Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact voor compostella

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compact voor compostella

Beste BD-ers

Stel je voor dat één van je kameraden het in zijn hoofd haalt om naar Compostella te fietsen en die komt je dan vragen welke compactcamera hij best meeneemt? Ik zou het niet weten en daarom vraag ik het jullie.

In de eerste plaats is de omschrijving "compact" hier wel bepalend in zijn keuze.Wat moet wel of niet kunnen en mag eventueel wel of niet ?
    Dus zoals ik zei klein, handig en makkelijk in gebruik want hij is een totale leek in de fotografie. Een kleine flits, kleine zoom en niet te duur. Een echt budget is niet besproken maar ik denk dat 200€ wel de max is. Heel belangrijk is de batterij, hij neemt een tentje mee en zal niet dagelijks zijn batterijen kunnen opladen.Trouwens ik ben reeds op zoek geweest om iets te vinden dat batterijen kan laden op de fiets, dus tijdens het rijden, maar heb helaas nog niets gevonden. Wie weet iets?
    Zo, laat maar komen! Alle info is welkom.

Alvast bedankt aan iedereen die met zijn goede raad zijn steentje bijdraagt om deze fantastische trip vast te leggen op de gevoelige plaat.

Re: Compact voor compostella

oops.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paralaxander Bekijk bericht
      .Trouwens ik ben reeds op zoek geweest om iets te vinden dat batterijen kan laden op de fiets, dus tijdens het rijden, maar heb helaas nog niets gevonden. Wie weet iets?
      .

Ik kon 25 jaar geleden al een nikkel-cadmium pakketje van 6V laden met een fietsdynamo, dan zal dat nu ook nog wel lukken zeker?
      Toen had ik al verlichting met accu's op mijn fiets, bij de fietsenmaker verkochten ze zo'n systeem nog toen nog niet (het enige probleem was de erg beperkte capaciteit van de nikkel-cadmium accu's, met 5 AA batterijen (6V / 500mAh) bleef het fietslicht maximum een uurtje branden).

Het beste is dan wel een naafdynamo (die bestond toen ook nog niet), die heeft een veel beter rendement, en dan heb je er niet zoveel last van. Een fietsdynamo levert wel wisselspanning, je hebt dus een gelijkrichter nodig. Voor nikkel-metaalhydride accu's is de laadstroom niet zo belangrijk, zolang die maar niet overdreven hoog is. Daarom kan je zo'n accu's rechtstreeks op de gelijkrichter (bruggelijkrichter, of vier diodes) aansluiten. Je zal wel zo'n 4-5 uur stevig moeten doortrappen om 4 AA-accu's van 2000mAh (in serie geschakeld) te laden...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Kan je dan niet best opteren voor een toestel dat AA batterijen slikt? Hij kan voldoende oplaadbare
        AA 's meenemen (bv recyko die blijven nogal lang stabiel) en als het dan nog misloopt kan er altijd met gewone AA-kes die je haast overal kan krijgen gedepaneerd worden.

bv:http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=23830
        Last edited by Lucas1711; 15 mei 2009, 16:58.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Beste Bandit en Lucas
          Al bedankt vd reactie, het zijn zeker bruikbare tips.
          We zullen natuurlijk iemand moeten zoeken met de nodige electronicakennis om deze om toe te passen in de praktijk, maar die vinden we wel.
          Nu nog een energiezuinig toestel vinden want een echte pillenslikker is toch ook niet ideaal.
          Dus als er mensen zijn die met een eenvoudige en energiezuinige compact werken dan mogen die dat altijd laten weten.
          Zoals reeds gezegd, alle info is welkom.
          Allen bedankt namens Wim die de trip gaat maken, en mezelf Alex.

Comment

fietsen naar compostella en dan ook nog willen fotograferen ?

Dat is toch geen echte pelgrimstocht meer.
            ( Dit lijkt meer op een vtm programma )

Is het de bedoeling om jezelf te fotograferen tijdens de trip,
            dan moet er natuurlijk ook een fotograaf mee op de bagagedrager.
            Het probleem van de batterijen verzinkt daarbij in het niets.

