Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorreining bij nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensorreining bij nikon

Ik werk nu met een d50 en stoor mij aan de stofjes bij de wisseling van objectieven.

Ik zou hiervoor willen upgraden naar de D90, maar vraag me af of dit de moeite is : is die sensorreiniging bij nikon echt wel effectief.

Graag jullie ervaringen

Re: sensorreining bij nikon

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Ik zou hiervoor willen upgraden naar de D90, maar vraag me af of dit de moeite is : is die sensorreiniging bij nikon echt wel effectief.

Graag jullie ervaringen
    Kort, neen, ik zal niet zeggen dat deze sensorreiniging niets doet, maar op mijn D300 met sensorreiniging moest ik net zo goed de sensor reinigen als op mijn D200, D2X en D3, moest het zo een fameus ding zijn, dan zou het ook in de dure pro camera's van Canon, Nikon en anderen zitten.

Wat is trouwens het probleem om eens je sensor te kuisen, als je het eenmaal hebt gedaan, houd dat toch niets in, hoort bij het normaal onderhoud van je camera.

Comment

Mmmmmm, ik heb totaal andere ervaringen.
      Op de D300 (sensorreiniging ingebouwd) nog nooit moeten reinigen, maar op de D3 ben ik constant bezig.
      Nikon, Apple & Epson

Comment

Mijn ervaring, bij niet klevend stof helpt het zeker.
        Sinds de ingebouwde sensor clean in de D300 moet ik toch minder reinigen als voordien.
        Wat niet wegneemt dat je nooit meer last kan hebben van stof.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

misschien een beetje een late reactie hierop...

Is er eigenlijk geen risico om met van die swabjes de sensor van een D300 te kuisen? Ik zit nml met 3 ferme stofbollen die ik er met het ingebouwd reinigingsmechanisme niet afkrijg. Maar ik heb wel wat schrik om dat trilmechanisme te raken bij het kuisen... Iemand die hierop kan antwoorden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Devon Rex Bekijk bericht
            misschien een beetje een late reactie hierop...

Is er eigenlijk geen risico om met van die swabjes de sensor van een D300 te kuisen? Ik zit nml met 3 ferme stofbollen die ik er met het ingebouwd reinigingsmechanisme niet afkrijg. Maar ik heb wel wat schrik om dat trilmechanisme te raken bij het kuisen... Iemand die hierop kan antwoorden?
            Maak je maar geen zorgen, dat trilmechanisme is ultrasoon, en is wel een degelijk vaste opstelling, velen denken dan aan een losstaande opstelling, maar dat is helemaal niet zo.

Comment

nikonrumors:

D3 met sensorcleaning
              het volledige artikel heb ik niet gelezen, enkel de aankondiging op facebook
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Is het niet zo dat je voor de D300 en later andere vloeistof moet gebruiken ivm de coating?

Ik moet ook dringend eens mijn sensor kuisen, maar zie er een beetje tegenop
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Is het niet zo dat je voor de D300 en later andere vloeistof moet gebruiken ivm de coating?

Ik moet ook dringend eens mijn sensor kuisen, maar zie er een beetje tegenop
                  dat proberen ze je toch wijs te maken, die dure vloeistof die ze je verkopen is vaak niet beter dan gewone isopropylaclohol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                    dat proberen ze je toch wijs te maken, die dure vloeistof die ze je verkopen is vaak niet beter dan gewone isopropylaclohol
                    Neen, er is wel degelijk verschil volgens Thom Hogan tussen:

ITO coating: D40, D40x, D60, D70s, D80, D90, D300, D700, D2xs, D3, D3x
                    No coating: D1, D1h, D1x, D2h, D2hs, D2x, D50, D70*, D100, D200

Maar nu weet ik nog niet wat ik me moet aanschaffen.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Eclipse E2 voor de toestellen met ITO coating, gewone eclipse voor de andere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Maak je maar geen zorgen, dat trilmechanisme is ultrasoon, en is wel een degelijk vaste opstelling, velen denken dan aan een losstaande opstelling, maar dat is helemaal niet zo.
                        Merci voor de info

Comment

Welke soort Eclipse je moet gebruiken kan je vinden in deze lijst:
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

werkt het trucje met tape ook op die nieuwe sensors of is het daar nogal riskant?
                            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                              werkt het trucje met tape ook op die nieuwe sensors of is het daar nogal riskant?
                              Het werkt, maar het blijft riskant.

Comment

Working...
                              X