Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pentax

naast mijn twijfel tss een nikon d60 en canon 1000d is er een nieuwe speler bijgekomen ...
    de nieuwe pentax k-m .
    Aan te raden ? of toch beter canon of nikon ????

alvast bedankt

ps canon of nikon is ook nog niet duidelijk

Re: pentax

In die prijscategorie zijn de verschillen niet zo groot. De Pentax maakt gebruik van AA batterijen en is ook stevig gebouwd, maar heeft wel geen weathersealing zoals alle andere Pentax'en (bv. K200D).
    about.me/stijnv

Comment

komen er binnenkort nog instap dslr uit?
      sony blijkt met a230 te komen ???

alvast bedankt hoor

p.s. de nikon d60 blijft me bekoren

Comment

De Alpha 230 komt er volgens de geruchten inderdaad binnenkort aan. Technisch lijkt er echter weinig veranderd te zijn, de nieuwigheden zijn onder andere een andere grip (dus mogelijk ook een andere batterij) en vernieuwde menu's. Ook zou er iets veranderd zijn aan het geheugenkaartslot.
        about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slabber Bekijk bericht
          komen er binnenkort nog instap dslr uit?
          sony blijkt met a230 te komen ???

alvast bedankt hoor

p.s. de nikon d60 blijft me bekoren
          d60 is zeker nie slecht hoor.
          even naar fotoboer gaan en toetellen vastpakken
          nikon stuff

Comment

Grappig dat in een thread die "Pentax" heet maar één iemand echt een antwoord geeft dat met Pentax te maken heeft...

Bon, je vraagt naar de K-m. De K-m is de eerste Pentax van de nieuwe K-.. generatie.

Wat onderscheidt de K-m van de andere twee?
            - grootste LCD
            - grootste zoeker
            - kleinste camera
            - ingebouwde stabilisatie
            - AA batterijen

Over dat laatste zijn de meningen verdeeld:
            - Pro: je vindt AA's overal ter wereld, zelfs bij het kleinste kruideniertje in de Afrikaanse brousse ga je er vinden. De eerlijkheid gebiedt toe te voegen dat je me dergelijke niet-oplaadbare AAs met moeite een kleine 50 opnamen kan maken voor ze leeg zijn. Beter dan niks en vaak voldoende om toch nog foto's te kunnen nemen voordat je je oplaadbare batterijen weer kan opladen.
            - Pro: Je kan met minder opladers op stap. Vele andere toestellen gebruiken immers ook AAs, dus de opladers zijn dezelfde. Zo had ik op een gegeven moment AAs in m'n camera (de *istDS), m'n flitsen en m'n draagbare harde schijf, erg handig!
            - Con: Oplaadbare AAs verliezen nogal makkelijk hun lading. Sommige merken lopen inderdaad leeg. Je laadt ze op en zelfs zonder foto's te maken zijn ze na een week plat. Heroplaadbare AAs van het type Sanyo Eneloop hebben dit probleem echter niet, en behouden hun lading evengoed als de merkeigen batterijen in beide andere camera's.
            - Con: Oplaadbare AAs hebben minder capaciteit dan de merkeigen batterijen. Klopt als je de mindere merken gebruikt. Sanyo Eneloop (en gelijkaardig) presteert een stuk beter. Bovendien heb je in de eveneens bruikbare (maar niet heroplaadbare) CR-V3 batterijen een waardig en krachtig alternatief.

Ik probeerde de K-m een enkele keer en was erg gecharmeerd door deze kleine. Hij zit erg logisch in elkaar en werkt zo erg intuïtief. Een heel mooie instapper.

En... als je een iets anders uitziende camera wil... de K-m is ook in het wit en in olijfkleur verkrijgbaar... Niet dat dat voor mij een verschil zou maken, maar ik ken mensen die daar wel mee in de nopjes zijn...

hth, Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

super info !!

ik kantel meer en meer naar de k-m .
              Alleen lees ik her en der datr er geen live view is ...zinvol of niet ?

alvast bedankt !!

p.s. welke kit volstaat als all rounder ?

Comment

kent iemand goede pentax dealer regio kortrijk ??

bedankt

Comment

ik kantel meer en meer naar de k-m .
                  Alleen lees ik her en der datr er geen live view is ...zinvol of niet ?
                  Van de drie in je oorspronkelijke lijstje heeft enkel de Canon 1000D live view. Of dat belangrijk is is weer zo iets heel relatief.

