Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn D60?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn D60?

Beste,

Fotografie heeft me altijd geboeid, liever achter de lens dan ervoor zeg ik altijd. Ik heb dan ook eindelijk eens de stap genomen en mijn eerste materiaal aangeschaft om iets meer te kunnen brengen dan ik anders doe. Ook al blijft het voor mij een hobby toch wil ik resultaat.

Ik heb hier al een beetje zitten rondneuzen en moet nog heee...l veel leren merk ik. Nu zit ik alvast met een vraag waar ik jullie mening even over wil horen. Ik heb een D60 Nikkon camera en heb me een Nikon AF 70-200mm F2.8 G AFS IF-ED VR lens aangeschaft omdat ik toch veel gymnastiek en dans wil fotograferen. Waarschijnlijk start ik wel met iets heel moeilijk door slechte belichting en het niet mogen gebruiken van flits. Ik ben dan ook meestal teleurgesteld met het resultaat ook al krijg ik leuke reacties van de personen op de foto's.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en merk dat ik het beste mijn iso niet boven 800 plaats voor ruis en mijn sluitertijd plaats op 1/250 om bewegende beelden mooi vast te leggen. Of heb ik het hier al volledig verkeerd.

Wat kunnen jullie me vertellen om het beste resultaat te halen in deze situatie? Of is het praktisch onmogelijk om iets van resultaat te halen met mijn materiaal in deze omstandigheden? En op welke manier kan ik dit eventueel beteren?

Mijn foto's kun je bekijken op DEZE LINK .

(verwijderd op aanvraag van organiserende club)

Alvast bedankt voor jullie reacties, Danny
    Last edited by danny1969; 4 mei 2009, 12:20.
    Mijn foto site
    Mijn facebook pagina

Re: Mijn D60?

Volgens mij heeft de D60 een zelfde type sensor als de D80/200 en daar ging ik mee tot 2500 iso(maar ik zie dat de D60 dat niet kan). Wat wel belangrijk is dat je goed belicht, de sluiterijd houd ik dan zo lang mogelijk, max 1/80 bij 200mm, en het diafragma op 3.2. Verder staat de camera op auto-iso en op spotmetering. Slecht belichten(onder) geeft meer ruis als het gebruik van een hoge iso.

Download ook een trial van DxO 5 om je NEFs te verwerken, dat doet ook wonderen met de ruis.

En verder is het oefenen, oefenen en oefenen en veel je histogrammen raadplegen en je camera adh daarvan bijstellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kan de D60 instellen op ISO Hi (staat voor ISO 3600 volgens het boekje?) maar deze instelling gaf dan ook enorm veel ruis. Voor dans kon ik inderdaad misschien mijn sluitertijd langer houden?

Alvast bedankt voor de tips hjanssen, want ik dacht dat je beter je iso lager hield om ruis tegen te gaan. Maar door de slecht belichte omstandigheden ben je inderdaad misschien wel beter af met hogere iso. Want door bewerking (oplichten van de foto) creëer je ook pakken ruis (nu ik toch )

Als er nog zijn met tips laat ze hier zeker even weten.

groetjes, Danny
      Mijn foto site
      Mijn facebook pagina

Comment

Hi1 is 3200 iso

Deze is met een D200 gemaakt op 2500 iso en verwerkt met DxO 5, ACR van PS gaf een slechter resultaat, zeker nadat de foto met NoiseNinja was behandeld.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Met een D60 zou ik toch niet hoger dan ISO 1600 gaan (en dan nog)
          Zelfs met de D300 is dit voor mij de bovengrens (detailverlies)
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

foto's voor de prullemand ? volgens mij zijn uw fotos prima en geven ze zeer goed een enthousiaste dansgroep op podium weer. Onderwerp is goed, fotograaf is goed, materiaal is goed.

Toch is er idd veel ruis op de foto's. ( doet denken aan 'geforceerde' ektachrome van weleer).
            de heer hjanssen heeft mi gelijk om op onderbelichting te wijzen.