Een kleine flits op de fiets is toch niet nodig ?

De spirituele beleving van een tocht naar compostella bewaar je toch niet ordiniair digitaal, maar koester je in het eigen mentale bewustzijn.

Als je toch niets kent van fotgrafie, koop je misschien beter ansichtkaarten of scapulieren. ( eventueel herbruikbaar op ruilbeurs of rommelmarkt )

hido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht

Is het de bedoeling om jezelf te fotograferen tijdens de trip,
              dan moet er natuurlijk ook een fotograaf mee op de bagagedrager.
              Het probleem van de batterijen verzinkt daarbij in het niets.

Een kleine flits op de fiets is toch niet nodig ?

De spirituele beleving van een tocht naar compostella bewaar je toch niet ordiniair digitaal, maar koester je in het eigen mentale bewustzijn.

Als je toch niets kent van fotgrafie, koop je misschien beter ansichtkaarten of scapulieren. ( eventueel herbruikbaar op ruilbeurs of rommelmarkt )

hido

wat doe jij hier op dit forum ??
              iets fout aan een pelgrim die wat souvernirs wil vastleggen ?
              RESPECT !!
              Dit komende van een bijna atheistische agnost !! ( welliswaar melzelf bedoelende hier )
              Zeveraar.

kon het niet laten.
              Last edited by MDY; 16 mei 2009, 14:20.
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht

hido
                WTF Dude, iedereen vult die tocht toch in zoals hij/zij zelf wil ! als iemand die weg achterstevoren lopend, al tuimelend of al kruipend wil afleggen wie ben jij dan wel om daar een oordeel over te vellen? (sarcasme or otherwise)

OP ik zou ook opteren voor een camera met AA's en recyco's meenemen evtl ondersteund met een oplaadbaar systeem .. er werd hier destijds ook een systeem besproken van oplader op zonneenergie maar de kost gaat daar waarschijnlijk ver voor de baat uit, in alle opzichten

Comment

Beste Regulus,

Bedankt voor uw realistische uiteenzeting, zo zie ik het ook trouwens.
                  Het komt mede doordat mijn geklooi met fotografie aanstekelijk heeft gewerkt bij
                  onze kameraad en dat hij zo een fototoestel meeneemt, want aanvankelijk was hij dat niet van plan, zo zie je maar !Doordat wij, zijn vrienden,hem er op wezen dat hij de tocht van zen leven gaat maken zag hij in dat een compactje toch wel fijn zou zijn.
                  Maar goed, tot daar, ik heb vandaag nog een tip gekregen uit heel andere hoek. Het betreft een klein toestelletje met zwengel om aan te draaien waarmee men gsm's, batterijen algemeen en noem maar op kan opladen.Een bijgeleverd stekkersysteem zou er voor zorgen dat het compatibel is voor vanalles.
                  Zeker de moeite om eens op te gaan zoeken.
                  Dus uw voorstel met de recyco's is zeker nog niet verworpen mits hij ze kan opladen onafhankelijk van het stroomnet.
                  Bedankt voor het "meedenken", twee weten meer dan één !

Groeten Lex.

Comment

GP heeft een Solar charger (ca 25€), maar het volledig opladen van 2 AA duurt ca 13uur dus zou je dat ding al op de fiets moeten kunnen monteren.
                    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

" iedereen vult z'n tocht in hoe hij zelf zou willen ... "

inderdaad een waarheid als een koe
                      en dit was wel een beetje mijn wrevel:

misschien wil de vriend zelfs geen foto's nemen
                      en wordt hem dit een beetje "opgedrongen"

men mag toch ook herinneringen koesteren in het eigen geheugen,
                      het moet niet altijd digitaal zijn.
                      Die tocht zal hij zonder foto's zeker niet vergeten.

