Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D is nog steeds nieuw verkrijgbaar !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 5D is nog steeds nieuw verkrijgbaar !!!

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
    Volgens mij heb je het nog steeds verkeerd

Je zegt in je originele post dat je de brandpuntsafstand en het diafragme constant houdt, dan zal de scherptediepte ook dezelfde zijn.

Het punt dat je bij een FF een kleinere DOF krijgt voor dezelfde scène is puur te wijten aan de andere brandpuntsafstand die je moet instellen om de scène over je volledige sensor uit te smeren.

Heeft dus niks met sensor size te maken, sorry...
    Amaai, ik kan niet meer volgen zenne.
    Hoe zit het nu eigenlijk

Ik weet één ding wel zeker.
    Als je van 35mm analoog reflex overstapt naar een Crop DSLR is dit een serieuze aanpassing.
    Als je dan van een Crop DSLR terug overstapt naar een FullFrame DSLR is het ook weer een grote stap.
    Al dat technisch gedoe
    Zet maar eens een f1.4 lens op de 2 camera's en je zal zien dat er een ENORM verschil is tussen de sensors.
    Brandpuntafstand vormt hierbij het grootste verschil :
    50mm1.4 (fullframe) = 80mm1.4 (crop 1.6)
    Het is niet dat je met een crop-camera dezelfde foto's maakt dan een fullframe-camera

Of heb ik het nu verkeerd
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Even stipuleren dat ik er zelf volledig naast kan zitten. Volgens mij zit het echter zo:

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
      Brandpuntafstand vormt hierbij het grootste verschil :
      50mm1.4 (fullframe) = 80mm1.4 (crop 1.6)
      Daar zit je volgens mij verkeerd. De 50mm f/1.4 op de crop zal niet volledig hetzelfde beeld geven als de 80mm f/1.4 op de FF. Bij 80mm brandpuntsafstand wordt alles sowieso wat meer op elkaar gedrukt en verlies je m.a.w. diepte.

Een brandpuntsafstand van 50mm is een brandpuntsafstand van 50mm en 80mm is 80mm. Dat is namelijk een eigenschap van de lens en niet van de body. Alleen wordt bij een cropcamera enkel het centrale deel van de foto door de sensor opgevangen.
      Als een vuistregel, om een onmogelijke vergelijking tóch te kunnen maken, mag je die vermenigvuldiging met 1.6 doorvoeren op je brandpuntsafstand.

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
      Het is niet dat je met een crop-camera dezelfde foto's maakt dan een fullframe-camera
      Of heb ik het nu verkeerd
      Je kan makkelijk met een FF dezelfde foto's maken als met een crop, door de fotos genomen met de FF nadien te croppen .
      Omgekeerd is zoals je zegt niet mogelijk, en daar heb je dus gelijk in.
      Last edited by DjiM; 18 mei 2009, 16:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
        Het is wél zo dat je, als je met een FF camera exact dezelfde scène wil fotograferen, dat dan de DOF kleiner zal zijn. Maar dan staat je lens natuurlijk niet op dezelfde brandpuntsafstand ingesteld.
        En hoe zou jij de brandpuntafstand van een prime wijzigen ? Met een prime op een FF moet je dichterbij kruipen om dezelfde beeldhoek te hebben van die prime op een cropcamera, en daardoor heb je minder dof.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          En hoe zou jij de brandpuntafstand van een prime wijzigen ? Met een prime op een FF moet je dichterbij kruipen om dezelfde beeldhoek te hebben van die prime op een cropcamera, en daardoor heb je minder dof.
          Geen prime maar een zoomlens gebruiken tiens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            toch zit ik er knal op hoor

dof wordt voornamelijk door 3 dingen bepaald :

Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte
            Hoe kleiner het diafragma (dus hoe hoger het F-getal), hoe groter de scherptediepte
            Hoe kleiner de sensor/film, hoe groter de scherptediepte
            EN de afstand tot het onderwerp !!
            Hoe dichter je bij je onderwerp staat, hoe kleiner de scherptediepte.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oei, oei wie weet me nu nog enige goeie raad te geven...

Alé vooruit, is er dan niemand die serieus een beginnerke met een Canon D5 op weg kan helpen?

Heb wat kennis van diafragma, sluitertijd en Iso en al 5 jaar wat rond gelopen met een 300D.

Ben benieuwd of er een echte Canon liefhebber over me wil ontfermen - amen.

