Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vogelfotografie

Hallo,
    Graag had ik wat tips over instellingen van de camera voor vogelfotografie.
    Body 1D mark 3 en de 5D met de lens 500mm f4
    Met voorkeur 1D mark 3
    Alvast bedankt.
    Grt.
    Canon van s'morgens tot s'avonds.

Re: Vogelfotografie

Ik heb een veel bescheidener (en lichtere) uitrusting waarmee ik uit de hand werk
    In de hoop dat je sterke armen hebt zou ik zeggen:

- AF enkel centraal punt en mik op het oog, crop daarna
    - ISO zo laag als je minimumsluitertijd toelaat (liever wat ruis dan bewegingsonscherpte)
    - met IS en stilzittende vogels kan je gokken op 1/125, maar anders eerder 1/500, en 1/1250 voor vliegende vogels
    - diafragma zo mogelijk 1 stop toe vooral voor de scherptediepte (zie vorige punten)
    - AI servo + high speed continuous
    - uiteraard in raw werken
    - veel fotos nemen, proberen en lezen

bv

en volhouden, 't is niet gemakkelijk

Comment

Het is zoals vissen,je hebt nie altijd beet.
      En in het begin veel leren!
      Bedankt voor de reactie.

Grt.
      Canon van s'morgens tot s'avonds.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        - AF enkel centraal punt en mik op het oog, crop daarna
        waarom zou je dat doen ? Ik probeer toch altijd m'n compositie te bepalen zodanig dat ik minimaal/niet moet croppen...
        Een 1D3 heeft voldoende betrouwbare focuspunten waar je ook nog eens je metering kan aan koppelen dus zie ik geen enkele reden om te moeten gaan croppen achteraf

Zorg dat je in het begin hoofdzakelijk op je sluitertijden let, eens je wat ervaring hebt kun je trager beginnen werken.
        Probeer je diafragma wat dicht te knijpen zeker als je onderwerp zeer dichtbij zit
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Een 1D3 heeft voldoende betrouwbare focuspunten waar je ook nog eens je metering kan aan koppelen dus zie ik geen enkele reden om te moeten gaan croppen achteraf
          Je hebt wel gelijk, die gewoonte van mij stamt van de 400D
          Mijn 50D heeft weliswaar niet zoveel AF-punten als de jouwe, maar ze zouden allemaal van betere kwaliteit zijn
          Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen

Comment

de crop tool is er om een kleine verandering aan te brengen aan een goede foto, zodanig dat hij dat beetje beter wordt.
            Er op voorhand vanuit gaan dat je het gaat snijden tot het goed is is niet echt goede fotografie te noemen.
            Maar ik weet inderdaad ook wel hoe moeilijk het is om een degelijke en mooie foto van een vogel te maken om nog maar niet te spreken over een vliegend exemplaar.
            Proberen proberen en nog eens proberen.

Andy

Comment

Er op voorhand vanuit gaan dat je het gaat snijden tot het goed is is niet echt goede fotografie te noemen
              Akkoord, maar als het vogeltje te ver zit (dwz altijd ) heb je geen keus en moet je toch minstens 3/4 van je beeld wegsnijden en heb je er alle belang bij dat wat overblijft zo scherp mogelijk is

Comment

Dat weet ik zeker!

Oplossing= 800mm kopen en voor de rest van t jaar droge boke's eten

Comment

Working...
                X