Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

[QUOTE=Joris818;2224816]Zou er ooit een persoon zijn die bij het zien van een foto gemaakt met een 50D zou zeggen. Mooie foto maar als die persoon nu een 5D had was het ECHT af[QUOTE]
    Goeie vraag. Aangezien er in de normale fotografie geen "meetpunten" zijn, gaat niemand dat kunnen zien. Darvoor zou je dan 2 foto's met indentieke parameters moeten kunnen maken. Wat je dus nooit doet. Dus zeg ik, uitgaande van 1 foto niet.
    Wat wel zo is, een camera met 1 stop beter ruiseigenschappen, zal altijd 1 stop beter presteren (diafragma, sluiter, of lagere iso winst) en de fullframe geeft gewoon scherpere beelden met dezelfde lenzen. Maar nogmals, uit 1 foto is dit niet af te leiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
      Dat lijkt me een mooie samenvatting van al het voorgaande.
      Ik wil echter even een kleine kanttekening maken.
      Zou er ooit een persoon zijn die bij het zien van een foto gemaakt met een 50D zou zeggen. Mooie foto maar als die persoon nu een 5D had was het ECHT af?
      Want akkoord hoor, de 5D is gewoon beter qua beeldwaliteit maar als ik bv nood zou hebben aan een snelle AF zou ik niets zijn met de beeldkwaliteit van een 5D omdat mijn foto dan waarschijnlijk uit focus zou zijn. (dit is misschien wat overdreven maar ik probeer maar een duidelijke situatie te schetsen).
      Ik volg je redenering. Maar ik ging van een 400D over op de 5D en de beeldkwaliteit is een wereld van verschil.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

zou ik ook wel eens willen lezen Dat wist ik niet...

greetz,
        Wat lezen? Ik doelde enkel op bvb. de beperktere DOF bij een FF, perspecteifverschillen of het compressie-effect en andere dergelijke zaken. Distortion of vervorming is inherent aan de lens en daar gaat de body ni veel aan veranderen uiteraard.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Ik volg je redenering. Maar ik ging van een 400D over op de 5D en de beeldkwaliteit is een wereld van verschil.
          Hoi Dirk,
          Je hebt volledig gelijk, van een 400D naar een 5D is een erg leuke stap
          Ik maakte de vergelijking van de 50D vs 5D omdat de TS daartussen twijfelde.

Rudy, ik weet niet hoe een 5D presteerd op iso 1600 (ik dacht dat dit de hoogste stand was? Buiten dan de HI1 wanneer hij "gehackt" is) maar mijn 50D geeft toch behoorlijk weinig ruis hoor. Ik heb niet de minste moeite om mijn 50D op iso 1600 te gebruiken.
          Maar ik weet niet hoe een 5D presteert dus ik ga niet beweren dat hij evenwaardig is.

Comment

wat is een goede portretlens voor de 50d?

Comment

Dat hangt ervan af hoe ver je van "de actie" verwijderd staat.
              Als je dichtbij kan komen (echt heel dichtbij) kan je gewoon een 17-55 of zo nemen maar het lijkt me niet vanzelfsprekend dat je zo dicht kan komen.

Als je wat verder moet blijven kies je best voor een 70-200, je budget moet uitmaken welke.

Als je NOG verder verwijderd moet staan lijkt de 100-400 me wel een erg prettige lens, een sigma 50-500 schijnt ook niet slecht te zijn maar ik zou toch voor de 100-400 gaan.

Als je NOG NOG NOG verder moet blijven kan je best voor een canon EF 1200mm F5.6 kiezen, best ook een goed statief want het mooie ding heeft geen IS en weegt vrij veel

Comment

Hoi Dirk,

Rudy, ik weet niet hoe een 5D presteerd op iso 1600 (ik dacht dat dit de hoogste stand was? Buiten dan de HI1 wanneer hij "gehackt" is) maar mijn 50D geeft toch behoorlijk weinig ruis hoor. Ik heb niet de minste moeite om mijn 50D op iso 1600 te gebruiken.
                Maar ik weet niet hoe een 5D presteert dus ik ga niet beweren dat hij evenwaardig is.
                Ik heb ze beide gehad, en de 5D is toch nog een volle stop beter dan de 50D in high iso, zonder twijfel.

Comment

welke portretlens is /zijn heel goed geschikt voor de 50d?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
                    ik zou denken: 85mm f/1.8 - 50mm f/1.4
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Heden gebruik ik hiervoor 50 F1.4 en 85 F1.8.
                      Dit zijn zo'n beetje de klassiekers op APS-C.
                      Als zoomlens wordt dilwijls 24-70 F2.8 of 17-55 F2.8 genomen, en 70-200.

Maar ik verkies de primes. Ik vind het wel eens leuk portretjes op bvb F2.0 tot F2.5 te nemen, dus...

Extra voordeel : de 50 1.4 en 85 1.8 samen kosten minder dan de 24-70 2.8, wegen minder, én zijn discreter.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik heb de 50 f/1.8 en (wat ik meer en meer gebruik ipv de 50mm) de 85mm f/1.8.
                        Uiterst geschikt zou ook de 70-200mm zijn, maar die aanschaf heb ik nog niet gedaan, om verschillende redenen. Toch durf ik ook wel met de 17-55 f2.8 portretjes maken, hoor.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hoi Dirk,

Ja maar toen ik voor die keuze stond was het de 40D. En het verschil tussen 400D en 40D was ook te klein om te rechtvaardigen. En tussen een 40D en 5D ook....
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                            10mm op crop en 15mm op FF is een wereld van verschil. De mm's zijn (ongeveer) hetzelfde, maar de beeldhoek niet. Je moet het zien om te geloven.
                            Ik heb nu een sample gezien van een 16mm op FF, en die heeft echt veeeeeeeeeeel minder vervorming op de randen dan bij een 10mm op crop. Dus ik ben zeker overtuigd van de breedhoekkwaliteiten van een FF. Bij een 10mm kreeg je zombiehoofden en al... bij de FF veeeeeel minder.

Comment

ik zou voor de 50D gaan
                              Tenzij je echt voor FF wil gaan...

Heb de 50D en ben er zeker tevreden over. Iso-prestaties zijn in mijn ogen zeker niet slecht.. (hangt van de omstandigheden af ook)
                              Hij is ook snel (als je dat nodig hebt).
                              Nuja, de 5D is zeker niet slecht hoor, maar ik zou eerder voor de 50D gaan.. crop-sensor is interessant als je voor dieren wil gaan (extra tele enzo).
                              No rules. Great shots.
                              -

Comment

thanks allemaal.

Ik denk dat het dan toch de 50d zal gaan worden. Dit vanwege het formaat van de body en het gewicht. Voor het fotograferen van paarden zou ik dan beter een 70-200 mm 2.8 kunnen nemen begrijp ik. En is die van sigma net zo goed als de canon?

Comment

Working...
                                X