Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 en D700 en oudere objectieven.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D300 en D700 en oudere objectieven.

Ik heb een vraagje over de D300 en D700 in verband met oudere objectieve zonder electronica dus.
    Zie ik het goed dat beide toestellen nog dat meeneem nokje hebben voor het diafragma en kan je die oudere objectieven nog gebruiken met behoud van de lichtmeter.
    Dus juist als vroeger objectief op de body klikken en scherpstellen, of moet je dan nog een heleboel instellingen doen aan de body's.
    Ik heb nog een oudere 50mm en 28mm liggen die ik nu op mijn D60 niet kan gebruiken maar door een mogelijke upgrade zou ik toch graag weten of ik aan die oude objectieven nog iets kan hebben of dat ik er beter geen rekening meer mee houd.
    Zo top zijn de objectieven nu ook weer niet het betreft een 50mm f1.8 en een 28mm f3.5 (wel in nieuwstaat) mijne 135mm f2.8 (met kapot diafragma) die is voor in de vuilbak.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Re: D300 en D700 en oudere objectieven.

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
    Ik heb een vraagje over de D300 en D700 in verband met oudere objectieve zonder electronica dus.
    Zie ik het goed dat beide toestellen nog dat meeneem nokje hebben voor het diafragma en kan je die oudere objectieven nog gebruiken met behoud van de lichtmeter.
    Dus juist als vroeger objectief op de body klikken en scherpstellen, of moet je dan nog een heleboel instellingen doen aan de body's.
    Ik heb nog een oudere 50mm en 28mm liggen die ik nu op mijn D60 niet kan gebruiken maar door een mogelijke upgrade zou ik toch graag weten of ik aan die oude objectieven nog iets kan hebben of dat ik er beter geen rekening meer mee houd.
    Zo top zijn de objectieven nu ook weer niet het betreft een 50mm f1.8 en een 28mm f3.5 (wel in nieuwstaat) mijne 135mm f2.8 (met kapot diafragma) die is voor in de vuilbak.
    Lichtmeter blijft werken, maar je moet wel de gegevens van je lens ingeven (eenmalig)
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

ik denk zelf dat dit al lukt op een D90

natuurlijk gaat het dan op een D300 en D700 ook gaan.
      meestal gaat dit zonder verdere instellingen.

op een D300&D700 kan je wel je lens in't geheugen van de com plaatsen om zo kleine focus probleempjes op te lossen (meer uitleg bij de kenners, of online de handleiding opzoeken)
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Lichtmeter blijft werken, maar je moet wel de gegevens van je lens ingeven (eenmalig)
        Blijft dat dan in de camera opgeslagen (ook nadat je het objectief verwijderd hebt) en hoe zit het eigenlijk met het diafragma heb je tijdens het scherpstellen en lichtmeting dan ook nog volle opening als je bv diafragma op 8 gebruikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          Blijft dat dan in de camera opgeslagen (ook nadat je het objectief verwijderd hebt) en hoe zit het eigenlijk met het diafragma heb je tijdens het scherpstellen en lichtmeting dan ook nog volle opening als je bv diafragma op 8 gebruikt.
          Gegevens kan je opslaan in de camera,(nummertje toekennen),diafragma blijft op volle opening
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Beide, D300 en D700 hebben een NIET CPU databank, voor 9 individuele lenzen kan je brandpunt en diafragma ingeven en bewaren. Werkt dus 100% correct voor primes. Als je een AI lens opsteekt, duw je op menu en automatisch krijg je Niet CPU-objectief, in het menu kan je dan 1 tot 9 kiezen.

D200 kan ze ook aansturen, maar er is maar plaats voor 1 lens, je moet dus per lens aanpassen.

Bij deze 3 camera's staat alles in de exif, brandpuntsafstand en diafragma. Scherpstelling en diafragmeren manueel.

D90 werkt manueel zonder informatie. Geen exif-info.
            Last edited by VoN_DamN; 24 mei 2009, 23:27.

