Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een absolute beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een absolute beginner

Ik ging gisteren eens naar Mediamarkt om de verschillende modellen eens vast te nemen en eens een foto mee te schieten. Nu heb ik wel een vraagje.

Toen ik met die Sony een foto wou trekken na het inzoomen met de lens moest ik eerst de knop half indrukken tot en dan pas doordrukken om de foto te maken. Als ik direct doordrukte ging het niet?

Is het niet de bedoeling van een DSLR om direct te kunnen doordrukken? Of was dit omdat er autofocus, automatische ISO enzo aanstond?

Ik ondervond dat de handgreep van de Sony merkelijk beter is voor mijn hand dan die van de Nikon of Canon.

Comment

dat half doorduwen is scherpstellen op het onderwerp
      als je voledig doorduwt zal de camera dus ook eerst scherpstellen (als deze op automatisch staat) en dan pas een foto nemen
      dus zou je een vertraging moeten hebben door het scherpstellen voor de foto genomen word.
      zo is het ten minste met mijn canon 450d
      Last edited by dennis_l; 17 mei 2009, 10:31.
      450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Je kan instellen dat de camera niet wacht op focusbevestiging om een foto te maken, dan kan je "doordrukken". Maar bij alle spiegelreflexen is het standaard zo dat bij het half indrukken er wordt gefocust en een lichtmeting wordt gedaan. Bij volledig indrukken klapt de spiegel weg en wordt de foto gemaakt.
        about.me/stijnv

Comment

vergeet ook niet dat de meeste camera's in media markt zelden een gegeugenkaart er in hebben zitten (wordt anders zo gejat ) en de meeste spiegel reflexen geen foto willen nemen als er geen kaart in zit ..

nu kan je dat bij sommige types wel instellen dat ze wel "trekken" zonder kaart maar daar ben ik zelf geen voorstander van omdat elke foto die je maakt weg is na de volgende omdat de meeste spiegel reflexen digitaal geen inbouwd geheugen hebben in tegenstelling tot een compact toestel.

Johan Cruyff zegt "elk voordeel heb ze nadeel" , door dat ge bij een dslr objectieven kunt verwissellen is de kans op stof en vuil in de body aanwezig . Met een compact camera heb je daar geen last van.

Mijn advies ga naar een goede winkel met veel merken en neem iemand mee die je goed kent om bv ook vragen te kunnen stellen, probeer uit welke camera jij het prettigst vind en vraag dan om een soort gelijke deal als bij konijnenberg.

Een beetje rug tas kost gouw 50 euro en een uv filter ergens tussen de 7 tot 150 euro (ja er is wel degelijk verschil) persoonlijk hou ik wel van uv filters , en indien je te veel " flare" hebt kan je hem er altijd effe af schroeven.

staar je niet blind op allerlij gadgets , kijk goed hoe je de camera in diverse modi moet instellen in het menu en of je die manier prettig vind.

ik heb liever een dslr die mij niet te veel verward met te veel opties (canon eos 300d perfecte camera 6.5 mp) maar voor sommige taken neem ik een van de 2 dslr nikons
          (D50/D70)

probeer diverse toestellen uit , en er zijn foto zaken waar je ook goede occaissions kan kopen , mijn Nikon D70 komt bij Camera professional in Rotterdam vandaan , weinig "clicks" (1995 toen ik hem kocht) en die wisten van elke camera precies van wie hij geweest was , hoe hij of zij er mee omgegaan is en dat is mij ook veel waard.

maar ook partikulier kan je kopen als je weet waar je op moet letten:

als er een lens op de body zit, haal deze er dan af (of vraag en de verkoper dat te doen) en kijk naar de ring (metaal) waar het objectief op zat , als deze ring er nog glimmend uit ziet met een paar kleine krasjes = OK is hij echter dof en zie je allerlij krassen dan laat maar (dan is het toestel meestal al behoorlijk gebruikt !)

kijk ook of alle tekst / pictogrammen bij de knoppen nog te lezen is in dien dit er perfect uit ziet (zeer goed tot normaal leesbaar) dan bof je maar als je moet "raden" wat er staat of je het niet meer kan lezen dan is het toestel meestal al aardig gebruikt

kijk ook naar klepjes voor de accu / batterij +geheugen , sluiten ze goed dan (geld ook voor openen)

vraag ook wat er verder bij zit , sommige klanten houden bv de handleiding om sentimetele reden vast als ze een andere camera gaan kopen (nu kan je met google deze vaak wel laagladen maar dan moet je ze zelf afdrukken)

hoop dat ge wat aan deze tips hebt

(mag hier wel junior meber zijn maar schiet al sinds 2007 aardig wat met dlsr en compact)
          ik heb Camera's !

Comment

Dank u zeer voor deze info! Het zal mij zeker een hele weg verder helpen bij het zoeken naar een DSLR.

Ik zag hier in een van de nieuwere posts dat Sony uitkomt met een upgrade van hun "oudere" modellen. De Sony A200 wordt A230 en dergelijke.

Kan ik hieruit afleiden dat de "oudere" A200 modellen dan zullen dalen in prijs? Want dit is meestal het geval bij het uitkomen van een nieuwer model toch?

