Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mappen aanmaken met 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mappen aanmaken met 40D

Hallo,
    ik ben al een tijdje actief op dit forum, maar zat nu met een (domme?) vraag:
    mijn Canon 40D houdt alle foto's in 1 map.
    Tis te zeggen; tot 10.000 foto's staan in map '100CANON' en dan pas maakt ie map '101CANON' voor de volgenden.
    Als je dan echter je CF-kaart formateert, telt ie gewoon verder in... '100CANON'
    Mijn oude Canon 300D daarentegen had veel meer onderverdelingen (per 100 foto's geloof ik).
    Is dit aanpasbaar?
    Ik vind het alleszins niet terug...
    Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

Re: Mappen aanmaken met 40D

Voor zover ik weet niet, maar waarom wilt u ze op de camera al in mappen indelen, je kiest toch waar je ze op de pc zet? Ik heb het alleszins nog niet gemist, en ben wel benieuwd naar de reden

groeten,
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

als ik me niet vergis kan je enkel op de 1D-reeks zelf mappen aanmaken...
      bij de andere camera's van Canon is dat niet mogelijk.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        Voor zover ik weet niet, maar waarom wilt u ze op de camera al in mappen indelen, je kiest toch waar je ze op de pc zet? Ik heb het alleszins nog niet gemist, en ben wel benieuwd naar de reden

groeten,
        Koen
        Omdat ik meestal niet de tijd heb om ze meteen in de juiste mappen te zetten, dus kopieer ik ze rechtstreeks in een tijdelijke map.
        Doordat ik met verschillende kaartjes werk, weet ik dan vaak niet meer welke ik nu al gesaved heb, en welke niet (ze zitten allemaal in een '100CANON' folder), waardoor ik ze vaak opnieuw moet saven en met kaartjes van 4 Gb neemt dat toch weer wat tijd in beslag...
        Dus ik zou het enkel doen om tijd te besparen en sneller wat chronologisch te zien welke foto's wanneer genomen zijn.
        Geef toe, een map met 10.000 foto's is niet meteen overzichtelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          Toch vreemd dat een 300D, en ik geloof zelfs de 30D ook, dat automatisch doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Ahum.... effe uit de Eos 5D Mark II handleiding quoten:

U kunt zonder beperkingen een map maken en selecteren waarin de
            gemaakte opnamen worden opgeslagen.
            Dit is niet verplicht aangezien automatisch een map wordt gemaakt
            voor het opslaan van opnamen.
            1 Selecteer [Selecteer folder].
            �� Selecteer op het tabblad [5] de
            optie [Selecteer folder] en druk
            vervolgens op <0>.
            2 Selecteer [Maak folder].
            �� Draai aan het instelwiel <5> om
            [Maak folder] te selecteren en druk
            vervolgens op <0>.
            3 Maak een nieuwe map.
            �� Draai aan het instelwiel <5> om
            [OK] te selecteren en druk vervolgens
            op <0>.
            �� Er wordt een nieuwe map met een
            hoger mapnummer gemaakt.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

Voor mij maakt het niet uit hoe de mapindeling op het geheugenkaartje is.
              Als ik de foto's via de Zoombrowser EX op mijn pc zet, dan worden ze automatisch "per dag" in mapjes gezet. Daarna kopier ik ze nog naar een paar verschillende harde schijven (met een struktuur waarmee ik gemakkelijk de juiste foto's kan terugvinden, sport, natuur, familie... met nog wat meer onderverdelingen ).
              De foto's blijven dan per evenement in een map, op datum gerangschikt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Idd, zo doe ik dat ook, en Zoombrowser EX weet ook welke foto's al gedownload zijn en welke niet
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Tja, ik heb me altijd zonder Zoombrowser weten te beredderen, maar vond het raar dat de 40D dus blijkbaar enkel maps per 10.000 maakt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                    Toch vreemd dat een 300D, en ik geloof zelfs de 30D ook, dat automatisch doen...
                    wel, die doen het inderdaad automatisch maar jij sprak over zelf mapjes aan te maken

als je iets of wat een fatsoenlijk download-programma gebruikt (ZB EX, Adobe Bridge, idDownloader) is het echt wel poepsimpel om heel snel je foto's in aparte mapjes op je computer te plaatsen hoor.

