Na veel wikken en wegen heb ik een Canon ef 300mm 1:4 L IS gekocht voor mijn Canon eos 450D. Dit weekend dacht ik een mooie foto te hebben gemaakt: een ree in het mooie ochtendlicht. Tot ik de foto op de pc zag: het ree onscherp en net het gras ervoor wèl. Via zoombrowser EX (software van Canon), zag ik dat ik op de perfecte plaats had scherpgesteld. Nu heb ik een meter op de grond gelegd en ook mijn andere lens (Canon 55-250mm efs is) daarop scherpgesteld en wat blijkt? Beide lenzen stellen met identiek diafragma scherp voor de plaats waar ik op heb scherp gesteld. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Alles van apparatuur valt nog binnen garantie.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Problemen met scherpstellen.
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Problemen met scherpstellen.
Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk berichtNa veel wikken en wegen heb ik een Canon ef 300mm 1:4 L IS gekocht voor mijn Canon eos 450D. Dit weekend dacht ik een mooie foto te hebben gemaakt: een ree in het mooie ochtendlicht. Tot ik de foto op de pc zag: het ree onscherp en net het gras ervoor wèl. Via zoombrowser EX (software van Canon), zag ik dat ik op de perfecte plaats had scherpgesteld. Nu heb ik een meter op de grond gelegd en ook mijn andere lens (Canon 55-250mm efs is) daarop scherpgesteld en wat blijkt? Beide lenzen stellen met identiek diafragma scherp voor de plaats waar ik op heb scherp gesteld. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Alles van apparatuur valt nog binnen garantie.
Hoi daar;
staat je scherpstelpunt wel op enkel-punt,en trek je op auto-stand want dan kan het ook al eens voorkomen dat je scherpstelt op datgene wat jezelf niet wil...
als ik bij mijn D90 mijn middelste scherpselpunt instel dan stelt hij ook scherp op dat punt...
grtz TemplarD7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk berichtNa veel wikken en wegen heb ik een Canon ef 300mm 1:4 L IS gekocht voor mijn Canon eos 450D. Dit weekend dacht ik een mooie foto te hebben gemaakt: een ree in het mooie ochtendlicht. Tot ik de foto op de pc zag: het ree onscherp en net het gras ervoor wèl. Via zoombrowser EX (software van Canon), zag ik dat ik op de perfecte plaats had scherpgesteld. Nu heb ik een meter op de grond gelegd en ook mijn andere lens (Canon 55-250mm efs is) daarop scherpgesteld en wat blijkt? Beide lenzen stellen met identiek diafragma scherp voor de plaats waar ik op heb scherp gesteld. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Alles van apparatuur valt nog binnen garantie.
Lees in de handleiding het hoofdstuk scherpstellen en scherpstelpunten eens goed door.
Lukt het dan niet, meldt je dan hier weer.
Comment
-
Ik heb slechts één autofocuspunt genomen, pal op het onderwerp.En dan zie ik dt het onderwerp niet echt scherp is, maar de plaats er voor wel. Ik stel dit met één focuspunt scherp op het onderwerp en als ik de foto's analyseer, zie ik dat de scherpte nét achter de scherptediepte valt, en dit terwijl de meeste scherptediepte achter het punt van scherpstelling dient te vallen. Ik heb ondertussen vernomen dat dit zou kunnen aangepast worden aan de body bij de firma ETB in Roosendaal? Ik zou een voorbeeld willen laten zien, maar ik weet niet hoe ik dit op dit forum kan krijgen (ik ben al langer actief in de fotografie, maar niet op dit forum
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk berichtIk heb slechts één autofocuspunt genomen, pal op het onderwerp.En dan zie ik dt het onderwerp niet echt scherp is, maar de plaats er voor wel. Ik stel dit met één focuspunt scherp op het onderwerp en als ik de foto's analyseer, zie ik dat de scherpte nét achter de scherptediepte valt, en dit terwijl de meeste scherptediepte achter het punt van scherpstelling dient te vallen.
Tja, wat is het nou eigenlijk.
Hoe rommeliger een vraag geformuleerd, hoe minder kans op een zinnig antwoord.
Hoe dan ook, als er echt sprake is van front- of backfocus, dan moet de technische werkplaats eraan te pas komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk berichtIk heb slechts één autofocuspunt genomen, pal op het onderwerp.En dan zie ik dt het onderwerp niet echt scherp is, maar de plaats er voor wel. Ik stel dit met één focuspunt scherp op het onderwerp en als ik de foto's analyseer, zie ik dat de scherpte nét achter de scherptediepte valt, en dit terwijl de meeste scherptediepte achter het punt van scherpstelling dient te vallen. Ik heb ondertussen vernomen dat dit zou kunnen aangepast worden aan de body bij de firma ETB in Roosendaal? Ik zou een voorbeeld willen laten zien, maar ik weet niet hoe ik dit op dit forum kan krijgen (ik ben al langer actief in de fotografie, maar niet op dit forum
kliknikon stuff
Comment
-
-
Ik was gisteren idd onduidelijk in mijn uiteenzetting. Het moest zijn: het punt waar ik op heb scherpgesteld (i.p.v. de scherpte), valt juist achter de scherptediepte. Ik stel dit vast bij mijn beide telelenzen, dus zal aanpassing van de body noodzakelijk zijn. Ik neem aan dat dit dan een frontfocus is, omdat mijn toestel scherpstelt voor het focuspunt? Alvast bedankt voor het reageren.
Comment
Comment