Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

    Die Sigma is ook zeer geod, maar wat minder snel in de AF en een ietsie midner scherp. Ruw afgerond gesteld...
    Wel zeer scherp en goed van prijs is de Sigma 150 mm 2.8 MAcro. kan je ook voor gewone foto's gebruiken. Is dan wel een prime uiteraard.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #47
      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

      Ik denk dat TS beide camera's eens zou moeten proberen. Ga naar een winkel die zowel een tweedehands 5D heeft als een nieuwe 50D.

      Ik heb gisteren een tweedehands 5D gekocht (bij een winkel, feitelijk in nieuwstaat met 3 mnd garantie). Ik heb ook wel in twijfel gestaan tussen de 5D en de 50D, maar het feit dat ik al een 40D heb mij doen besluiten toch voor een 5D te gaan. En ach, mocht het me toch niet bevallen dan kan ik hem altijd weer verkopen en alsnog een 50D kopen. Da's toch het voordeel van tweedehands kopen, je schrijft nooit zoveel af

      Anyway ik heb nog niet echt tijd gehad om er serieus mee te fotograferen maar wat me wel is opgevallen aan de 5D is dat 'ie een stukje trager is dan de 40D. Nu is dit natuurlijk bekend en dit wist ik ook van te voren. Ik had alleen gedacht dat de 5D alleen trager zou zijn in de zin van fps. Ik héb echter het gevoel dat de 5D ook iets meer afdrukvertraging kent. De 40D voelt in het geheel in ieder geval een stuk sneller aan. En dit zal bij de 50D niet anders zijn. Hoge iso's van de 5D lijken me behoorlijk goed maar hoeveel beter ze zijn dan de 40D ben ik nog niet over uit. (nog niet goed genoeg kunnen testen). En dan is het ook nog de vraag of de hoge iso's van de 50D beter zijn dan de 40D. Ik weet het niet maar lees daar ook verschillende ideeën over. 't Leuke van de 5D is wel dat mijn optisch geweldige 24-105 nu een échte groothoek oplevert
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #48
        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

        Nu heb ik van iemand een reactie gekregen die zei me waarom overweeg je niet een tweedehands sony R1 te kopen. Heeft een carlzeis lens 24-120mm cmos sensor 10 pix. Tja wat vinden jullie hiervan ? Is dit wat om honden en paarden portretten te maken?

        Comment


        • #49
          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

          Ha daar ben ik dan weer.

          Ik denk dat de sony r1 niets is omdat het brandpuntsafstand maar tot 120mm gaat, ik denk dat ik hiermee tekort schiet voor het fotograferen van paarden. (portret)

          Bij de canon 50d heb je ook een kwalitatief goede lens nodig. Dus dat zal dan een witte canon 2.8 70-200mm moeten worden of de f4 70-200mm. Deze laatste schijnt dacht ik beter te zijn. Ik meen zoiets gelezen te hebben.

          Groetjesssssssssssss

          Comment


          • #50
            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

            Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
            Bij de canon 50d heb je ook een kwalitatief goede lens nodig. Dus dat zal dan een witte canon 2.8 70-200mm moeten worden of de f4 70-200mm. Deze laatste schijnt dacht ik beter te zijn. Ik meen zoiets gelezen te hebben.
            Bwa... ik denk dat je al een hele straffe moet zijn om het verschil in scherpte te zien tussen de f/2.8 en de f/4.
            Wat wel is: als je binnen foto's maakt (bv in een hal), dan ga je die 2.8 goed kunnen gebruiken, zelfs samen met IS. En ja: ik weet het: da's meteen de duurste en zwaarste van Canon's vier 70-200 objectieven.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #51
              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

              De 70-200 F4 IS is de meest recente van dit viertal (F2.8, F4, met en zonder IS), en schijnt inderdaad de scherpste te zijn. Waarschijnlijk geholpen door de meest recente IS-technologie.
              Wat voor u het beste is, dat kan je natuurlijk alleen zelf uitmaken.
              Mijn visie is, maar dit is zeker niet voor iedereen van toepassing, ik gebruik zooms in de eerste plaats vanwege het gebruiksgemak. Wens ik optimale scherpte of grotere lichtsterkte of kleinere DOF, dan opteer ik voor primes. Dus moest ik voor die keuze staan, ik opteerde voor de 70-200 F4 IS, en kocht daar bvb. de 85 1.8 (ben je nog goedkoper af) of de 135 F2 (dan ben je iets duurder uit) bij.
              Ik heb de 70-200 f2.8 IS al eens op mijn toestel geschroefd, en het is toch een zwaar en opzichtig ding. Maar het is best mogelijk dat de flexibiliteit en snelheid van de zoom voor u primeert, en dan is de 70-200 F2.8 IS de beste keuze. Maar dat kunnen wij niet voor U uitmaken.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

              Comment


              • #52
                Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                Oorspronkelijk geplaatst door digitalklik Bekijk bericht
                Nu heb ik van iemand een reactie gekregen die zei me waarom overweeg je niet een tweedehands sony R1 te kopen. Heeft een carlzeis lens 24-120mm cmos sensor 10 pix. Tja wat vinden jullie hiervan ? Is dit wat om honden en paarden portretten te maken?
                Een R1 afwegen tegenover een 5D lijkt me niet echt een keuze.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #53
                  Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                  Ik zag een canon 70-200mm f4 L USM te koop voor 400 euro. IS dit een goede prijs. Ik dacht misschien is dat wel wat om mee te beginnen samen met een nieuwe 50d. Misschien is dit ook wel geschikt voor paardenportretten. DAn kan ik later altijd nog een portretlens aanschaffen. IS dat wat volgens jullie? Zou ik hier een tijdje goed mee uit de voeten kunnen?