Ik gebruik sinds kort idDownloader. Die moet je 1x goed instellen en nadien is het gewoon op nodige foto's selecteren (30 sec werk) en op download klikken. Dan vraagt die een "projectnaam" en maakt hij een map aan met de shooting date en die projectnaam op een vooraf vastgelegde locatie op je computer en zet daar alle geselecteerde foto's in.

Ik denk dat het voor u veel beter is om het begin van je workflow (dus het downloaden van de foto's naar je computer) beetje te herzien dan met aparte mapjes op je geheugenkaart te gaan werken.

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Ahum.... effe uit de Eos 5D Mark II handleiding quoten:
                    ok, dat weten we dus ook weeral
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Idd, zo doe ik dat ook, en Zoombrowser EX weet ook welke foto's al gedownload zijn en welke niet
                      Ik gebruik gewoon de EOS Utility en die doet die "per dag" opsplitsing ook .. hoef ik dat "zoombrowser" monster niet mee te slepen .. Kent zelfs automatisch het verschil tussen m'n 40D en 400D .. fluitje van 0,01 euro
                      Mappen in de camera is het laatste van mijn zorgen vooral omdat, voro Canon althans, de count per map toch beperkt is tot max 9999

Comment

Passen die download programma's uw foto's niet meer automatisch aan?
                        Ik herinner mij nu waarom ik destijds met mijn 300D die Zoombrowser er weer af gesmeten had;
                        Als een foto die verticaal getrokken was, werd gedownload, zette hij die ook meteen verticaal, waardoor hij wel kleiner werd (je zag dat ook aan de grootte van het bestand).
                        En dąt wilde ik niet. Misschien zijn ze tegenwoordig wel verbeterd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                          Passen die download programma's uw foto's niet meer automatisch aan?
                          Ik herinner mij nu waarom ik destijds met mijn 300D die Zoombrowser er weer af gesmeten had;
                          Als een foto die verticaal getrokken was, werd gedownload, zette hij die ook meteen verticaal, waardoor hij wel kleiner werd (je zag dat ook aan de grootte van het bestand).
                          En dąt wilde ik niet. Misschien zijn ze tegenwoordig wel verbeterd...
                          ? bah neen .. de EOS Utility doet enkel dat .. het downloaden van je fotos en dat is alles .. houdt gewoon ook het camera type uit mekaar ttz ik heb gewoon andere folders aangemaakt voor elke camera en EOS Ut trekt daar zijn plan mee.
                          Fotobewerking (raw conversie) doe ik met DPP en dat voldoet perfect (inclusief fotostyle indieen nodig) en de finishing touch (oa resizen voor het web) doe ik eventueel met Paintshop .. alhoewel dat met DPP ook wel zou kunnen maar sommige gewoontes leert men moeilijk af
                          FWIW

Comment

Hij draait idd ook mijn jpg's, en dat vind ik wel handig eigenlijk.
                            Worden ze altijd kleiner, of soms ook groter?
                            Ik kan me namelijk voorstellen dat dit kan komen doordat de compressie toevallig makkelijker kan werken in een bepaalde richting (bvb als er een effen blauwe lucht is langs boven <=> langs links ofzo), maar het is maar een gedacht. Of mss staat er bij opties ergens in welke kwaliteit binnen het programma bewerkte foto's gesaved moeten worden. Ik ga er toch ook eens op letten.

groeten,
                            Koen

Comment

Ik trek me van die folderindeling op mijn 50D ook niets aan, maar je kunt wel degelijk nieuwe folders aanmaken, zo je dat wil. Dat wordt beschreven in de 50D manual op p.78 "Creating & Selecting a Folder". (tja: ik heb een E manual als pdf op mijn computer staan - erg makkelijk om snel iets op te zoeken).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Working...
                              X