Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1000D vs Nikon D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 1000D vs Nikon D60

Hallo iedereen,

Voor school moet ik een fototoestel aankopen, waar je zelf de meeste instellingen kan regelen. De foto's zijn vooral bedoeld om te verwerken in de layout van websites.
    Het fototoestel zou ik echter ook willen gebruiken om te experimenteren op het vlak van fotografie.

Als volledige beginner twijfel ik echter tussen twee toestellen. Wellicht kan er hier iemand mij helpen.

Het gaat om:
    • CANON EOS1000D + 18/55 DC
    • NIKON D60 + AFS DX 18/55

Wat zijn de (grootste) verschillen tussen deze twee fototoestellen? En zijn deze lenzen goed genoeg of kan ik beter voor een andere lens opteren?

Alvast bedankt!

Niels

Re: Canon 1000D vs Nikon D60

Hoewel ik zelf van plan ben om me een Nikon aan te schaffen als beginner (de d90), zou ik de d60 toch niet aanraden. Een vriend van mij heeft deze, en als ik het goed begrepen heb, heeft dit toestel geen AF motor in de body, en moet je dus lenzen met motor kopen. Opzich zou dit geen probleem zijn (Canon gebruikt dit systeem ook denk ik), maar de andere Nikon toestellen hebben wel een motor in de body. Bijgevolg zijn veel nikon lenzen niet uitgerust met een AF motor, en zijn deze dus zo goed als onbruikbaar. De vriend van mij was hier niet van op de hoogte (had zich niet goed geďnformeerd) en heeft onlangs een vrij dure sigma lens gekocht maar kan dus de AF niet gebruiken op zijn d60. Naar mijn weten passen wel alle canon en canoncompatibele lenzen op de 1000D en zal je hier dus volgens mij meer mogelijkheden mee hebben. Kijk zeker ook eens naar de 450 D, deze is naar mijn weten toch niet zoveel duurder. Zou bovendien ook opteren voor lenzen met beeldstabilisatie, dus de IS (canon) of VR (Nikon) variant. Heb daarnet een reclame bord gezien van photohal: 1000D + 18-55 IS + 50-200 IS voor 550 euro als ik me niet vergis, dus misschien is dit wel wat voor jou?

groeten van een andere beginner

Comment

De niet AF-S/AF-I lenzen, zijn wel bruikbaar > maar enkel manueel!
      ... voor de rest is dat een héél goed toestelleken, vind ik!
      IQ > output is dik in orde

*added*
      De Canon ook, om geen misverstanden te scheppen
      Last edited by Veronique; 23 mei 2009, 23:56.
      Ť Je suis venu vous dire que je m'en vais! ť

Comment

Beide goede toestellen. Zou zelf (misschien gevoelsmatig) naar de D60 neigen. Oké...geen AF motor in de body, maar toch meer dan voldoende AF lenzen voor te krijgen.

Verwacht dat de 1000D je overigens ook niet teleur zal stellen hoor
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

de reclame van photo hal betreft gewone lenzen, dus zonder beeldstabilisatie
          De 1000 d wordt momenteel meestal te koop aangeboden met gewone lens

bij de canon kan ook nog de "leerrijke" 50/1.8 lens voordelig aangekocht worden ( 100 euro )

bij konijn staat de eos 1000 d met is lens aan 470 euro
          het verschil met de 450 d voor 600 euro blijft verleiderlijk.

de canons hebben wel meer " speel " mogelijkheden dan de D 60
          - live view
          - meer af punten
          - aansluiting aan computer
          - raw programma inbegrepen

hido

Comment

Beide toestellen hebben als bedoeling een pas beginnende klant aan het merk te binden. Ik raad je daarom aan om iets verder te kijken dan enkel dit toestel: het ganse systeem er rond.
            Ik wet het - helpt weinig want ook die zijn weer evenwaardig...
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

bij vandenBorre was deze week de olympus 420 te koop voor 329 euro ( met live vieuw, zonder stabilisatie ) en de nikon d 40 voor 345 euro , de alfa 200 voor 399 euro,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkejakke Bekijk bericht
                maar de andere Nikon toestellen hebben wel een motor in de body.
                Behalve de D40, D40X en de D5000
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties!

Het enige verschil tussen de twee fototoestellen is blijkbaar de motor die niet in de Nikon zit en er meer "speel-mogelijkheden" in de Canon zitten?

Aangezien de prijs van beide toestellen ongeveer het zelfde is, zou ik dan opteren voor de Canon.
                  Bij de aankoop van een lens voor de Canon moet ik dus opletten dat het een "VR-lens" is?

Zijn er verder nog dingen waar ik moet op letten? Of waarom ik wel / niet een Canon / Nikon moet aanschaffen?

Alvast bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voles Bekijk bericht
                    ...Bij de aankoop van een lens voor de Canon moet ik dus opletten dat het een "VR-lens" is?...
                    Als je een "VR-lens" gaat kopen en een Canon toestel zal je niet veel foto's kunnen maken.

Bij Canon noemt de stabilisatie "IS"...... VR is voor Nikon.

Nu zou ik mijn keuze niet laten afhangen van het al of niet ingebouwd hebben van een motor in het toestel. Alle "consumenten" lenzen (zoals de 18-55, 18-70,..... 18-200 & 55-200,...) en de nieuwe "midden klasse" lenzen (bijvb: 16-85, 24-120, 70-300,...) en zelfs de "professionele lenzen" (bijvb: 10-24 12-24, 14-24, 24-70, 70-200,...) bij Nikon hebben deze motor ingebouwd. Enkel de lenzen die ouder zijn van ontwerp hebben deze motor niet, je kunt deze lenzen wel gebruiken op een D60 maar je zult dan handmatig moeten scherp stellen.

Comment

Bedankt. Eigenlijk maakt het dus niet uit of ik een Nikon of een Canon koop? :-)
                      Weet er iemand toevallig goede adressen om een fototoestel aan te schaffen? Het liefste een winkel in België, of een website die in België levert.

Comment

Zijn er verder nog dingen waar ik moet op letten? Of waarom ik wel / niet een Canon / Nikon moet aanschaffen?
                        Zoals Koen Be al vertelde : kijk verder dan het instaptoestel

Ergens hier lijkt beweerd te worden dat de AF van Canon beter zou zijn dan die van Nikon
                        Niks is minder waar, uitleg klopt wel voor de opgesomde toestellen
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

En wat is dan het voordeel voor een beginner van een 'niet-instapmodel', tegenover een instapmodel?

Comment

En wat is dan het voordeel voor een beginner van een 'niet-instapmodel', tegenover een instapmodel?
                            Je mag gerust een instapmodel kopen maar hou er rekening mee dat je (waarschijnlijk) later gaat uitbreiden en dan zit je vast aan een systeem

Of je moet zo gek zijn als ik (zie sig)
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oké, bedankt voor de reactie!

Waarschijnlijk zal ik het bij dit fototoestel houden, en niet professioneel fotograaf gaan 'spelen'.

Het maakt in principe dus 'niks' uit of ik een D60 of een 1000D koop. De verschillen zijn blijkbaar miniem?

Comment

Working...
                              X