Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's??? met nikon D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe foto's??? met nikon D300

Ik zit met een vervelend probleem ik was vorig weekend op een feestje en kon me niet bedwingen om wat foto's te trekken.Nu bekijk ik deze op de pc en blijkt practisch de helft van mijn foto s onscherp te zijn.Was me dat verschieten.Is me nog nooit eerder overkomen. Ik werk met een nikon D300 met een 18-200mm lens op. K dacht eerst ergens iets aan de instellingen geprutst zonder dat ik het besef maar weet het niet ze.Iemand enig idee? of enige voorstellen wat het probleem zou kunnnen zijn? of het lag echt aan mij maar dit zou dan de eerste keer zijn zeker omdat het er zoveel zijn.
    Ik had graag het probleem geweten hebben want vertrek binnekort op verlof en zou niet graag weerkomen met allemaal onscherpe foto's.
    Alvast bedankt!!

Groetjes

Re: onscherpe foto's??? met nikon D300

voorbeeldje AUB

praat makkelijker
    nikon stuff

Comment

Op de automaat zeker?
      Klassieker.....

Comment

Geef eens de waarden van je foto's ( iso - sluitertijd - diafragma).

Als je binnen gefotografeerd hebt en eventueel op automatisch, heeft het toestel waarschijnlijk voor lange sluitertijden gekozen, waardoor je bewegingsonscherpte krijgt. Die lens is dan ook niet lichtsterk te noemen.

Waarschijnlijk moeten we daar de oorzaak zoeken.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

AF knopje op MF versprongen
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Het eerste waar ik aan denk is ' feestje '
            De meeste feestjes zijn veel te donker om te fotograferen.
            Kijk naar de exif van je foto's en je zal zien dat je een veel te lange sluitertijd hebt, waardoor de foto's bewogen zijn ( jij en de mensen ). Beweging = onscherp.

probeer er op te lettend at uw sluitertijd nooit langer is dan het aantal mm waarop je fotografeert.
            Als je op bv 100mm zit moet je minstens 1/100 hebben van sluitertijd.
            Als je op 18 mm werkt minstens 1/18 ( op voorwaarde dat de mensen neit te veel bewegen ).
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Wedden dat het aan't manneken ligt?
              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Kijk naar de exif van je foto's en je zal zien dat je een veel te lange sluitertijd hebt, waardoor de foto's bewogen zijn ( jij en de mensen ). Beweging = onscherp.

probeer er op te lettend at uw sluitertijd nooit langer is dan het aantal mm waarop je fotografeert.
                Als je op 18 mm werkt minstens 1/18 ( op voorwaarde dat de mensen neit te veel bewegen ).

Na al de reacties hier gelezen te hebben vrees ik inderdaad dat het aan een lange sluitertijd zal gelegen zijn. Heb de exif files eens bekeken van deze onscherpe foto's.Met mijn vorig toestel (nikon D70) kan ik me niet herinnneren dat ik daar ooit zo een "probleem" mee gehad heb als nu. Zal er in het vervolg moeten opletten.Dit was de eerste keer ik met mijn nieuw toestel binnen werkte en zoals je zegt is het er meestal veel te donker.Ik zal er in de toekomst meer moeten aan denken. En hoop dat dat ook het enige probleem was.
                Alleszins allemal al bedankt voor de reacties.

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  Wedden dat het aan't manneken ligt?
                  Hehehehe ik had dit vroeger welniet maar wie weet he met ouder worden lol hihihih

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
                    Hehehehééé, ik had dit vroeger wel niet, maar wie weet, hé, met ouder worden, lol hihihih!!!!
                    Jajaaaa ... idd. vroeger was het binnen, overal véél lichter

De goeienouwentijd, hé

Have a nice wie kent!
                    veronique

*added*
                    Ik heb de leestekens en spatie's voor jou ingevuld, Lief, hé!!
                    Last edited by Veronique; 21 mei 2009, 15:37.

Comment

heel erg lief, veronique!
                      't wordt geapprecieerd.

marie-rose, als je de foto's van "vroeger" vergelijkt met die van nu, zijn er een aantal factoren die spelen:
                      > vergelijk je foto's met dezelfde brandpuntafstand? en zelfde sluitersnelheid?
                      bv. 1/15 op 18mm met een vaste hand moet lukken, maar 1/60s op 200mm wil ik al gaan betwijfelen.

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        heel erg lief, veronique!
                        't wordt geapprecieerd.
                        Dank u, lekker snoepje.

1/60s op 200mm wil ik al gaan betwijfelen.
                        zeker op feestjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht

maar deze regel geld zeker niet altijd als je met externe flits werkt
                          op feestjes (fuiven) zit ik bijna altijd met sluitertijden tussen 1/10 sec en 1 sec, met toch mooie resultaten (extreme gevallen zelfs 2 seconden maar dat wordt tricky, vraag maar iemand op een fuif om 2 seconden stil te staan)
                          5DmkIII en wat glas

Comment

daar neemt de flits de taak over van "snelle sluitertijd" hé matthias.
                            weet iemand trouwens hoe lang zo'n flits aanhoudt?

mm
                            Last edited by mm; 21 mei 2009, 20:57. Reden: gvrdm ... groot gelijk kees!
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

daar neemt de flits de taak over van "snelle sluitertijd" hé matthias.
                              weet iemand trouwens hoe lang zo'n flits aanhoud?

mm
                              U vraagt, wij draaien.

Bij een SB900 Bv. is de flitsduur bij volle output 1/880 sec., bij gemiddeld flitsen 1/8 tot 1/16 output is de flitsduur 1/5000 sec. tot 1/10.000 sec., en bij zwak invulflitsen 1/128 output duurt die flitsduur maar amper 1/38.500 sec.

Bewegingsonscherpte is dus zo goed als uitgesloten, teminste als het omgevingslicht niet de overhand heeft.

Deze waarden zijn vergelijkbaar voor eender welk merk of type van opzetflits.

Comment

Working...
                              X