Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instap DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instap DSLR

    Hallo,

    ik was aan het twijfelen om een nieuw topic te openen omdat er vaak toch topics zijn over instap DSLR's maar om de discussies niet in de war te sturen heb ik maar een nieuwe geopend. Ik ben al een tijdje aan het uitkijken om de stap te maken naar een SLR, maar zoals velen voor mij (en wsl nog na mij) twijfel ik over welk toestel ik zou nemen. Na de fora uitvoerig door te nemen en de raad op te volgen, ben ik al 2x naar fnac geweest om de camera's eens vast te nemen. Daardoor vielen Olympus (te klein) en Sony (zat niet lekker) al af, maar Canon en Nikon blijven over.

    Ik twijfel dus nog tussen een Canon 1000D/450D of een Nikon D60. Hoewel er wel kleine details zijn tussen beide qua grip (bij de Canon staat de knop iets meer naar voor, wat mij iets makkelijker leek bij het schieten van foto's), was het mij precies toch te weinig om op basis daarvan de knoop door te hakken. Zeker omdat ik in mijn uitvoerige zoektocht naar reviews de volgende review was tegen gekomen:

    Review Canon en Nikon

    Die foto's geven toch een aanzienlijk verschil, waarbij de Active D-Lighting stukken beter lijkt dan 'Auto Lighting Optimizer'. Anderzijds heeft de Canon dan weer Live View, wat handig kan zijn bij het trekken vanaf een statief (mr anders weinig nut heeft, denk ik). Kortom, ik kom er maar niet toe de knoop door te hakken.

    Om wat achtergrond te geven:

    ik ga mijn camera zeker gebruiken op mijn city trips. Dat wil zeggen dat ik wsl ook geen toplenzen ga kopen, maar eerder een tweetal lenzen (mss voor thuis nog een specifieke macro) die een ruim spectrum beslaan en waarmee ik aan de slag kan. Bij de Nikon zou dat dan bijvoorbeeld gaan om de 18-105mm met een 50-250mm ofzo. Verder zowel om gebouwen als landschappen te trekken hier in de omtrek, naast gewoon mijn vriendin en uiteraard de occasionele familiefeestjes. Belangrijk vind ik echter ook de low light prestaties. Ik ben namelijk verzot op avond en nachtfoto's, en ook op feestjes binnen is de low light prestatie uiteraard van tel.

    Zoals ik vermeld heb, ben ik niet zinnens mij echt toe te leggen op de aankoop van toplenzen. En dan bedoel ik: lenzen van meer dan 500€. Ik weet dat die kwalitatief stukken beter zijn, maar voorlopig zit dat er echt niet in. Mss over een aantal jaar wie weet, maar daar hou ik dus nu geen rekening mee :-). Dus prioriteiten:

    1. Kwaliteit foto's met 'budget' lenzen/kit lenzen
    2. Low light prestaties
    3. Gebruiksgemak

    Mocht ik nog dingen vergeten zijn, vraag maar raak. In ieder geval al erg bedankt voor de reacties en de hulp voor een beginner :-)
    Canon 450D

    Portfolio

  • #2
    Re: Instap DSLR

    Canon heeft met de EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS een setje kitlenzen dat voor een aanvaardbare prijs heel goed presteert, maar Nikon heeft vergelijkbaar materiaal...

    Voor avond en nachtfotografie heb je geen lichtsterke lenzen nodig, want dan gebruik je een statief. Voor de feestjes kan een lichtsterkere breedhoekzoom een betere keze zijn dan de kitlens. Als alternatief kan een goedkope 50mm f1,8 ook goed dienst doen voor de feestjes, maar op een crop-camera is 50mm toch al vrij lang als je binnen wil fotograferen.
    Voor de portretjes is dat geen probleem, maar wel als je een overzichtje wil maken, dan krijg je er niet veel op met de 50mm.
    Last edited by Black B@ndit; 6 mei 2009, 19:30.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Instap DSLR

      Canon 1000D + 18-55 IS + 55-250 IS= 696,52
      Nikon D60 + 18-55 VR + 55-200 VR = 701,60
      Canon 450D + 18-55 IS + 55-250 IS= 823,61
      De 1000D en de D60 ontlopen elkaar niet veel.
      De 450D is een betere camera dan de 1000D.

      Maar wat ik mis op de D60 is de scherptediepte controle knop.
      Zoals zo dikwijls gezegd, neem deze die het beste in uw hand ligt en waar je je happy bij voelt.

