Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met sigma DP2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand ervaring met sigma DP2

Omdat een 5D niet altijd mee te sleuren is (met bijhorende lens erop is dat toch geen kleine camera) ben ik aan 't twijfelen tussen de

Sigma DP2
    Canon G10

Ik weet wat de limitaties zijn van de DP-2 door veel reviews te lezen maar zijn er hier al mensen die er reeds zelf ervaring mee hebben met de sigma ?

Re: Iemand ervaring met sigma DP2

Heel even mee mogen spelen...uitstekend compactje, maar, wel mét beperkingen (bijvoorbeeld zoomen). Persoonlijk vind ik de prijs wel erg hoog én staan Sigma camera's nu niet bepaald bekend om hun hoge restwaarde.

Mijn Sigma reparateur/leverancier is meer technicus als fotograaf en op dat vlak zou hij de DP1 en DP2 niet snel aanraden (bouwkwaliteit laat te wensen over in verhouding met de concurrentie)

Ben zelf SD14 gebruiker (zelfde sensor) en daarvan kan ik zeggen dat het een hele fijne sensor is voor wat betreft scherpte, kleur en dynamisch bereik. Enkel met een aantal zware beperkingen. Snel kleurruis in onderbelichte delen (nemen exponentieel toe met de ISO waarde) en eigenlijk niet echt bruikbaar boven de ISO 400, waarbij ISO 400 ook al twijfelachtig is...bij ISO 1600 ben je zeg maar alle kleur kwijt.

Hoop dat je er wat aan hebt

edit: en waarschijnlijk wist je het al, maar het is géén 14 MP sensor, maar een 4.6 MP sensor! (Sigma doet hem commercieel gezien keer 3 omdat hij per "pixel" alle kleuren pakt ipv 1 kleur zoals bij Bayer, maar die vergelijking loopt op verschillende vlakken scheef en dus is het gewoon een retescherpe 4.6 MP sensor )
    Last edited by jeroen.k; 24 mei 2009, 23:19.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Mijn Sigma reparateur/leverancier is meer technicus als fotograaf en op dat vlak zou hij de DP1 en DP2 niet snel aanraden (bouwkwaliteit laat te wensen over in verhouding met de concurrentie)
      hmmmm deze had ik nog niet echt gehoord ...
      Terwijl ze over de G10 net zeggen dat die heel kwalitatief goed gebouwd is

Dat het "maar" een 4.6 megapixel is vind ik eigenlijk best wel oké ...het is vooral voor de beeldkwaliteit dat ik 't zou doen en dat ik niet zou kunnen zoomen, tja dat verplicht me net om goed rond te kijken hoe ik de foto zou nemen

Comment

Heb hem niet lang genoeg vastgehad om er zelf echt een oordeel van te kunnen vellen, maar als ik mijn SD14 vergelijk met zijn concurrentie dan is de SD14 ook absoluut niet de "best gebouwde" camera...

Dus op zich stond ik van de opmerking van deze man niet echt te kijken...

Wel geeft Sigma na registratie van het product op de site 3 jaar garantie, als hij na die 3 jaar stuk gaat heb je voor heel weinig waarschijnlijk een vervanging

(Het is overigens niet slecht, maar gewoon minder)
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

vandaag een linkje gevonden ...

Momenteel heb ik toch nog steeds de voorkeur voor de DP2

http://www.rytterfalk.com/2009/04/20...ll-size-shots/

Comment

Ik had een tijdje geleden bijna een DP1 gekocht
            Er was een winkel die er een stuk of 50 op ebay verkocht
            Prijs was ong 275€
            Heb toch maar een D Lux4 gekocht
            Snelheid schijnt zo beroert tezijn van die DP 1

Comment

dat er 5 seconden (op de DP1 is het 9) nodig zijn om de foto weg te schrijven stoort me niet echt

Dat de autofocus niet van de snelste is kan ik nog een klein beetje mee leven (ik wil een camera voor mooie beelden, niet om sport mee te shooten) maar dat ie blijkbaar in low light heel vlug geen autofocus krijgt ...

Hmmm de G10 anders toch "maar" daar past mijn flits, afstandbediening en zo ook op...
              (en 100 euro goedkoper terwijl je er nog een tas en 8giga geheugenkaart bij krijgt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                dat er 5 seconden (op de DP1 is het 9) nodig zijn om de foto weg te schrijven stoort me niet echt

Dat de autofocus niet van de snelste is kan ik nog een klein beetje mee leven (ik wil een camera voor mooie beelden, niet om sport mee te shooten) maar dat ie blijkbaar in low light heel vlug geen autofocus krijgt ...

Hmmm de G10 anders toch "maar" daar past mijn flits, afstandbediening en zo ook op...
                (en 100 euro goedkoper terwijl je er nog een tas en 8giga geheugenkaart bij krijgt)
                misschien is de panasonic lumix LX3 ook wel een toestelletje om naar te kijken
                5DmkIII en wat glas

Comment

I know,

de lx3 vs de dp2

flexibere lens (24-60 tv 41mm fix)
                  sneller
                  snellere autofocus
                  goedkoper
                  kleiner
                  bewezen dat 't een goeie camera is ...

En toch heb ik me vandaag een DP2 besteld

Comment

Ben je niet bang dat 41mm een beetje saai is

Comment

eigenlijk niet ...mijn tele worden mijn benen ...ik ga alleen beetje lastig vinden als ik niet achteruit kan gaan.

Je bent gewoon verplicht van meer te kijken voordat je een foto neemt...dus hoop ik erop dat ik niet te lui wordt en gewoon afdruk maar eerst eens nadenk van wat ik wil fotograferen en dan probeer een goeie foto te maken.

ik heb de dp2 niet besteld om een Point & shoot te hebben voor de familie bbq in de tuin ...maar wel voor als ik hem bij heb en een knappe foto opportuniteit zie dat ik er dan iets speciaals van kan maken

Comment

Ik heb zowel de DP1 als de DP2. Er is geen enkele compact die met deze Sigma's is te vergelijken. Het zijn geen allround compact's, zoals bijvoorbeeld de erg goede LX3. Zeker de DP1 is langzaam, maar voor natuur opnames ervaar ik dat niet als nadeel. Je krijgt er zoveel voor terug! De autofocus van de DP2 is enorm verbeterd, in daglicht gewoon normaal snel. Savonds is het anders, je hebt dan wel een contrastrijk autofocuspunt nodig. Of op handmatige scherpstelling zetten, maar dat is wel een gedoe. Zoek je een kleine camera, die je bij sociale gebeurtenissen in slecht licht wilt gebruiken, zijn er betere. Maar zeker niet qua resultaat. Volkomen unieke camera's, met voor een compact bijzonder grote sensors, welke ook nog eens van het Foveon type zijn. Het zijn camera's om van te houden, met schitterende resultaten. Je kunt er volwassen foto's mee maken, je kan met scherptediepte spelen, allemaal vrijwel onmogelijk met kleine sensors. Alles kan je handmatig instellen, de (vaste) lenzen zijn van bijzonder hoog niveau. Bravo Sigma, moedig om met zo iets unieks op de markt te komen!

Comment

Working...
                        X