Groetjes,

Frederik

Comment

Zie hier een link naar mijn fotoalbumke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
                  Het is wel een hele aanpassing de overstap van eos 300 d naar een 5d. Vooral de minder dieptescherpte speelt me dikwijls parten.
                  Soms twijfel ik of het iets te maken heeft de uv filter? (lens Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM)

Als ik links en rechts wat informatie probeer te sprokkelen stoot ik op "ik heb een Nikon en ken niet van Canon" ... jammer maar het is in de praktijk echt niet gemakkelijk iemand te vinden die me snel op het juiste pad wil helpen - of vergis ik me.

Groetjes,

Frederik

Ik vraag me een beetje af wat voor hulp je precies zoekt....

In ieder geval heeft jouw uv-filter geen invloed op de scherpte-diepte. (Hij zou overigens wel invloed kunnen hebben op de algemene scherpte van je lens maar dat terzijde.) Verder heeft het merk op zich geen invloed op de scherpte-diepte.

Dat je minder scherpte-diepte hebt op een camera met een full frame sensor zoals de 5D is op zich een feit. Dit komt in ieder geval omdat je de brandpunten anders gebruikt. Stel dat je een portretshot zou maken met je 300D, op 85mm en f2.8 en je object staat op 2 meter afstand. Dan is je scherpte-dieptevlak 6 centimeter. Als je eenzelfde soort foto wilt maken met je 5D dan moet je een 135mm lens gebruiken. Gebruik je die dan ook weer op f2.8 dan is je scherpte-dieptevlak slechts 3 centimeter. Wil je nu dezelfde scherpte-dieptevlak hebben als dat je met de 300D zou hebben gehad, dan moet je je diafragma knijpen naar f4.5.

Probeer maar eens wat verschillen te berekenen met behulp van een online DoF calculator.

Ik had al een 40D en heb er bewust een 5D bijgekocht onder andere vanwege dit verschil in scherpte-diepte. Zo haal ik met mijn lichtere f4 L zoomlenzen een scherpte-diepte die ik op mijn 40D alleen zou kunnen halen met veel zwaardere en vaak ook duurdere f2.8 zoomlenzen.
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik ben zelf erg aan het twijfelen of ik ga overstappen naar de 5d. Ik heb nu een 20D. Dus in plaats van de 50D nieuw misschien toch beter naar de 5D markI of toch doorsparen voor de 5D markII

Iemand die mij hierin kan adviseren ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Dat je minder scherpte-diepte hebt op een camera met een full frame sensor zoals de 5D is op zich een feit. Dit komt in ieder geval omdat je de brandpunten anders gebruikt. Stel dat je een portretshot zou maken met je 300D, op 85mm en f2.8 en je object staat op 2 meter afstand. Dan is je scherpte-dieptevlak 6 centimeter. Als je eenzelfde soort foto wilt maken met je 5D dan moet je een 135mm lens gebruiken. Gebruik je die dan ook weer op f2.8 dan is je scherpte-dieptevlak slechts 3 centimeter. Wil je nu dezelfde scherpte-dieptevlak hebben als dat je met de 300D zou hebben gehad, dan moet je je diafragma knijpen naar f4.5.

Probeer maar eens wat verschillen te berekenen met behulp van een online DoF calculator.

Ik had al een 40D en heb er bewust een 5D bijgekocht onder andere vanwege dit verschil in scherpte-diepte. Zo haal ik met mijn lichtere f4 L zoomlenzen een scherpte-diepte die ik op mijn 40D alleen zou kunnen halen met veel zwaardere en vaak ook duurdere f2.8 zoomlenzen.
                      voila... dank u Markel

Oorspronkelijk geplaatst door Guido1969 Bekijk bericht
                      Ik ben zelf erg aan het twijfelen of ik ga overstappen naar de 5d. Ik heb nu een 20D. Dus in plaats van de 50D nieuw misschien toch beter naar de 5D markI of toch doorsparen voor de 5D markII

Iemand die mij hierin kan adviseren ?
                      denk dat jij je licht beter bij de zoekfunctie gaat opsteken... zijn zo al veel vragende partijen geweest
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

Comment

Idd dank uwel Marcel!

Het zal een veel geraadpleegde tabel worden.

mvg

Frederik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
                          Idd dank uwel Marcel!

Het zal een veel geraadpleegde tabel worden.

mvg

Frederik
                          Misschien nog een tip voor onderweg; Een DoF calculator voor op je mobiele telefoon. Ik gebruik hiervoor af en toe het programmatje Screwdriver. Moet zeggen, gebruik het niet vaak maar toch, 't kan altijd eens handig zijn om bij je te hebben...
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                          X