Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 50D of 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EOS 50D of 500D

Beste,
    Ik wil mij een nieuw toestel aanschaffen, maar twijfel nu tussen de Canon EOS 50D of 500D.
    Is die full hd echt de moeite waard, en is het verschil 3,4 bps met max. 170 JPEG reeksopname (voor de nieuwe 500D) of 6,3 beelden per seconde tot een maximale reeks van 90 JPEG’s (voor de 50D) echt zo groot.
    Of zie ik buiten het gewicht van de Camera nog andere verschillen over het hoofd?
    Kan er mij iemand helpen?

groetjes Daan

Re: Canon EOS 50D of 500D

Ik denk dat je moet afvragen of je een FF of crop camera wil en dan pas naar de andere opties kijken.

Oops ik heb een paar nullen over het hoofd gezien.....

verschil 3,4 bps met max. 170 JPEG reeksopname (voor de nieuwe 500D) of 6,3 beelden per seconde tot een maximale reeks van 90 JPEG’s (voor de 50D) echt zo groot.
    een beetje rekenkunst levert op dat het verschil bijna een factor 2(6.3/3.4) is en als je het juiste beeld niet in 90 foto's kan vastleggen, zou ik tevreden zijn met een burst van 1.
    Last edited by hjanssen; 23 april 2009, 16:26.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

3,4 is mooi. Daar kan je van een kind op een glijbaan een reeksje van maken (als de Af kan volgen ). 6+ is alleen nuttig voor echt snelle dingen of om het juiste moment te hebben (stijl "finishfoto). En 90 of 170 opnames??? Ik denk dat ik nooit verder gegaan ben dan 15. je moet dat achteraf ook nog allemaal bekijken, beoordelen en na uitzuivering evt. nog nabewerken hé... alleen bij - alweer - de finishfoto's handig als je kort na elkaar een paar series trekt omdat de camera dan nog aan het schrijven is terwijl de volgende al over de meet komt. Maar dan ben je van elke finisher foto's aan 't nemen, en hoe vaak komt dat voor tenzij je beroepsmatig met fotostandje aan wedstrijden staat of dat je professioneel bezig bent of fervent supporter van je atletiek beoefenende zoon of buurvrouw?
      Gewicht heb je sowieso bij een DSLR (tov een compactje), dus dat vind ik soms wat overroepen. Het comfort van hemdzak, broekzak of dameshandtasje is er aan met een DSLR. Zo eenvoudig is dat. En die 100 gram hier en daar zal het niet meer maken. Toch niet op de body. Als je met de betere (en vaak zwaardere) lenzen gaat werken, is een zwaardere body vaak zelfs beter voor de balans van het geheel.

Wel belangrijk voor de verschillen dus: ISO mogelijkheden (niet enkel in getal maar ook in kwaliteit ttz ruis), AF snelheid, resolutie (ivm pure pixels croppen uit een foto),...

Concreet: de 50D heeft een top LCD met info (zoals de 40D ook heeft), finetunig van de AF, euh... grotere zoeker en GEEN filmmodus (maar op de 40D hebben ze dat gefixt via een software op een CF). Ha ja... CF: de 500 heeft SD.
      Last edited by Yourt; 3 mei 2009, 14:59.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

Comment

Gewoon voor hoe het toestel in je handen ligt, zou ik de 50D al kopen.

Mijn mening over de video is, als je dat kunt doen is meegenomen, maar als je daar je aankoop van laat afhangen dan moet je volgens mij in het rek van de videocamera's gaan kijken :-).
        De 50D is ook beter met hogere ISOwaarden, lichtmeting is beter, mijn voorkeur toch zeker naar 50D!
        -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          ... maar op de 40D hebben ze dat gefixt via een software op een CF ....
          heb je hier toevallig een link over ?

op de site van chdk (die ook leuke oplossingen heeft voor andere canons) is men "ermee bezig maar heeft men nog niks werkbaars"

als jij al iets "werkbaars" weet ben ik vragende partij

dank bij voorbaat

bas
          Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

En Daan, tot een besluit gekomen ondertussen? Ik zit met identiek dezelfde vraag als jij en na het lezen van dit draadje (en nog vele, vele, vele andere ) ben ik vandaag even naar de MM gaan spelen met beide toestellen.

Gestart met de 500D en die lag toch niet slecht in de hand. Afdrukken verliep ook wel goed en het resultaat was alles behalve slecht, ook niet wanneer je goed inzoomde bij hoge ISO's.

Vervolgens de 50D in de hand genomen en ik snapte direct waarom men hier aanraadt om ze beiden eens te proberen. Wow ligt die stukken beter in de hand zeg! Plaats over voor de vingers aan de grip en een veel degelijker gevoel in de hand. De foto bij hoge ISO (wel op het schermpje bekeken) zag er in beide gevallen even goed uit dus daarom moet je het niet laten.

Nog eens teruggekeerd naar de 500D en nu viel het me echt wel op: hier heb je gewoon acuut plaatsgebrek voor je vingers . Bovendien klinkt het geluid van de spiegel alsof het om één plastieken doosje gaat... Daarstraks viel me dat niet op, maar na de 50D valt het des te meer op.

Of ik nu al beter weet wat ik wil? Ja, ergens wel: zonder naar het geld te kijken zou ik nu resoluut voor de 50D kiezen, maar nu moet ik alleen nog mezelf niet zien te overtuigen van het financiële kantje aan dit verhaal.

