Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke waterbestendige camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke waterbestendige camera?

    Mijn vriend vroeg om advies, hij werkt in het buitenland in afwisselende omstandigheden: Peru, dubai, ... (volgende bestemming nog onbekend, ook warm tropisch klimaat)

    Zijn canon powershot a580 levert helaas weinig bevredigende resultaten. Te weinig zoom, veel te veel ruis of zelfs niets zichtbaar in het donker (hij kwam 's nachts panter tegen in jungle waar er toch wat maanlicht stond waar dslr wél wat mee zou kunnen).

    Daarom dacht ik aan spatwaterdichte dslr met superzoom 18-200mm + optische stabilisatie, of een lichtsterkere/kwalitatievere zoom 18-70 met F/4 of 18-50 (tamron) F/2.8 en goedkoop 50-200mm zoomlensje.

    Pentax heeft enkele spatwaterdichte body's, maar ze hebben geen eigen merk superzoom dacht ik ?

    Budget is 700 tot 1000€ voor body en lens (rugzak, geheugenkaart, extra batterij is niet inbegrepen in dit budget)

    Welk merk en objectief kunnen jullie adviseren?

    edit: Hij heeft geen tijd om raw's te bewerken, dus de jpg zo uit het toestel moet ineens ok zijn, niet te veel ruis, contrast en scherpte moet ook ineens ok zijn.
    Last edited by Woete; 10 mei 2009, 02:39.
    Nikon

  • #2
    Re: Welke waterbestendige camera?

    Een spatwaterdichte DSLR met een goedkope lens zal geen oplossing zijn, want het zijn over het algemeen alleen maar de duurste lenzen die spatwaterdicht zijn.

    Om een panter te fotograferen met alleen maar maanlicht zal een superzoom ook niet voldoende zijn, want op f5,6 (of zelfs f6,3) zal er gewoon te weinig licht op de sensor vallen. Zonder statief zal dat zelfs met de duurste DSLR + een lichtsterke lens nog niet goed lukken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke waterbestendige camera?

      Die Pentax K20D is inderdaad beter spat waterdicht dan de meeste andere goedkopere DSLR. Maar ik weet niet of de lenzen dat wel zijn. En verder heeft die Pentax wel net wat meer ruis dan de andere.

      En zoals aangehaald, om bij maanlicht een mooie foto te maken zonder ruis van een zwarte panter in het wild. Zal je snel 300mm nodig en als de lens IS heeft dan kom je er met een sluiter van 1/60. Maar dan moet je wel een opening van 1.2 of zo hebben. En dat bestaat niet of zou veel te duur zijn.

      Een leuk Canon setje om mee te beginnen: Canon_EOS_450D_+_EF-S_18-55mm_IS_+_EFS_55-250mm_IS voor 819 Euro.

      Iets gelijkaardigs heb je normaal ook bij Nikon. Daar zou ik dan als lens de 18-200 VR nemen. VR bij Nikon en IS bij Canon dienen voor beeldstabilisatie. Dat mag voor die langere tele's wel gebruiken. Daar moet je dan naar de D90 of D60 kijken als body.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Welke waterbestendige camera?

        misschien een 5D mark II + 200mm f/1.8.. dan haal je wel een aardige sluitertijd bij maanlicht denk ik.. maar 't kost wel wat
        1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

        Comment


        • #5
          Re: Welke waterbestendige camera?

          Maar jullie gaan wel akkoord dat een dslr met superzoom beter geschikt is voor situatie dan een superzoom zoals panaosnic tz5 of tz7, of panasonic fz18.
          Nikon

          Comment


          • #6
            Re: Welke waterbestendige camera?

            de pentax k20d is zeker spatwaterdicht (gezien van een pentaxfotograaf in Beernem die stond te schieten in de gietende regen!), maar als je ook de sealed glazen wil om daarop te zetten zal je net iets dieper moeten tasten.
            Alle DA* objectieven zijn sealed en dus ook spatwaterdicht.
            Pentax DA* 16-50 f2.8 IF ED SDM (+- 650)
            DA* 50-135 f2.8 IF ED SDM (+- 750)
            DA* 200 f2.8 IF ED SDM (+- 800)
            DA* 300 f4 IF ED SDM (+-1000)
            DA* 60-250 f4 IF ED SDM (prijs nnb)
            prijzen zijn van konijnenberg.be, je kan ze nog wel iets goedkoper online vinden maar ik ben altijd zeer tevreden over de konijnenberg service etc.
            prijs kwaliteit, alleen stellen andere merken net iets sneller scherp dan pentax (1 van de weinige nadelen in mijn ogen)
            grtz
            Vaarwel K20d, welkom K-7. Nog altijd met wat glaswerk en de gebruikelijke toebehoren.

            Comment

            Working...
            X