Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan geen keuze maken. Wie helpt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan geen keuze maken. Wie helpt?

Beste allemaal,
    Heb aankoop DSLR volledig uit mijn hoofd gezet, met veel spijt, wegens :geen ervaring, te veel knopkes en ingewikkelde instellingen op mijn leeftijd (ben 62). Zou nu graag een keuze willen maken tussen volgende toestellen, maar welk ?
    -Panasonic Lumix DMC-FZ28 - Volgens previeuws niet slecht.
    DMC-TZ7
    -Canon Powershot SX1 IS --- Ben nu in bezit van Powershot S1 IS = Te traag en voorbijgestreefd.
    -Sony DSC-HX1
    -Olympus SP-590UZ- Superzoom
    -Fuji Finepix S100 fs
    -Nikon Coolpix P90 = Nieuw en geniet 'n klein beetje mijn voorkeur,heeft er mss iemand al ervaring met dit toestel ?
    Fotografeer graag: : Vliegt.-Zaventem,landschappen,macro,kleinkind.
    Graag een beetje advies a.u.b.

Re: Kan geen keuze maken. Wie helpt?

Als de camera niet echt compact moet zijn, en je wil geen DSLR met een setje lenzen meenemen, dan is de Fuji S 100 FS waarschijnlijk een goede keuze.

Hou er wel rekening mee dat een DSLR met een redelijke lens wel een snellere AF heeft, en dat kan ook wel helpen bij vliegtuigfotografie.
    Maar met een DSLR moet je wel leren werken als je er het beste wil uithalen (een basiscursus fotografie is dan een goed begin om te leren over diafragma, scherptediepte, sluitertijd, iso, witbalans......).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Een DSLR is vaak gemakkelijker te bedienen, dan een hedendaags bridge of compact toestel, en is zonder twijfel stukken beter aangaande de beeldkwaliteit.
      Als je een beetje ervaring krijgt of hebt in de fotografie, ook analoog van vroeger bijvoorbeeld dan zal je vlug merken dat veel van de instellingen die op een instap DSLR en ook op de bridgen , die niet terug vind op een professionele body !

Ik zou daarom overwegen om toch voor een DSLR te gaan, en met wat uitkijken vind je professionele body's tweedehands voor 1000 Euro, neem nu de Canon 1D Mark II, de camera koste bij zijn lancering 4500 Euro voor de body, en die kan je nu vinden voor 1000 Euro of iets daar rond.

Ook nooit vergeten dat experimenteren geen geld kost bij digitaal, en weet dat geen enkel experiment mislukt, als het bekomen resultaat niet is wat je had verwacht, dat weet je gelijk hoe je het niet moet doen !

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Een DSLR is vaak gemakkelijker te bedienen, dan een hedendaags bridge of compact toestel, en is zonder twijfel stukken beter aangaande de beeldkwaliteit.
        Als je een beetje ervaring krijgt of hebt in de fotografie, ook analoog van vroeger bijvoorbeeld dan zal je vlug merken dat veel van de instellingen die op een instap DSLR en ook op de bridgen , die niet terug vind op een professionele body !

Ik zou daarom overwegen om toch voor een DSLR te gaan, en met wat uitkijken vind je professionele body's tweedehands voor 1000 Euro, neem nu de Canon 1D Mark II, de camera koste bij zijn lancering 4500 Euro voor de body, en die kan je nu vinden voor 1000 Euro of iets daar rond.

Ook nooit vergeten dat experimenteren geen geld kost bij digitaal, en weet dat geen enkel experiment mislukt, als het bekomen resultaat niet is wat je had verwacht, dat weet je gelijk hoe je het niet moet doen !

MVG, Jeff
        geheel mee eens en niets aan toe te voegen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          geheel mee eens en niets aan toe te voegen.
          grt,bouk.
          Inderdaad....ik vind mijn D90 zelfs gemakkelijker te bedienen dan sommige compacten

Grtz Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Had (heb deze nog hoor) een Panasonic DMC FZ30 bridge toestel
            geweldig machien veel plezier aan beleefd maar de tijd was daar om eens verder te kijken
            Dus prijsbewust gekozen voor een instap DSLR van olympus zijnde de E-510 met de 2 kitlenzen koste mij net geen 600€ met alle filters en tas plus flash.
            Gekozen voor dit toestel omdat de prijs zo gunstig was gezien de ander moddellen met kitlenzen.
            En laat U niet afschrikken door de vele instellingen aan een toestel ook op een bridge kan je alles zowat regelen
            Er zijn ook op een DSLR scene voorkeurinstelling zoals macro, landschap, portret enz...
            Als je echt tegenop ziet om de geavanceerde instellingen te gebruien ga voor deze scene's dan
            Ze zijn op bijna elk toestel deze scene standen, dus zeker niet laten afschrikken daar door.
            Heb zelf veel geleerd wat de instellingen waren en hier en daar steek je wat van op hoe je dan in de meer geavanceerde modus betere foto's kan maken.