Nogmaals bedankt voor al jullie antwoorden, ze helpen mij zeer goed bij het kiezen van een DSLR!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tibs Bekijk bericht
              ...Ik zag hier in een van de nieuwere posts dat Sony uitkomt met een upgrade van hun "oudere" modellen. De Sony A200 wordt A230 en dergelijke.

Kan ik hieruit afleiden dat de "oudere" A200 modellen dan zullen dalen in prijs? Want dit is meestal het geval bij het uitkomen van een nieuwer model toch?....
              De A200 is nu reeds te verkrijgen voor een prijs van minder dan € 300. Ik denk niet dat er nog veel ruimte is om hem in prijs te laten zakken.

Comment

Kijk hier ook anders eens: Body &200 + kitlens

http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=23859

Het is een gewone winkel, en je kan er ook online kopen.

Succes met je keuze en nog veel fotoplezier toegewenst.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Ok, even deze post van onder het stof halen i.p.v een nieuwe te starten.

Het besluit is dus gevallen, ik zal mijn Sony A200 bestellen via konijnenberg. Nu heb ik wel nog enkele vraagjes.

1) Ik heb hier op het forum al gelezen dat een UV filter eigenlijk alleen gebruikt wordt ter bescherming van een lens en niet zo zeer om de foto's een betere kleurencontrast te geven? Het is dus niet echt nodig om een UV filter aan te schaffen?

2) Is er een groot verschil te merken tussen een compactflash kaartje met een lagere schrijfsnelheid? bijvoorbeeld 9MB/s. Of is dit nihiel?

Ik kan al niet meer wachten tot hij bij mij thuis geleverd wordt .

Comment

1) Ik heb hier op het forum al gelezen dat een UV filter eigenlijk alleen gebruikt wordt ter bescherming van een lens en niet zo zeer om de foto's een betere kleurencontrast te geven? Het is dus niet echt nodig om een UV filter aan te schaffen?
                    Een UV-filter zal in bepaalde situaties je foto's zelfs slechter maken (denk bv. aan flare). De enige reden waarom dit nog gebruikt wordt is ter bescherming van de lens, maar zelf vind ik dat de zonnekap voldoende bescherming biedt tegen stoten. In het analoge tijdperk was het nuttiger omdat UV-stralen de film konden beschadigen.

2) Is er een groot verschil te merken tussen een compactflash kaartje met een lagere schrijfsnelheid? bijvoorbeeld 9MB/s. Of is dit nihiel?
                    Je zal dit enkel merken als je veel foto's snel na elkaar maakt of in RAW werkt. Zelf heb ik een Extreme III.
                    about.me/stijnv

Comment

Voila, de Sony A200 is besteld bij Cameranu.nl, nu enkel nog overschrijven en het is in orde.

Ik heb ook direct een 4gb kaartje bijbesteld zodat ik direct kan proberen als hij geleverd wordt .

Comment

Voila, de Sony A200 is besteld bij Cameranu.nl, nu enkel nog overschrijven en het is in orde.

Ik heb ook direct een 4gb kaartje bijbesteld zodat ik direct kan proberen als hij geleverd wordt .
                        Toch eerst maar batterij opladen
                        Veel plezier met je aankoop.

Comment

Voila, deze morgen de bevestiging ontvangen dat mijn betaling ontvangen werd. Altijd sai om te wachten tot een buitenlandse overschrijving doorgeboekt is .

Morgen verwacht ik dus een mooi pakje als ik 's avonds thuis kom .

Comment

Gefeliciteerd, & geniet ervan !
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik zal dus hoogst waarschijnlijk een Sony A200 kopen.

We zijn nu nog aan het kijken waar deze het goedkoopst is. Momenteel is dat bij Redcoon, maar ik las hier ergens dat je bij Vanden Borre een beroep kan doen op hun "Akte van vertrouwen" om zo bij hen dezelfde prijs te krijgen als bij Redcoon?

Ik zal dit eens proberen want mijn voorkeur gaat toch uit naar een "echte" winkel in plaats van een internetwinkel.
                              ik heb vorige week mijn panasonic dmc fz28 gekocht bij vandenborre, en hen een bewijs van de prijs van op fotokonijnenberg getoond en zo doende kreeg ik het aan dezelfde prijs !!! (voorwaarde was dat de zaak ook effectief een winkel had.. en fotokonijnenberg heeft dit dus...)
                              Panasonic dmc fz28

Comment

Vanmorgen een bericht gekregen van mijn zus dat de camera geleverd werd!

Ze houden zich dus aan de levertermijn van 24u, wat ik wel kan apprecieren .

De tijdsduur was dus als volgt.

- Zaterdagavond : bestelling geplaatst en overgeschreven

- Woensdagmiddag : bevestiging dat de overschrijving was overgeboekt alsook een TNT tracking code om mijn bestelling te volgen (mogelijk om de volgende ochtend te gebruiken).

- Donderdagmorgen : levering van het pakje.

Door de tijdsduur van een buitenlandse overschrijving vind ik dit dus redelijk snel.

Nu zit ik wel vol spanning te wachten om naar huis te kunnen .

Comment

Working...
                                X