      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Re: Instap DSLR

        Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
        Na de fora uitvoerig door te nemen en de raad op te volgen, ben ik al 2x naar fnac geweest om de camera's eens vast te nemen. Daardoor vielen Olympus (te klein) en Sony (zat niet lekker) al af, maar Canon en Nikon blijven over.

        Je bent Pentax vergeten.

        Comment


        • #5
          Re: Instap DSLR

          Pentax stond er niet tussen, en dat is eigenlijk ook de reden waarom ik het niet overweeg. Van Canon, Nikon en zelfs Sony weet ik dat zowat elke winkel het heeft, en dat er bovendien enorm veel op de tweedehands markt is. Bij Pentax is dat minder. Bovendien is de keuze zo al moeilijk genoeg :-).

          Jullie raden me trouwens de kitlenzen aan die moeten overschakelen op 55mm, maar ik heb op dit forum al een aantal keer gelezen dat dit een lastige afstand is omdat dat net zo'n afstand is waarop je nogal eens moet wisselen. Nikon heeft bv. ook de 18-105mm als kitlens, die dat nadeel niet heeft en naar wat ik lees ook erg prima presteert. Is dit dan geen betere optie, en heeft ook Canon een gelijkwaardig alternatief?

          Bedankt trouwens dat je aanhaalt dat ik voor nachtfotografie niet zozeer op zoek moet naar lichtsterke lenzen door het statief, dat wist ik niet. Hoe belangrijk achten jullie persoonlijk de Active Lightning functie? Want de geciteerde review laat toch een opmerkelijk verschil zien tussen beide toestellen op dat vlak, en ik kan me voorstellen dat je die functie inderdaad al eens kan gebruiken bij reflecterend glas op de achtergrond ofzo.

          Aangezien de handgreep niet zo'n verschil maakt bij deze toestellen (beide liggen goed in de hand), zijn het nl andere details die de doorslag zullen geven wsl :-)
          Canon 450D

          Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: Instap DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
            Zoals ik vermeld heb, ben ik niet zinnens mij echt toe te leggen op de aankoop van toplenzen. En dan bedoel ik: lenzen van meer dan 500€. Ik weet dat die kwalitatief stukken beter zijn, maar voorlopig zit dat er echt niet in. Mss over een aantal jaar wie weet, maar daar hou ik dus nu geen rekening mee :-). Dus prioriteiten:

            1. Kwaliteit foto's met 'budget' lenzen/kit lenzen
            2. Low light prestaties
            3. Gebruiksgemak
            Geen rekening houden met welke lenzen je gaat gebruiken is een veelvoorkomende beginnersfout: de lenzen zijn belangrijker dan de body. Om het extreem te stellen: de body is een wegwerpproduct, de lenzen gaan een leven lang mee.
            Je kan beter de merkkeuze laten afhangen van welke lenzen je wil gaan gebruiken.
            Een body van (ik zeg maar iets) ongeveer € 1000 zal bij elk merk foto's van vergelijkbare kwaliteit afleveren. En die kwaliteit hangt eigenlijk alleen maar af van de sensor die in de body zit, niet van de snufjes, die kunnen het alleen maar wat gemakkelijker maken. Een miskoop kan je dus eigenlijk niet doen.
            Gebruiksgemak is iets subjectiefs en hangt af van wat je gewend bent. Menustructuur, plaats van knopjes, etc verschilt van merk tot merk en dus zal iemand die jarenlang met pentax gewerkt heeft, het gebruiksgemak van Sony niet vet vinden .. en omgekeerd.

            Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
            Hoe belangrijk achten jullie persoonlijk de Active Lightning functie? Want de geciteerde review laat toch een opmerkelijk verschil zien tussen beide toestellen op dat vlak, en ik kan me voorstellen dat je die functie inderdaad al eens kan gebruiken bij reflecterend glas op de achtergrond ofzo.
            Die Active Lightning functie en aanverwanten zijn onderdeel van de automatische omzetting naar jpeg in de body. Al die dingen kan je ook prima (en beter) zelf doen in de nabewerking als je in het ruwe formaat (RAW, NEF, ...) fotografeert. Voor mij persoonlijk zijn al die automatische functies en snufjes ivm. ruw -> jpeg omzetting in de body dus totaal overbodig. Ik gebruik zelf dan ook alleen maar de M, Av en Tv standen.
            blog