Comment

Das wel intresant om te weten en dat zal ook mijn upgrade beinvloeden.
              Ik dank u dan ook voor de inlichtingen, ik had al wat reviews gelezen maar daarin niks gevonden over oudere objectieven en hoe dat dan werkte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                ik denk zelf dat dit al lukt op een D90
                De D90 heeft geen mechanische lichtmeterkoppeling. Dus geen lichtmeting. Ook geen mogelijkheid tot gesloten diafragmameting zoals bij Pentax en Canon wel kan.

Comment

Als je een foto vergroot van een D300 en D700 zie je een ring rond de objectiefvatting zitten met daarop een palletje en dat heeft een D90 niet.
                  Ik heb nu dus intresse in een D300 of liever nog een D700, enige probleem is nu nog mijn sponsor overtuigen (als je begrijpt wie ik daarmee bedoel).
                  Hoe meer ik rondkijk hoe minder dat ik eigenlijk een keuze kan maken want Canon heeft ook mooie dingen zoals de 50D 5DII er is zoveel keuze dat je het op den duur niet meer weet. Ook een Fuji S5 heeft mijn intresse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht

Hallo,

Ik heb zelf ook een S5 pro. Is dit hierbij ook van toepassing?
                    Als je deze gegevens niet ingeeft, wat gebeurt er dan?

Waarom stel ik deze vragen: Was dit weekend op de fotografiebeurs in antwerpen een Nikon Ai 300 F4.5 aan het testen.
                    Heb nog nooit gewerkt met deze oudere objectieven, en wilde wel deze lens aanschaffen want deze was in nieuwstaat (zowel glas als uitwendig)

Toestel (S5) ingesteld op diafragma voorkeuze (A), objectief gemonteerd,
                    maar bij het draaien aan diafragmaring, kreeg ik de verkeerde diafragmawaarde op het scherm van toestel.
                    Bij draaien veranderde diafragma op scherm tussen F0 en F4. (ipv tussen 4.5 en 22 te veranderen).
                    Lichtmeting werkte wel, maar gebaseerd op het verkeerd diafragma, hierdoor onderbelichting van de foto's tot gevolg.
                    Deed ik iets verkeerd, of was er iets mis met objectief? Hiermee niet tot koop overgegaan.
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Bij de S5 werkt dat als bij de D200: 1 geheugenbank voor ai of ais objectieven.
                      Daarin stel je het de grootste lensopening in en het brandpunt. De diafragmastanden moeten dan in principe gewoon kloppen met de instelling op de lens.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Dus als ik gewoon de grootste diafragma ingaf in mijn camera (bij die lens was dit 4.5), moet deze als maximaal diafragma een F4.5 geven, en moet bij veranderen van diafragmaring, de diafragmaopeninguitlezing op toestel automatisch worden aangepast.

Alle, ik heb een mooi koopje laten voorbijgaan

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Bij de S5 werkt dat als bij de D200: 1 geheugenbank voor ai of ais objectieven.
                        Daarin stel je het de grootste lensopening in en het brandpunt. De diafragmastanden moeten dan in principe gewoon kloppen met de instelling op de lens.
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                          Dus als ik gewoon de grootste diafragma ingaf in mijn camera (bij die lens was dit 4.5), moet deze als maximaal diafragma een F4.5 geven, en moet bij veranderen van diafragmaring, de diafragmaopeninguitlezing op toestel automatisch worden aangepast.

Alle, ik heb een mooi koopje laten voorbijgaan
                          Zo is het. Ik zie de f-waarde met mijn Ais 105mm f/2.5 mooi meegaan op het display zodra ik aan de diafragmaring draai

Comment

Merci voor de hulp en de spoedige reacties

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Zo is het. Ik zie de f-waarde met mijn Ais 105mm f/2.5 mooi meegaan op het display zodra ik aan de diafragmaring draai

Comment

Ik gebruik op mijn D700 een oude AF-Nikkor 35-70 f/3.3-4.5(komt vanop mijn vader zijn F401S SLR) en heb daar zelfs niets speciaals voor moeten instellen...
                              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                              Foto-Alex

Comment

Working...
                              X