Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF bij Canon 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF bij Canon 40D

Wat wordt hiermee bedoeld ?

Een centraal AF punt is in staat nauwkeurig scherp te stellen tot f/2.8 - de 8 buitenste punten werken tot f/5.6

Ik ben een Nikon gebruiker, vandaar mijn verwarring
    Canikon 40D - D200, D300

Re: AF bij Canon 40D

misschien helpt dit:

The EOS 40D camera's completely redesigned nine-point AF sensor provides cross-type AF measurement at all nine focusing points for maximum apertures up to f5.6, and for the first time in any EOS camera, the central AF point offers enhanced precision for both vertical and horizontal subject contrast when using EF or EF-S lenses featuring maximum apertures of f2.8 or faster. AF calculation speed with the EOS 40D camera is 30 percent faster than the EOS 30D model.
    Als ik het goed begrijp stel je altijd scherp met de lens open (f/3.5 of f/5.6 of f/2.8 afhankelijk van je lens), en ondersteund je toestel dit tot maximum f/5.6
    -> Als je dus een 2x extender gebruikt op een lens met f/5.6 diafragma, komt door de extender het diafragma op f/12 en kan je niet meer automatisch scherpstellen..

er is niet echt veel over terug te vinden op internet, en datgene dat je kan vinden is op zijn minst verwarrend te noemen...

zo staat het op DPreview:
    • 9-point TTL CMOS sensor
    • Points cross-type for F5.6 or faster lens
    • Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
    Hieruit zou ik afleiden dat het centrale (cross-type) focus punt beter in staat is om scherp te stellen bij diafragma's groter dan f/2.8 (bv f/1.4 & f/2.0) dan de andere punten.
    Last edited by RikH; 20 mei 2009, 11:03.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Voor zover ik het begrepen heb is het middelste punt bij gebruik van 2.8 of snellere lenzen dubbel zo gevoelig. Bij de andere focuspunten worden zowel verticale als horizontale details gemeten. Bij het middelste punt wordt bij gebruik van snelle lenzen ook details gemeten met een hoek van 45°(andere punten zijn 90°).

Comment

zo ziet het er aan uit ja

Also note that for lenses F/2.8 or faster the 20D's centre AF point operates in a high precision mode to improve focus accuracy greater than 1/3 of DOF. Once again this is just an academic spec from Canon hard to see the benefit of in real life.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Het gaat vooral over de nauwkeurigheid van het AF-punt. Bij een lichtsterke lens heb je veel minder scherptediepte als je met de grote diafragma-openingen werkt, en dan is het belangrijk dat de AF zo correct mogelijk werkt.
          Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de andere AF-punten onbruikbaar zijn bij een grote diafragma-opening.

Het centrale AF punt van een 40D werkt ook iets sneller dan de andere, bij sportfotografie heb je bij gebruik van het centrale AF-punt een iets hoger percentage bruikbare foto's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X