            Comment


            • #7
              Re: Instap DSLR

              Ik hou wel degelijk rekening met de lenzen hoor, daarom ook dat ik er naar vraag

              Jullie raden me trouwens de kitlenzen aan die moeten overschakelen op 55mm, maar ik heb op dit forum al een aantal keer gelezen dat dit een lastige afstand is omdat dat net zo'n afstand is waarop je nogal eens moet wisselen. Nikon heeft bv. ook de 18-105mm als kitlens, die dat nadeel niet heeft en naar wat ik lees ook erg prima presteert. Is dit dan geen betere optie, en heeft ook Canon een gelijkwaardig alternatief?
              Maar zoals ik al zei heb ik niet de financiële ruimte om lenzen van 500€ ineens te gaan kopen. Ik moet dus uitkijken naar een merk dat degelijke budget lenzen aanbied, en dat zowel voor macro als zoomlenzen etc. Omdat ik toch hier en daar las dat overschakelen op 55mm lastig is, ben ik dan ook aan het uitkijken naar eventuele lenzen die verder gaan (bv 70, 105...). Probleem is alleen dat ik hier niet genoeg in thuis ben om idd een oordeel te vellen over welk merk aan deze voorwaarden voldoet, en welke lenzen ik dan best kan nemen :-).

              Hoe dan ook bedankt voor je antwoord
              Canon 450D

              Portfolio

              Comment


              • #8
                Re: Instap DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                Jullie raden me trouwens de kitlenzen aan die moeten overschakelen op 55mm, maar ik heb op dit forum al een aantal keer gelezen dat dit een lastige afstand is omdat dat net zo'n afstand is waarop je nogal eens moet wisselen. Nikon heeft bv. ook de 18-105mm als kitlens, die dat nadeel niet heeft en naar wat ik lees ook erg prima presteert. Is dit dan geen betere optie, en heeft ook Canon een gelijkwaardig alternatief?

                Canon alternatief: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...-200mm_is.html en http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...18-200_os.html[/QUOTE]

                Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                Aangezien de handgreep niet zo'n verschil maakt bij deze toestellen (beide liggen goed in de hand), zijn het nl andere details die de doorslag zullen geven wsl :-)
                Op de Canon 1000D en 450D heb je wel een knop ter controle van de scherptediepte.
                Die is belangrijk om te zien vanaf welk punt (dichtbij) tot welk punt (verte) uw foto scherp zal zijn. Tenzij er een schaal op het objectief staat wat weinig waarschijnlijk is.
                Persoonlijk vind ik die knop een must! Hoe anders de scherptediepte controleren?

                PS: Verwacht niet dat een superzoom de kwaliteiten leverd als twee kit objectieven.
                Zelf heb ik die 18-55 en 55-250 en die zijn hun geld zeker waard.

                Grtz, RF

                PPS: Heb je dit (link) al eens overwogen? Die bridge camera scoort héél hoog hoor
                Last edited by Red Falcon; 7 mei 2009, 14:29.


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Instap DSLR

                  ja, die bridge heb ik idd overwogen maar had ik opnieuw geschrapt omdat ik overal lees dat een bridge het niet meer trekt in low light. Aangezien ik graag ook 's avonds en 's nachts mooie foto's wil trekken, had ik die geschrapt. Of doet deze bridge het daar ook nog prima? Want dan wil ik het zeker overwegen hoor, ik hoef geen SLR om een SLR te hebben. Bovendien heb ik recensie gezien waarbij een bridge met een instap SLR vergeleken werd: in goede lichtomstandigheden en met kitlenzen bij de SLR, was die FZ28 idd zeer degelijk. Alleen bv bij portretfoto's zag je precies wel dat je met de FZ28 eerder een 2D beeld kreeg, alles vlak, terwijl de SLR een zekere diepte weergaf. De kinderen op de foto zaten duidelijk voor de groene achtergrond, terwijl ze er bij de pana eerder 'in' zaten (snap je?).

                  Ik denk dat ik ondertussen te veel recensies gelezen heb :-)
                  Canon 450D

                  Portfolio

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instap DSLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                    ja, die bridge heb ik idd overwogen maar had ik opnieuw geschrapt omdat ik overal lees dat een bridge het niet meer trekt in low light. Aangezien ik graag ook 's avonds en 's nachts mooie foto's wil trekken, had ik die geschrapt. Of doet deze bridge het daar ook nog prima? Want dan wil ik het zeker overwegen hoor, ik hoef geen SLR om een SLR te hebben. Bovendien heb ik recensie gezien waarbij een bridge met een instap SLR vergeleken werd: in goede lichtomstandigheden en met kitlenzen bij de SLR, was die FZ28 idd zeer degelijk. Alleen bv bij portretfoto's zag je precies wel dat je met de FZ28 eerder een 2D beeld kreeg, alles vlak, terwijl de SLR een zekere diepte weergaf. De kinderen op de foto zaten duidelijk voor de groene achtergrond, terwijl ze er bij de pana eerder 'in' zaten (snap je?).

