Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resolutie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Resolutie

De compactcamera Panasonic Lumic DMC-TZ5 heeft een maximale resolutie van 9,1 Mp en de de allernieuwste Lumix DMC-TZ7 heeft een maximale resolutie van 12,7 Mp. Allebei hebben een identieke sensor van 1 / 2,33 inch.
    Als men nu via het toestelmenu de resolutie-instelling van de TZ7 terugbrengt tot eveneens 9,1 Mp. Valt er dan een kwaliteitsverschil te merken tussen twee dezelfde opnames met elk van beide toestellen en als er dan een kwaliteitsverschil te merken zou zijn, ten gunste van welk toestel zou dat dan zijn en waarom ?
    Mvg. JOS

Re: Resolutie

Neen!
    Laat je niets wijsmaken.
    Op je foto's (prints) gaat dat totaal niets uitmaken
    Je gaat enkel groter files hebben!
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Zal niet zoveel schelen hoor.

Max. resolutie TZ5 3456 x 2592 = 8957952 pixels.
      Max. resolutie TZ7 3648 x 2736 = 9980928 pixels.

Bij de TZ7 worden van de 12 megapixels er maar 10 effectief gebruikt voor de foto's.

Comment

bij een identieke sensor betekent dat de 12mp panasonic meer ruis zal hebben omdat de pixels dichter op elkaar zitten. Dus ik zou dan pas voor de hogere resolutie gaan als er extra's op zitten die het andere toestel niet heeft , en die extra's ook meerwaarde voor mij hebben.

zoek maar eens in google naar de megapixel leugen

ik heb Camera's !

Comment

Als we spreken van een identieke sensor, dan is hij inderdaad indetiek. D.W.Z. niet alleen zelfde grootte maar ook zelfde aantal MP, zelfde gevoeligheid, zelfde LD filter, zelfde technologie, ...
          Het gaat hier blijkbaar NIET over dezelfde sensor, alleen twee sensors met dezelfde afmetingen. Sensors van dezelfde afmeting maar één of meer generaties verschil of technologisch verschil kan dag een nacht verschil geven.
          De sensors van bv een Nikon D70 en een Nikon D90 zijn ook even groot maar voor de rest is het woord "even" in de vergelijkingen niet veel te vinden.
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Als we spreken van een identieke sensor, dan is hij inderdaad indetiek. D.W.Z. niet alleen zelfde grootte maar ook zelfde aantal MP, zelfde gevoeligheid, zelfde LD filter, zelfde technologie, ...
            Het gaat hier blijkbaar NIET over dezelfde sensor, alleen twee sensors met dezelfde afmetingen. Sensors van dezelfde afmeting maar één of meer generaties verschil of technologisch verschil kan dag een nacht verschil geven.
            De sensors van bv een Nikon D70 en een Nikon D90 zijn ook even groot maar voor de rest is het woord "even" in de vergelijkingen niet veel te vinden.
            Juist

Er is geen sprake van een megapixel leugen, er is sprake van verwarrende weergave van testresultaten. (de 100% crop fobie!)
            Wie de toename van het aantal pixels gebruikt om groter af te drukken en de foto's van dezelfde afstand blijft bekijken zal mogelijk teleurgesteld worden.
            Wie die extra pixels gebruikt om details scherper weer te geven bij dezelfde afdrukgrootte en bekijkafstand, zal mogelijk een gelukkiger mens zijn .

Hieronder de absolute resolutie!
            TZ1 feb. 2006 - 4,9 MP eff.
            horizontaal 1300 LPH
            verticaal 1400 LPH

TZ3 jan. 2007 - 7,1 MP eff.
            horizontaal 1575 LPH
            verticaal 1525 LPH

TZ5 jan. 2008 - 9,1 MP eff.
            horizontaal 1800 LPH
            verticaal 1800 LPH

Je ziet hier dus duidelijk een toename van de resolutie met circa 40% in slechts 2 jaar tijd.
            Je kunt ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat in die twee jaren ook de kwaliteit van de sensor is toegenomen en dat de ruisonderdrukkingsalgorithmen en 'in camera' bewerkingen zijn verbeterd.

Comment

Inderdaad "ik.niet" de maximum resolutie ligt niet zover uit elkaar voor beide toestellen. Nog zo'n mysterie voor een leek zoals ik.
              Waarom een 12,7 Mp sensor gebruiken in de TZ7 als men maar 9,9 Mp gebruikt voor foto's in max. resolutie.

Comment

In D-World en Co
                Als't cijferken maar hoog is, dan zal het wel beter zijn ... denken, ze Hihihhiiii
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JosVDV Bekijk bericht
                  Inderdaad "ik.niet" de maximum resolutie ligt niet zover uit elkaar voor beide toestellen. Nog zo'n mysterie voor een leek zoals ik.
                  Waarom een 12,7 Mp sensor gebruiken in de TZ7 als men maar 9,9 Mp gebruikt voor foto's in max. resolutie.
                  Bij de TZ7 gebruikt panasonic niet 1 maar 3 beeldformaten waarbij het niet mogelijk is om vanuit 1 beeldformaat de andere te maken:
                  bij 4/3 = 3648×2736 pixels
                  bij 3/2 = 3776×2520 pixels
                  bij 16/9 = 3968×2232 pixels
                  Ze maken dus voor de foto's gebruik van 3968*2736 pixels (bijna 11 miljoen pixels). Bij alle merken zul je zien dat er minder pixels gebruikt worden voor de foto's dan er echt op de sensor staan (maar vraag me niet waarom Panasonic zo'n ruime marge neemt). In de test op DPReview van de LX3 kun je zien wat Panasonic doet met z'n sensor om de verschillende beeldformaten te hebben.

Comment

Bedankt "ik niet" voor je meer dan duidelijke uitleg. Ben wat dichter bij een keuze nu.
                    Zal vermoedelijk opteren voor aanschaf van de TZ7 wegens zijn groot zoombereik en vooral voor de groothoek van 25 mm. Vg. Jos

Comment

Working...
                    X