Comment

@DidierS
              Gewoon DOEN! Ik ben net geupgrade van 400D naar 50D en 't is een groot verschil.
              Go for it!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
                @DidierS
                Gewoon DOEN! Ik ben net geupgrade van 400D naar 50D en 't is een groot verschil.
                Go for it!
                Tnx apoZ,
                De keuze tussen de 400D en de 50D zou wss ook snel gemaakt zijn maar tussen de 50D en de 500D vind ik het net iets moeilijker omdat ze technisch zo sterk tegen elkaar aanleunen . Sneller, betere beschermlaag op de sensor en een betere handligging... veel meer echt voordeel heb je uiteindelijk niet, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DidierS Bekijk bericht
                  Tnx apoZ,
                  De keuze tussen de 400D en de 50D zou wss ook snel gemaakt zijn maar tussen de 50D en de 500D vind ik het net iets moeilijker omdat ze technisch zo sterk tegen elkaar aanleunen . Sneller, betere beschermlaag op de sensor en een betere handligging... veel meer echt voordeel heb je uiteindelijk niet, toch?
                  Zoeker
                  Snelheid
                  Autofocus
                  Magnesium body

Prijzen liggen dicht bij elkaar dus zou zeker voor 50d gaan
                  We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                  Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Ik heb me gisteren de 500d aangeschaft, en ben er heel tevreden over. De filmfunctie doet het heel goed, ben er van verschoten. Als je de kwaliteit vergelijkt met mijn gewone camera (weliswaar al 7 jaar oud en nog met cassetjes...), die heeft er 'geen rieken' aan.
                    Hier dus een tevreden gebruiker van de 500d
                    [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                    [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door romulus Bekijk bericht
                      Zoeker
                      Snelheid
                      Autofocus
                      Magnesium body

Prijzen liggen dicht bij elkaar dus zou zeker voor 50d gaan
                      Bedankt!

Dan kan ik beginnen aan deel twee zeker? Uitzoeken welke lenzen... Starten met dit als basis voor mijn zoekopdracht weet ik weer wat doen deze namiddag .

Comment

ik heb voor ongeveer dezelfde prijs die set gekocht, maar dat was toen nog metde 40D.
                        Geen seconde spijt van gehad, al is de 17-85 al de deur uit ondertussen en staat de 70-300 deze zomer op het vervangingsprogramma...
                        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DidierS Bekijk bericht
                          Bedankt!

Dan kan ik beginnen aan deel twee zeker? Uitzoeken welke lenzen... Starten met dit als basis voor mijn zoekopdracht weet ik weer wat doen deze namiddag .
                          Ik stond paar jaar terug voor de keuze of een 30D of een 350D. Ik had nog helemaal geen lenzen en koos tegen advies van andere in de 30D met een kitlens. Achteraf heb ik weleens zitten denken kon ik niet beter een tweedehandse 20D kopen met een lichtsterke of betere lens. Maar ik weet wel dat ik de 30D wel fijner vind dan een 350D. Ik zelf heb wat liever een grotere camera. Maar zou je ook het advies willen geven kijk eens tweedehands. Desnoods dat je tweedehands te veld gaat voor de 17-85. Want verschillende mensen zullen hem ooit vervangen door de 17-55 IS. Bv de voorganger van mij. Die had hem ook al vervangen. Doe je voordeel met de aanbod tweedehands lenzen en misschien kun je wel die 70-300 van hem overnemen.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Ik stond paar jaar terug voor de keuze of een 30D of een 350D. Ik had nog helemaal geen lenzen en koos tegen advies van andere in de 30D met een kitlens. Achteraf heb ik weleens zitten denken kon ik niet beter een tweedehandse 20D kopen met een lichtsterke of betere lens. Maar ik weet wel dat ik de 30D wel fijner vind dan een 350D. Ik zelf heb wat liever een grotere camera. Maar zou je ook het advies willen geven kijk eens tweedehands. Desnoods dat je tweedehands te veld gaat voor de 17-85. Want verschillende mensen zullen hem ooit vervangen door de 17-55 IS. Bv de voorganger van mij. Die had hem ook al vervangen. Doe je voordeel met de aanbod tweedehands lenzen en misschien kun je wel die 70-300 van hem overnemen.
                            Haha... klopt... ik heb de mijne vervangen door de 24-70 2.8. Voor mijn 70-300 ga je toch nog effe geduld moeten oefenen... heb nog maar kort geleden de 5DII gekocht en dus moet de 70-300 nog even mee (op de 40D meestal). Maar als je wat uitkijkt kan je ze ook tweedehands vinden. Loont alleen niet als je ineens zo'n hele set koopt (daarom deed ik het: 500D + 17-85 + 70-300 los => evenveel als in set met de 50D, 500D variant niet beschikbar precies). Nu ja, jij hebt blijkbaar de body al afzonderlijk gekocht. Dan kan je best naar tweedehands lenzen uitzien als je het budget wil in 't oog houden.
                            www.musicinframe.be

Comment

Trouwens, maakt het verschil tussen 1 cross-type of 9 cross-type AF's zo'n verschil? Ik vind op het net heel wat technische info maar nergens praktische voorbeelden die aanduiden wanneer het nu echt fout loopt met de ene en de andere het nog verder weet te redden.

Comment

Working...
                              X