                  Comment


                  • #54
                    Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                    Dat is een uitstekende lens. Je moet weten dat er vier van dergelijke objectieven zijn:
                    70-200 L f/4 met en zonder IS (image stabilization)
                    70-200 L f/2.8 met en zonder IS

                    Degene die jij wellicht voor ogen hebt is de f/4, waarschijnlijk zonder IS. Nieuw €584.66 (Belgische prijs, bij Fotokonijnenberg).
                    De prijs lijkt mij OK, maar de "leeftijd" (nog waarborg of niet) en "kwaliteit" (scherpte, geen krassen of andere zichtbare gebreken) zijn ook belangrijke argumenten. Deze lens gaat door voor een van de allerscherpste zoomlenzen van Canon. Ook geschikt voor portretten. Met IS zou nog beter zijn, maar zwaarder en duurder (€1098.15).
                    De twee f/2.8 objectieven zijn nog duurder en zwaarder, en beter geschikt voor binnen (sporthal, concertfotografie).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #55
                      Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                      Dank je voor je antwoord. Ja met IS zou zonder meer beter zijn maar doet pijn in de portemonnee. De nieuwprijs is ook niet hoog zeg , had ik niet verwacht. Hoe bedoel je is de scherpte nog goed, als er geen krassen opzitten is het dan nog niet gezegd dat de scherpte dan ook goed is? Ben in ieder geval blij dat me hierop attent maakt. Ook niet onbelangrijk is het feit dat de lens zonder IS lichter is.

                      Groetjesssssssssssssss

                      Comment


                      • #56
                        Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                        Een 2de hands lens altijd eens testen op je eigen camera. Maar soms is het niet eenvoudig om de scherpte te beoordelen op het schermpje.

                        Maar de 70-200 F4 L is een prachtige lens. En deze lens verliest niet echt zijn waarde. Je kan eigenlijk geen miskoop meedoen.

                        Zonder IS wil zeggen dat je altijd een sluiter sneller dan 1/200s zal moeten gebruiken. Of anders een statief of zo. Het is wel zo dat er voor deze lens een aparte statiefring nodig is en dat ding kost origineel snel 100 Euro.

                        Maar met je huidige budget starten met de deze en later eventueel upgraden naar de IS versie of de F2.8 versie. Afhankelijk wat je meer nodig lijkt te hebben. Je kan dan deze versie F4 L (zonder IS) nog altijd aan een deftige prijs doorverkopen.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #57
                          Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                          Ha fotodick,

                          Dus een tweedehands kan zijn scherpte verliezen, is dit dan een technisch mankement of slijtage? Maar als de nieuwprijs 550 is en tweedehands 400 euro dan ga ik voor nieuw.

                          Van die statiefring wist ik ook niet, dus zonder gaat niet werken.

                          Comment


                          • #58
                            Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                            Op een 50d heb je zelfs sluitertijden van 1/320 nodig op 200 mm, niet?

                            Comment


                            • #59
                              Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                              Er zijn zeer weinig problemen met de 70-200 L f/4. Zoals Dirk zegt: testen op jouw camera om echt te kunnen vaststellen of het objectief scherp is op verschillende brandpunten.
                              Het prijsverschil tussen tweedehands en nieuw is zeker niet groot (dergelijke "L" lenzen houden immers hun waarde; als je het objectief tegen €400.- zou kopen, kan het best over één jaar nog tegen €400.- de deur uitgaan!). Het zou interessant zijn om te weten waarom het objectief verkocht wordt. Vaak is het om naar beter (lees: ofwel IS ofwel lichtsterker, dus f/2.8) te gaan, zelden of nooit omdat men niet tevreden is van de resultaten.
                              Een 70-200 L f4 (zonder IS) kan nog zonder statiefring (die er trouwens niet standaard bij is) gebruikt worden, maar met ring is ie zeker zo interessant.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #60
                                Re: twijfel nieuwe canon 50d of tweede hands 5d mI

                                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                Zonder IS wil zeggen dat je altijd een sluiter sneller dan 1/200s zal moeten gebruiken. Of anders een statief of zo. Het is wel zo dat er voor deze lens een aparte statiefring nodig is en dat ding kost origineel snel 100 Euro.
                                Een orgineel is niet noodzakelijke:


                                Ik las in heel dit verhaal dat je niet zo tevreden was met de foto' s en daarom wil overstappen op een andere merk. Maar ligt het niet aan de lens? heb gehoord dat de Sigma 18-200 alleen leuk is dat het een bereik heeft van 18-200 zonder lenzen wissel. Maar hij boet erg veel in op de kwaliteit. Leen is van iemand met een Sony slr een goed objectiefje zoals de Tamron 17-50 F2.8 of Sigma 18-50 F2.8. Is het dan nog steeds zo slecht van kleuren?
                                Last edited by Rogier; 3 mei 2009, 13:02.
                                Waar een wil is, is een weg
                                ---------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X