Maar als je echt wil gaan voor een bridge kies degene die goed in de hand ligt.
            De camera's op zich zijn bijna allen gelijk aan resultaat echter de grote kan parten spelen.
            De ene ligt beter in de hand dan de andere en eenmaal een toestel gekocht en het voelt niet goed aan als je het hanteert heb je nadien spijt dus zeker het toestel van uw keuze eens vastnemen.

Comment

Het is inderdaad zo dat de moderne DSL's via de voorkeuzeknoppen even makkelijk bedienbaar zijn dan bridge toestellen. De resultaten zullen over het algemeen ook beter zijn.

Echter, je moet ook rekening houden met het budget, wat men er aan wil besteden. Inderdaad, er zijn reeds goede instappers met 2 lenzen, die breedhoek tot tele afdekken voor 600-800 €. Maar je zal no een extra flits kunnen gebruiken, een goed statief, een gemakkelijke draagtas, misschien een makro lensje en een draadontspannertje etc. etc.. Plots is je budget verdubbelt en ben je nog niet helemaal tevreden.

Dus, als een topicstarter al zo ver is om voor een bridge te gaan, laat ons niet proberen hem toch nog te overtuigen. Als hij straks na enkele jaren bridge gebruik tegen de beperkingen oploopt, en ondertussen al wat beter heeft leren omgaan met de terminologie van witbalans, sluiterijd, iso etc. zal hij vanzelf richting DSL opschuiven, of God weet hoe fotografie is geëvolueerd.
              Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Ach laat in nou een Canon 400D hebben en 64 jaar oud zijn.
                Vulpus pilum mutat, non mores.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                  Echter, je moet ook rekening houden met het budget, wat men er aan wil besteden. Inderdaad, er zijn reeds goede instappers met 2 lenzen, die breedhoek tot tele afdekken voor 600-800 €. Maar je zal no een extra flits kunnen gebruiken, een goed statief, een gemakkelijke draagtas, misschien een makro lensje en een draadontspannertje etc. etc.. Plots is je budget verdubbelt en ben je nog niet helemaal tevreden.
                  Dit is goed gezien. Je moet het volledige plaatje bekijken. Vooral om die reden heb ik voor de Fuji S100fs gekozen. Ik geef toe dat je hierbij een compromis moet maken inzake beeldkwaliteit, vooral DOF, en snelheid. In omstandigheden met weinig licht moet je snel de flits bovenhalen, zonder het voordeel van TTL. De beeldkwaliteit van de elektronische zoeker is niet zo fraai.
                  Maar wat je wel hebt is, wat je helemaal onderaan leest: een veelzijdig toestel waarmee je inzake instellingen van niets tot bijna alles zelf controleert. (instellingen heb ik vergeleken met een Nikon D60, zonder lifeview)
                  Je hebt een krachtige zoom die je instelt door aan de lens te draaien (uniek). Voor iemand die niet zo atletisch is (zoals ik), is er ook de uitklapbare display. Heb ik al veel plezier aan beleefd: gewoon in hurkzit, fotootjes maken vlakbij de grond. ( De Sony alfa 300 (DSLR) heeft zoiets ook en misschien ook nog andere)
                  Wel nog even vermelden dat deze 'compact' , het formaat heeft van een instap DSLR, een metalen body heeft en bijna 1 kg zwaar is.
                  Fuuu…tsjie
                  www.wouldbephotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Borgbrand Bekijk bericht
                    Beste allemaal,
                    Heb aankoop DSLR volledig uit mijn hoofd gezet, met veel spijt, wegens :geen ervaring, te veel knopkes en ingewikkelde instellingen op mijn leeftijd (ben 62)..
                    Geen argument.
                    Ik ben 56 en snap ook alles.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Geen argument.
                      Ik ben 56 en snap ook alles.....
                      snappen zoals in 'vastleggen' ?

Als je toch geen DSLR wilt lijkt die fz28 me wel iets, heb zelf de TZ7 besteld.
                      Maar deze zou ik afraden omdat die nauwelijks instelmogelijkheden heeft.
                      (alles zowat auto, als hij arriveert kan ik er wel een oordeel over geven).
                      Die P90 heb ik in reviews ook niet zoveels goeds van gelezen hoor ....

Maar laat de knopjes je niet afschrikken hoor, een dslr is imho nog altijd pakke beter en de
                      instelmogelijkheden kan je al doende leren (en tot zolang heb je nog de auto functies (al je natuurlijk niet naar een D300,D3 grijpt , lol))

mvg
                      glenn
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

Comment

Bedankt allemaal voor de reacties,
                        Groetjes, J.L.

Comment

Working...
                        X