De JPEG's uit de A900 staan op 350 DPI als ze uit de camera komen, dus DXO zal het wel bij het rechte eind hebben zekers en die standaard instelling uit de A900 overnemen.
Het aantal DPI heeft niks maar dan ook niks te maken met het grote verschil. De dpi mag zelfs 1 zijn of 1000000. De grote gaat niet veranderen. Het printformaat wel.
Misschien is de file die DXO maakt iets kleiner dan de originele file of zo.
Persoonlijk denk ik wel dat DXO er hier nogal iets waterverf achtig van maakt maar daarvoor had je de foto ook eens op iso 100 of zo moeten maken.
Wat DXO hier doet is gewoon standaard een zware ruisreductie. En DXO is daar goed in. De vgl met ACR gaat niet echt op want standaard doet ACR bijna geen ruisreductie. Doe je die ook gaat het verschil veel kleiner worden. Dat is wat defenderke wou tonen met zijn link. Het merk van camera heeft hier zelfs geen enkel belang.
Het enige dat telt is dat jij blij bent met het hoge iso resultaat van DXO. Ik zou er echter wel geen concurrent naast zetten als ik jou was.
Ik heb ook de trial van DXO geprobeerd met raw files uit mijn A700. En ik moet zeggen dat ze er goed uitkwamen. Ik gebruik lightroom al een tijdje niet meer omdat ik de ruisonderdrukking ondermaats vindt voor zo'n duur product. Ik heb nu ACDSEE pro 2.5 en ik vindt dit zeker zo goed. Minder controls in raw, maar meer dan voldoende in Tiff.
Canon/Nikon gebruikers zijn dan weer wel te spreken van lightroom. Echter, zowel minolta raw als sony raw worden door andere software veel beter ondersteund.
Ik probeer hoge iso's wat te beperken. Echter, ik heb heel goede opnames gemaakt in Iso 1600, die er na ee bewerking met acdsee zeer toonbaar uitzagen.
Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.
Maar het verschil is wel veel kleiner he net wat ik zeg.
En het krijgt ook zoiets waterverf achtig. Ik sprak niet over de kleuren hoor.
De voorkeur voor lightroom komt niet uit de kwaliteit van de raw omzetting maar door de fantastische totale package en vooral de workflow. Wil je de beste omzetting voor Canon, Nikon of Sony dan kies je voor een andere convertor. Maar eerlijk gezegd DXO is dat zeker ook niet. Ik heb DXO ook al enkele jaren maar eigenlijk is er maar 1 ding waar DXO echt heel goed in is en dat is in lenscorrecties. De ruisbehandeling is ook niet slecht maar ik verkies capture one of wanneer het echt nodig is noise ninja of iets dergelijks.
Comment