                    Ik denk dat ik ondertussen te veel recensies gelezen heb :-)
                    Om avond- of nacht foto's te maken heb je heus geen lichtsterk objectief nodig, trouwens dat zijn die 18-200, 18-55, 55-250 of 18-105 ook niet.
                    Ik dacht ineens op die bridge omdat je citytrip foto's wilt nemen en daarbij lijkt mij een bridge verantwoord. Een goede vriend van mij heeft dit toestel en je zou zijn foto's eens moeten zien

                    Ene, Leica objectieven (daar zijn de Pana's van voorzien) zijn zeker niet te onderschatten hoor.

                    Je moet eens sites opzoeken van foto's genomen met zo'n toestel.
                    Ik moest ook eerst die bezoeken om het te geloven tot wat dit toestel in staat is.
                    Volgens mij ga je meer plezier beleven aan die bridge dan aan een toch dure DSLR.
                    En wat die platte foto's aangaat, zet de bridge op manueel en kies diafragma voorkeuze en je ga even goede portretten schieten als met een DSLR.

                    Maar het is en blijft natuurlijk uw keuze, ik kan u enkel wat raad/sugesties geven.

                    Grtz, RF
                    Last edited by Red Falcon; 7 mei 2009, 15:10.


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instap DSLR

                      en ik kan niet genoeg benadrukken hoe sterk ik je raad apprecieer :-). Nogmaals bedankt daarvoor.

                      Nu moet ik wel zeggen dat ik de gelegenheid heb om een (tweedehands) Nikon D60 kit op de kop te tikken voor ongeveer 500€, met daarbij 2 lenzen (Nikon 55/200 VR en Nikon 18/55 VR) en een geheugenkaart van 8gb. Lijkt me een interessante prijs, heb ik meteen de lenzen die ik nodig heb om me in de meeste situaties te redden en kan ik me wat verdiepen in fotografie als een hobby voor 100€ meer dan een bridge. Wat denk je?
                      Canon 450D

                      Portfolio

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instap DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                        en ik kan niet genoeg benadrukken hoe sterk ik je raad apprecieer :-). Nogmaals bedankt daarvoor.

                        Nu moet ik wel zeggen dat ik de gelegenheid heb om een (tweedehands) Nikon D60 kit op de kop te tikken voor ongeveer 500€, met daarbij 2 lenzen (Nikon 55/200 VR en Nikon 18/55 VR) en een geheugenkaart van 8gb. Lijkt me een interessante prijs, heb ik meteen de lenzen die ik nodig heb om me in de meeste situaties te redden en kan ik me wat verdiepen in fotografie als een hobby voor 100€ meer dan een bridge. Wat denk je?
                        Wel als die camera niet overdreven veel cliks op de teller staan heeft, in goede staat is en de objectieven in orde zijn, zou ik die durven kopen. Probeer iemand mee te nemen die al een DSLR heeft (en er iets van kent natuurlijk) en die ook zijn zeg durft te zeggen wat hij van de koop vind. Eigenlijk ken ik niks van Nikon maar normaal is dat uitstekend materiaal.

                        PS: Klik hier eens, hopelijk maak ik je het niet nog moeilijker

                        Grtz, RF
                        Last edited by Red Falcon; 7 mei 2009, 19:05.


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instap DSLR

                          Idd, erg interessante actie. Perfect nieuw dan wel, maar wel met een lens minder ntrlk. Pff, moeilijk zeg
                          Canon 450D

                          Portfolio

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instap DSLR

                            Scrollen tot onderaan, daar staat de 50-200
                            Maar dan zit je al boven de 300 € van de Pana.

                            Grtz, RF


                            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instap DSLR

                              Heeft de D60 nu eigenlijk een DOF preview knopje? Want op sommige plaatsen vind ik terug van wel, bij anderen niet.

                              Dof preview

                              Going from autofocus (AF) to manual focus (MF) is accomplished by flipping a switch on the lens itself. The lens shown here is the Canon EF 28-135 IS zoom, it has an optical image stablization system so there is also a switch to enable or disable the stabilizer. The D60's AF system is able to work down to 0.5EV which is three times more sensitive than the D30 which could only operate down to 2.0EV.

                              The lens release is the large, black button in the center of the mount. Below that is the depth of field preview button which closes the lens down to its working aperture.
                              Canon 450D

                              Portfolio

                              Comment

                              Working...
                              X