Misschien heeft hij genoeg aan de beleving van de tocht, de sportieve prestatie, het alleen overleven, ... zonder plaatjes van de omgeving ...

misschien schrijft of vertelt hij er liever over,

de meeste reisverhalen zijn beter dan de overdaad aan snapshots

(wat is beter : het boek of de film ???)

en om nog wat verder te "zeveren":
                      - waarom digitaal / er zijn nog tal van oude filmcompaktjes gratis te verkrijgen ?
                      - waarom eigenlijk kleine zoom, kleine flits ?
                      - aa batterijen zijn overal te krijgen waar hij eten zal kopen
                      - de routes naar compostella zijn goed voorzien voor alle pelgrim-wensen

hido

Comment

nikon coolpix l12 (flits uitschakelbaar door camera op vr stand te zetten, is klein en licht , canon powershot a540 , iets dikker , minder MP (6.0 (A540) ipv 7.1(L12))

op de canon is de flits ook uit te schakelen dan mag je naemlijk bijna overal fotograferen.

ik heb Camera's !

Comment

Ik geloof niet in AA als voordeel.

Meerdere AA meenemen heeft geen zin, neem dan een extra batterij mee. Die is kleiner en lichter. Zeker handiger voor een rugzak.
                          Je kan overal AA kopen, maar die kunnen maar een paar foto's nemen hé. En als je ergens een AA kan kopen, dan zal je daar ook wel je batterij kunnen opladen.
                          Ik neem aan dat die mens zich ook af en toe moet wassen of naar het toilet moet. Daar zal je wel bijna altijd ook een stopcontact vinden. En anders een treinstation of op café.
                          De niet AA batterijen gaan snel 1000 foto's mee. Je moet dan misschien niet elke 2 seconden een foto willen trekken hé. Of er elke 2 seconden naar terug kijken.
                          Naast zijn camera zal die mens zich misschien ook moeten scheren (kan natuurlijk met een mesje) of af en toe zijn GSM opladen? Of heeft hij ook een GSM met AA?
                          En inderdaad er zijn ook zonneopladers, maar heb er totaal geen ervaring mee.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

@ paralaxander: Knap, wat een toffe fietstocht

@ Hido: wat een verkeerde reactie man. Laat iedereen toch gerust en zelf bepalen hoe hij die tocht wil doen en welke herinneringen hij ervan wil maken. Van mij part filmt hij ze...
                            Last edited by Cubalistic; 18 mei 2009, 00:13. Reden: Beetje censuur na mijn eerste reactie :-)

Comment

Beste raadgevers,
                              Misschien toch even een toelichting.
                              Wij zijn een stel kameraden die elke donderdagavond bij elkaar komen met elk een flesje wijn en een knabbeltje om dan de avond voorbij te zeveren over al wat er gebeurd rondom
                              ons in de wereld of net achter de hoek.We komen steeds bij de dezelfde persoon bijelkaar
                              omdat dat zo gegroeid is, hij heeft ook de meeste plaats.
                              Het is onze gastheer die naar compostella fietst en ik ben de enige van de 5 die als hobby
                              fotografie heeft. dus is het evident dat vragen daarrond bij mij terecht komen.
                              En omdat ik ook niet GOD ben vraag ik raad aan jullie, voila !

Digital devil bedankt voor tip van de toestellen want dat is zowat op de achtergrond geraakt , ik kijk het na op internet, bedankt.

Fotodirk, Je kan inderdaad op veel plaatsen je batterijen laden maar zoals ik reeds zei gaat hij met een tentje en batterijen opladen wil wel eens verschillende uren duren en daar zal niet altijd de tijd voor zijn, ok je kan ze kopen en dat zou te doen zijn met een energiezuinig toestel. maar voor sommige toestellen kan je der alle dagen gaan kopen. Dus is opladen op de fiets nog steeds een optie. Toch bedankt voor je reactie.

Cubalistic, wij vinden het ook fantastisch wat hij gaat doen en we proberen hem dan ook te helpen waar we kunnen.
                              Bedankt voor je bemoedigende woorden.

Comment

Working...
                              X