Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelheid AF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• snelheid AF

door omstandigheden (dankuwel lieve inbrekers...) mag ik een nieuwe camera kopen. Ik had ongeveer een jaar geleden voor het eerst een DSLR gekocht, een Olympus E510 met 2 kitlenzen. Voor een beginner als ik vond ik dat zeer zeker een goed toestel.
    Maar nu ik toch opnieuw mag kiezen, had ik graag geweten of jullie zinnige dingen te zeggen hebben over het volgende : binnenshuis duurde het erg lang (vind ik toch) vooraleer de autofocus afgesteld raakte met behulp van de ingebouwde flitser. Niet zo handig wanneer je kinderen wil fotograferen. Het beeld dat je wil is weg vooraleer er scherpgesteld is.
    Vandaar mijn vraag: hebben jullie tips, suggesties of ervaringen met instapmodellen over de snelheid van de AF?
    alvast erg bedankt!
    Last edited by Fukkeduk; 13 april 2009, 23:57.

Re: snelheid AF

scherpstellen bij beperkt licht gaat met elke lens/body/flits combo moeilijker dan wanneer er meer licht is.

De snelheid van AF zal bij een lichtsterke lens (f2,8) altijd beter zijn op dezelfde body dan een lens met f3,5-f5,6 doordat de scherpstelsensor meer licht heeft om contrast waar te nemen.

De snelheid van de AF hangt ook af van de al dan niet interne focusmoter: Lenzen zonder interne focusmoter gaan dus sneller focussen op een body met krachtige focusmoter. (bv. mijn oude 80-200 f2,8 was op een D100 ronduit traag, op de D200 aanvaardbaar en op de D3 zeer behoorlijk) Lenze met interne focusmoter variëren. duurdere lenzen met interne focusmoter hebben doorgaans een snellere focusmoter dan goedkopere lenzen met interne focusmoter.

Een duurdere f2,8 lens met snelle AF moter heeft dus twee keer voordeel. zet je die lens dan op een body met performater AF systeem (vb. D80 is trager dan D200 die trager is dan D3) heb je andermaal voordeel.

Wat ook kan helpen in situaties met weinig licht om met je bestaande body en lens toch sneller te kunnen focussen is het gebruik van een SB800/SB900 flits. Deze kan je instellen dat ze een rood raster projecteren op je onderwerp zodat er bij weinig licht makkelijker kan scherpgesteld worden. Dit werkt echter enkel goed op relatief korte afstand (typisch familiaal indoor gebruik mag geen probleem geven)

Wat nog kan helpen als je beperkt materiaal hebt, is vooraf op een vast punt scherpstellen en de foto nemen als je snel onderwerp op die plaats voorbij komt. (Pannen kan je dan wel vergeten)

Comment

Working...
    X