Het zou interessant zijn om de gegevens van uw foto's te kennen ( v,diafragma,asa,brndpunt). Werkt u op manueel, of sluitersnelheidvoorkeuze ? Meet u integraal ( wellicht niet) of spot ?
            voorstel :
            1/ bekijk het resultaat van uw camera op 800 en 1600 asa in anders perfecte omstandigheden en belichting ( kun je thuis in alle rust doen): ben je daar tevreden over ?
            2/ heb je die 1/250ste nodig voor de bewegingsonscherpte ? ( zou gerust kunnen)
            3/ op welk diafragma heb je de meeste foto's genomen ? ( maw heb je 'overschot' van aanwezig licht)

indien bij 1/ tevreden over resultaat dan weet je dat het over de belichting gaat.
            Dan a/ kun je de dansers overtuigen om buiten te dansen( beter licht) ?
            b/ kun je beter belichten ? bv éénmalig van dichtbij persoon in de 'gemiddelde schijnwerper' gaan meten en dan die waarde manueel instellen en aanhouden. ( met een ouderwetse belichtingsmeter het licht op de scčne gaan meten is een andere optie) , spotmeting.

beste groeten, Geert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Zelfs met de D300 is dit voor mij de bovengrens (detailverlies)
              Zitten hier nu zo weing details in? D300 op 3200 iso

Comment

Voor mij persoonlijk idd niet genoeg detail - ik ben waarschijnlijk nogal kritisch

Zo heb ik ze graag
                ISO 450

Dit is 'nog aanvaardbaar'
                ISO 1000

Met de D200 begin ik er zelfs niet (meer) aan
                D80 presteert relatief goed (tot ISO 800, link http://farm4.static.flickr.com/3600/...d6eef126_b.jpg , bekijken op 1024 px)
                Last edited by mexicano; 27 april 2009, 16:08. Reden: voorbeelden
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Eerst en vooral bedankt voor jullie spontane reacties en knappe voorbeelden.

@ geert62

Hier een foto niet bewerkt, (juist van RAW naar JPG voor upload) dit is de eerste foto in de map op mijn site.

f5.6
                  ISO 800
                  1/320
                  70-200@70mm
                  De lichtmeting staat op Matrixmeting dus over het ganse beeldbereik.

Ik neem inderdaad op kleine sluitersnelheid om bewegingsonscherpte tegen te gaan, maar misschien overdrijf ik hier in? Ik weet dat ik bij tumbling er niet raakte met 1/200 in betere belichting dan Battle of Dance.

Of misschien verknoei ik de foto's te veel in het bewerken? Het is dan ook allemaal nieuw voor mij en moet nog zo veel leren.

Ook nog even vermelden dat deze foto's vanuit mijn luie zetel in het publiek genomen zijn want ik was daar als toeschouwer maar zoals steeds heb ik mijn camera bij en kan het niet laten

groetjes, Danny
                  Mijn foto site
                  Mijn facebook pagina

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Voor mij persoonlijk idd niet genoeg detail - ik ben waarschijnlijk nogal kritisch
                    Dus geen foto dan?

Comment

5,6 1/320ste + 1EV 8oo iso
                      Je hebt een 2.8 lens en je past +1EV, dus er hadden 3 stops meer licht op de foto kunnen staan en was het resultaat beter geweest. Bij het voorbeeldje hieronder heb ik in de ACR al 3 stops toegevoegd, de ruis komt door veel onderbelichting.

Sluitertijd langer kiezen en dan de rustige momenten kiezen of met mooie bewegingsonscherpte werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dus geen foto dan?
                        Laat ik eerlijk zijn : jawel, maar niet op ISO 3200 (ik gebruik in die omstandigheden liever lichtsterke primes)
                        Indien de kwaliteit niet optimaal is gebruik ik die foto's wel voor mijn webzine (wegens verplichtingen, formaat is ook kleiner - dus zie je de fouten minder) , maar kieper ik ze achteraf toch (meestal) in de prullenmand
                        Optredens waar ik echt ISO 3200 nodig had ? Eéntje, en de kwaliteit was navenant
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

@ hjanssen

Dank je voor de goede raad ik zal hier zeker rekening met houden de volgende keer dat ik in zulke omstandigheden foto's neem. Ik laat hier dan ook wel weten wat het resultaat was.

Misschien is werken met bewegingsonscherpte in zulke gevallen ook wel meer aangewezen om mooiere foto's te krijgen, ook dat zal ik zeker de volgende keer uit proberen.

Als je kijkt naar http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=1E94BA65140D18FDA3CA tijdens dezelfde voorstelling genomen met dezelfde instellingen. Dat vind ik een prachtige foto en heb er niks moeten aan wijzigen, waarschijnlijk doordat hun kledij voor het tekort aan licht zorgde dat ik nodig had met mijn instellingen?

Groetjes, Danny

edit: Nu pas opgemerkt dat oypo verbeteraar aanstond in deze map, door deze uit te schakelen zijn ze iets meer zoals ik ze wil, wel iets donkerder maar met minder ruis.
                          Last edited by danny1969; 28 april 2009, 10:56.
                          Mijn foto site
                          Mijn facebook pagina

Comment

Working...
                          X