Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

toestel voor de sportende hond.Nikon D5000,ok?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• toestel voor de sportende hond.Nikon D5000,ok?

Hey,
    Jaja,weer 1 van de vele leken op fotografiegebied.
    Even voorstellen;ik ben katrien en heb 3 hondjes.Mijn nummer 1 fotomodellen!
    Ik ben momenteel in het bezit van canon ixus 960is.
    Goed toestelletje,toch voor stilstaande foto's.
    Wie zelf hondjes heeft weet dat de actiefoto's echt de mooiste zijn.
    Ik ben dus op zoek naar een goed toestel voor snelle actieve honden te kunnen fotograferen.(agility,frisbee....)
    Ik had mijn oog laten vallen op de nikon D5000(nu in ster in de makro met 18-55 en 55-200 lenzen).
    Zou blijkbaar een goed toestel moeten zijn voor beginners en hobbyfotografen.
    Ik heb altijd een nogal goed oog gehad voor een deftige foto en het intereseert me wel dus dat zit wel snor.
    Vinden jullie dit een goede keuze voor hetgene ik hem wil gebruiken?
    Of is er een toestel mij beter op het lijf geschreven?

groetjes,

katrien.

Re: toestel voor de sportende hond.Nikon D5000,ok?

Oorspronkelijk geplaatst door poekiepooh Bekijk bericht
    Hey,
    Jaja,weer 1 van de vele leken op fotografiegebied.
    Even voorstellen;ik ben katrien en heb 3 hondjes.Mijn nummer 1 fotomodellen!
    Ik ben momenteel in het bezit van canon ixus 960is.
    Goed toestelletje,toch voor stilstaande foto's.
    Wie zelf hondjes heeft weet dat de actiefoto's echt de mooiste zijn.
    Ik ben dus op zoek naar een goed toestel voor snelle actieve honden te kunnen fotograferen.(agility,frisbee....)
    Ik had mijn oog laten vallen op de nikon D5000(nu in ster in de makro met 18-55 en 55-200 lenzen).
    Zou blijkbaar een goed toestel moeten zijn voor beginners en hobbyfotografen.
    Ik heb altijd een nogal goed oog gehad voor een deftige foto en het intereseert me wel dus dat zit wel snor.
    Vinden jullie dit een goede keuze voor hetgene ik hem wil gebruiken?
    Of is er een toestel mij beter op het lijf geschreven?

groetjes,

katrien.
    toestel is goed voor hondenfotografie.. Eigenlijk iedere spiegelreflex wel.. Ik weet alleen niet vanaf welke afstanden jij je honden wilt fotograferen, maar wellicht is 50-200 wel ietsteveel zoom en gebruik je deze lens (te) weinig. Wellicht dat een 17-85 lens interessanter is voor jou.

Ook zou ik even naar de 450D en Nikon D60 kijken.. Tevens erg fijne camera's maar zijn een jaartje ouder en dus een pak goedkoper.. Zeker als je nog niet bekend bent met de creatieve instelmodussen(MASP) is dit het wel waard om naar deze te kijken
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Comment

voor actieve beestjes biedt de d5000 tov de d60 het voordeel van de hogere isowaardes zonder veel ruis. het grote nadeel aan het toestel is dat het maar marginaal weinig goedkoper is dan de betere d90...
      http://www.mimoza.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
        toestel is goed voor hondenfotografie.. Eigenlijk iedere spiegelreflex wel.. Ik weet alleen niet vanaf welke afstanden jij je honden wilt fotograferen, maar wellicht is 50-200 wel ietsteveel zoom en gebruik je deze lens (te) weinig. Wellicht dat een 17-85 lens interessanter is voor jou.
        Ik denk dat die 55-200 beter zal zijn dan een kitlens of een 17-85. Maar de kitlens (of een alternatief) koop je er best wel bij, want je zal die breedhoek ook wel eens nodig hebben.
        Je zal nooit vlakbij de honden kunnen om ze te fotograferen, daarom is het best mogelijk dat 200mm zelfs nog te kort is. Er zijn ook vrij kleine honden, en dan kan je best wat meer tele gebruiken.

Ik heb vorige zondag nog gehoord dat agility niet zo gemakkelijk te fotograferen is, daarvoor zal het zeker handig zijn dat de camera heel snel reageert, en dat de AF heel snel werkt om de "actie" scherp in beeld te krijgen. Het is dus mogelijk dat je met die set nog niet de beelden krijgt die je zou willen.
        Maar zelfs met duurder materiaal zal dat nog tegenvallen als je niet echt weet waarmee je bezig bent. Een beetje kennis van de basisbegrippen van fotografie levert doorgaans meer op dan een investering in duurder materiaal.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Hondensport is goed te doen, beestjes leggen een parcour af, dus je kan op voorhand bepalen waar de hond zijn mooie sprong maakt en alvast scherpstellen en dan drukken zodra het beestje in de zoeker komt...op die manier kom je voor die sport met een bridge zelfs nog met mooie foto's thuis...

