 30D en de 17-40mmL wel.
                  grt,bouk.

Comment

grt,bouk.
                    Waarom dan niet gewoon A(v)? Dan stel je je diafragma in, wat de scherptediepte bepaalt en laat je je camera gewoon de juiste sluitertijd uitrekenen.

Comment

p-standje gebruik ik eigenlijk nooit.. voor landschapjes is m-stand wel lekker om mee te werken, of bv Av-stand ook, al heb je dan niet volledige controle over de belichting.. M-stand bij landschapjes werkt bij hoge contrasten toch het best voor mezelf.. half of heel stopje onderbelichten, histogram wat in de gaten houden, en thuis eea weer bijtrekken.. voor meer actie, zal ik meestal op sluitertijdvoorkeuze gaan zitten..

eea hangt trouwens ook weer af, van welke lens je ervoor hebt hangen, en de overige instellingen...

zoals JC al es zei, alles hep zijn voordeel en nadeel..

edit: als ik bv mijn honden wil 'trekken' in volle actie terwijl ze in het water springen, en het water alle kanten opvliegt, dan is sluitertijdvoorkeuze wel handig... op 1/1000 of sneller 'bevries' je eea lekker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        Waarom dan niet gewoon A(v)? Dan stel je je diafragma in, wat de scherptediepte bepaalt en laat je je camera gewoon de juiste sluitertijd uitrekenen.
                        klopt, maar mijn ervaring is toch dat er verschil in zit als je met de M stand werk?
                        gebruik 98% AV, maar soms als in in een weiland een hekje op de voorgrond scherper wil dan de rest van het landschap, kies ik toch voor M, geeft een (voor mij) beter resultaat.
                        grt,bouk.

Comment

Hiermee laat je min of meer doorschemeren dat diafragma f/11 in de A stand iets anders is dan diafragma f/11 in de M stand.

Enfin, een ieder heeft recht op een eigen mening.

Comment

Als de controle over de belichting niet in je hoofd zit dan maakt het niets uit in welke stand de camera staat.
                            En als die controle wel in je hoofd zit ook niet.

Comment

Verkeerd begrepen
                              Last edited by mexicano; 26 mei 2009, 16:40.
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                              X