Pro:
                  - je kan dankzij live view in moeilijkere hoeken fotograferen en toch nog zien wat je fotografeert. MAAR: bij vele LCDs wordt het snel moeilijk om ze nog fatsoenlijk te gebruiken in fel zonlicht bvb... Als ik boven de hoofden van een massa of vanuit een laag perspectief wil fotograferen, hou ik gewoon m'n camera even ruwweg op de juiste plaats en maak enkele opnames waarbij ik de hoek telkens ietsje varieer. Dat werkt meestal een stuk sneller dan op een schermpje te moeten zitten turen...
                  - je hoeft niet altijd door de zoeker te kijken als je in studio bezig bent en je je licht aanpast, je onderwerp richtlijnen geeft of de voorwerpen herschikt. Dankzij live view kan je vanop iets grotere afstand snel op het LCD het effect zien. MAAR: dit veronderstelt dat het systeem compenseert voor het mindere licht dat meestal in studio aanwezig is. Soms is er zo weinig licht dat je ook op het LCD nauwelijks iets duidelijk kan zien, en is de zoeker de enige optie? Meestal is regelmatig testopnames maken gewoon veel handiger.

Con:
                  - je houdt je camera veel stabieler vast als je 'm tegen je gezicht aandrukt en door de zoeker kijkt. Een camera mag zelfs al gestabiliseerd zijn, toch verdient een stevige hand de voorkeur.
                  - Met de zoeker aan het oog is het meestal makkelijker de diverse instellingen aan te passen voor de opname. De knoppen en wieltjes zitten immers geschikt met iemand die door de zoeker kijkt in het achterhoofd. Meestal zitten ze minder ideaal voor live view gebruik. Voor zover live view je toelaat alle parameter aan te passen...

p.s. welke kit volstaat als all rounder ?
                  Hangt er een beetje van af. Voor normaal huis-tuin-keuken gebruik zou ik gewoon de DA18-55 nemen. Wil je iets dichterbij is de DA50-200 of DA50-300 allicht handig. Ik zou starten met de DA18-55 en dan je noden evalueren na een inloopperiode. Tenzij je morgen met de camera naar Afrika op Safari wil trekken tenminste, dan neem je er best iets langers bij natuurlijk...

Wim
                  Last edited by ishpuini; 13 mei 2009, 16:42.
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb me vorig jaar een Pentax K200 D aangeschaft en er tot op heden nog geen spijt van gehad.
                    Reden waarom ik voor Pentax gegaan ben:
                    • Verhouding prijs - kwaliteit lijkt me goed te zijn
                    • Werkt op AA batterijen (dus overal beschikbaar)
                    • Het toestel voelt heel solide aan

Hoe het toestel in de hand ligt, is zeker medebepalend om de knoop van aanschaffen door te hakken. De beste manier is om naar de winkel te gaan en de verschillende merken eens in de hand te nemen. Het toestel moet eerst en vooral goed in jouw handen liggen.
                    Laat je (naar mijn bescheiden mening) ook niet overdonderen door allerlei toeters en bellen die aangeprezen worden op bepaalde toestellen. Het is tenslotte nog altijd de fotograaf die de foto maakt! Zelfs met een compact zijn best heel erg knappe plaatjes te schieten.
                    Ik wens jou nog heel veel succes bij jouw keuze en laat gerust weten wat het geworden is!
                    Pentax K200D

Comment

weer bedankt voor de zinvolle tips .
                      pentax staat nu op 1 bij mij .

groeten

Comment

Hét voordeel van Pentax tegenover de andere merken is de véééééél omvangrijkere lenscompatibiliteit!

In grote lijnen werken ALLE 'analoge' en 'digitale' K-bayonet lenzen (K-, M-, A-, F-, FA-, FAJ, DA-) van de laatste 30 jaar op ALLE DSLR's én genieten mee van de SR-functie (die in tegenstelling tot de andere merken in de body en niet in de lenzen zit).
                        Pentaxian in hart en nieren...

Comment

Wat compatibiliteit van lenzen betreft heb je gelijk, maar zowel Olympus als Sony bieden ook beeldstabilisatie in de body aan .
                          about.me/stijnv

Comment

Er is wel 1 groot nadeel aan Pentax, je gaat geen 2dehands lenzen vinden.
                            Al de Pentax lenzen zijn namelijk in het bezit van mij, Wim, Frederik, en Kristine van boven de lingeriewinkel .

Nu effe serieus. Wat mij erg aanspreekt aan de K-m is dat het een perfecte reiscamera is. Volgens mij is er niets beter te vinden op de markt dan een K-m plus een stuk of 3 DA limited's, of eventueel de 2 uitstekende kitzooms.
                            Lekker klein, licht, betaalbaar, en zeer goede beeldkwaliteit.

Comment

ik ga voor de pentax k-m , alleen vind ik geen dealer in de regio kortijk .Qua prijs is fnac de goedkoopste maar service en kennis daar ken ik niet echt ?
                              wie helpt me verder ...??

Comment

Working...
                              X