200mm is wel juist aan de korte kant voor mooie actiefoto's, helemaal als er veel toeschouwers zijn en jouw mooie plekje niet direct op het veld is...

Als je de honden ook vrij spelend in een veld wilt fotograveren dan ga je wel echt een spiegelreflex nodig hebben 200 tot 300 mm zijn dan mooie afstanden voor beeldvullende plaatjes van middelgrote honden...

Wat ik van kennissen gezien heb kom je zelfs met een de goedkoopste instapper en een 70-300 bij mooi weer al heel goed weg...
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Mijn honden doen aan agility en frisbee (en ravotten,en modderplassen duiken ,en zwemmen,en.....).Vooral het frisbee is heel moeilijk te fotograferen.
            Maar o zo knap als je er een mooie scherpe foto van kan nemen.

Die kitlens,wat is dat en waarvoor dient die precies?

Ik zal zeker eens kijken naar de nikon D450 en de D60.
            Die zijn even goed dan om snelle beweging te fotograferen?

Alvast bedankt,

Katrien.

Comment

Katrien, voor een 450D moet je bij Canon kijken, voor de D60 bij Nikon.
              Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Die kitlens,wat is dat en waarvoor dient die precies?
                Een kitlens is een lens die samen met een camerabody verkocht wordt in één pakket, zodat je onmiddellijk aan de slag kunt. Meestal zijn die kitlenzen, hoewel "bruikbaar", toch van wat mindere kwaliteit.
                Nu komt de Canon EOS 450D met de 18-55 IS en soms ook met de 55-250 IS. Dit zijn beide uitstekende lenzen (hoewel mijn 17-55 f/2.8 nog een stuk beter is, maar ook meteen veel duurder en beter) waarvan je in principe lang geniet zult hebben, tenzij je echt iets specifieks (zoals een ultrabreed of een lichtgevoelige tele) zoekt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ik fotografeer nogal eens gehooraamheidswedstrijden voor onze club, en ik heb toch ondervonden dat al je enige afstand moet overbruggen. een 70-300mm geen overbodige luxe is.

ik weet niet van welke afstaan jij je honden wil fotograferen.
                  11-300mm
                  jeff heylen

Comment

Tja, bij frisbee zit je op zo'n 15meter,bij agility kan dit zowel dichter als verder zijn omdat de hond een parcours loopt natuurlijk.

ik was ook nog even gaan twijfelen omdat ik een aanbieding van de canon 1000D met 18/55+75/300 lenzen had gezien.
                    Wel een stuk goedkoper dan de nikon D5000 maar is de 75/300lens niet beter om bewegende dingen te trekken dan de 55/200 die bij de nikon zit?

Of is het interesanter een nieuwer (en beter) model zoals de D5000 te kopen.
                    Ik twijfel zo hard omdat ik niet van plan ben weer snel een ander of beter toestel te kopen in de toekomst.
                    Degene ik nu koop moet HEM gewoon zijn,Tot 1000€,redelijk makkelijk in gebruik voor een amateur en mooie actiefoto's en hondenportretten mee te maken.
                    Voor macro en landschappen en zo wil ik hem niet echt gebruiken.

Comment

Ik denk dat er geen enkele hond met een fototoestel overweg kan, ook geen sportende...

Comment

Tja, bij frisbee zit je op zo'n 15meter,bij agility kan dit zowel dichter als verder zijn omdat de hond een parcours loopt natuurlijk.

ik was ook nog even gaan twijfelen omdat ik een aanbieding van de canon 1000D met 18/55+75/300 lenzen had gezien.
                        Wel een stuk goedkoper dan de nikon D5000 maar is de 75/300lens niet beter om bewegende dingen te trekken dan de 55/200 die bij de nikon zit?

Of is het interesanter een nieuwer (en beter) model zoals de D5000 te kopen.
                        Ik twijfel zo hard omdat ik niet van plan ben weer snel een ander of beter toestel te kopen in de toekomst.
                        Degene ik nu koop moet HEM gewoon zijn,Tot 1000€,redelijk makkelijk in gebruik voor een amateur en mooie actiefoto's en hondenportretten mee te maken.
                        Voor macro en landschappen en zo wil ik hem niet echt gebruiken.
                        Ik denk dat je met beide toestellen niet kunt missen. De Canon iets goedkoper, iets meer telebereik. De Nikon iets nieuwer, tilt scherm, iets hogere ISO mogelijk. Zoals je ziet niet veel verschil tussen beide toestellen en het zal dan ook waarschijnlijk van jou afhangen welk je het liefst vastneemt.
                        Persoonlijk zou ik kiezen voor de Nikon omdat die van een iets nieuwere generatie is maar er zullen vele anderen zijn die zouden kiezen voor de Canon om ....... reden.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik denk dat er geen enkele hond met een fototoestel overweg kan, ook geen sportende...

Comment

Working...
                        X