Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste aanschaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste aanschaf

Jow,

Ik zou graag een eerste reflexcamera kopen... en graag had ik wat advies van kenners!

Tegenwoordig word je overladen door verschillende toestellen + lenzen (oa Fnac waar ik mijn toestel zou aanschaffen). Maar wat op dit moment de beste aanschaf?

Ik wil een toestel waarmee ik het fotograferen kan leren. 1 of twee lenzen bij. Niet al te duur. Een betrouwbaar toestel dat mooie foto's schiet (zowel landschappen als eventueel portretten).

Graag tips... welk toestel best prijs/kwaliteit, waarop moet ik letten, wat mag ik zeker niet kopen,...

Mercie!

Re: Eerste aanschaf

Zowat de meest klassieke vraag die we hier te lezen krijgen, en eigenlijk alleen maar te beantwoorden met een aantal vragen, en met een paar 'standaardantwoorden".
    We vertrekken wel van het gegeven dat je een reflexcamera zoekt (voor degenen die met compact- of bridgetoestellen zouden afkomen )
    De eerste vragen:
    1. Wat is je budget?
    2. Wat is je eerste interesse (landschappen en portretten, zeg je)
    De standaardantwoorden:
    - De meeste (instap)reflexcamera's zijn elkaar waard; daarom kunnen we je alleen maar aanraden naar een winkel te stappen waar ze een aantal "concurrentiële" camera's hebben liggen, zodat je ze kunt vastnemen en zien (of beter: aanvoelen) wat het beste bij je past.
    - Er zijn de twee "groten": Canon en Nikon, maar daarnaast nog talrijke "kleineren". Deze laatste zijn zeker niet minder, maar misschien wat minder vertegenwoordigd op de tweedehandsmarkt. Zeg maar: vroeg of laat zou je graag een extra lens aanschaffen. Wel, die van de grote merken zijn doorgaans vlotter "in occasie" te vinden, dan van de kleinere. Maar die kleinere merken bieden vaak andere voordelen: aan jou de keuze.
    - Persoonlijk zou ik een zaak als Fnac gebruiken om een aantal toestellen qua "aanvoelen" met elkaar te vergelijken. Een camerabody, daarentegen, koop ik liever bij de lokale fotoboer (die -als ik hem de prijzen van een "grote, bekende zaak" influister, vaak bereid is tegemoet te komen).
    - Tenslotte, en de meesten hier op BD zullen het met me eens zijn: de lenzen (objectieven is eigenlijk correcter) zijn belangrijker dan de body. Denk eraan dat er cropcamera's zijn, en full-frame camera's. Bij Canon is het zo dat de lenzen van full-frame camera's (zoals de 5D) ook passen op de Canon cropcamera's (zoals de 50D), maar niet omgekeerd. In technische termen: EF-lenzen passen zowel op Canon full-frame als op crop, EF-S lenzen alleen op crop-camera's. Bij Nikon geldt ongeveer hetzelfde, maar komt er blijkbaar nog een moeilijkheid bij: de "lagere" instapcamera's hebben geen "in-body" scherpstel-motor, terwijl de "betere" modellen dit wel hebben. Hier zie ik zelf door de bos de bomen niet meer (), maar ik ben ervan overtuigd dat een ervaren Nikonist dit op 1-2-3 kan uitleggen aan jou.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Het is zoals LesC schrijft om te beginnen een kwestie van budget. Misschien moet je ook
      eens tweedehands kijken. Ik zie hier toch geregeld mooie en nog lang bruikbare toestellen
      voorbijkomen waarmee je volop kan leren en plezier beleven aan het fotograferen.
      Indien je toch per se in de Fnac wenst te kopen, aarzel dan niet om hen er op te wijzen dat
      je gewenste toestel bij de concurrentie voor een lagere prijs te verkrijgen is, ze zullen dan
      de prijs aanpassen. Dit is althans mijn ervaring. (Fnac Brugge.)

Comment

Het is niet de bedoeling dat ik prof wordt... het budget is dan ook niet zo groot. Om jullie een idee te geven hier enkele camera's die ik volg:

NIKON D 60 + 18-55 VR KIT + BAG + SD 4GB 549,00 €
        PENTAX K-M + 18-55 + 50-200 498,90 €
        CANON EOS 450D + 18-55 IS 648,90 €
        SONY DSLR-A200W+18-70+75-300 599,00 €
        OLYMPUS E-420 + 14-42 + 40-150 449,00 €
        PENTAX K 200D + 18-55 I- 549,00 €
        SONY DSLR-A300K + 18-70 549,00

Wat lijkt jullie uit deze lijst het meest veelzijdig pakket. Dus waar maak ik op reis bijvoorbeeld de beste foto's mee? Landschappen, mensen,...

Voorheen had ik een simpele compactcamera maar de helft van de foto's die ik maakte bleken bij afdrukken niet van goede kwaliteit (vooral bij groter formaat). Dit wil ik vooral verhelpen!

Ik wil dus een simpel toestel dat betrouwbaar is.

Of misschien moet ik gewoon investeren in een betere compactcamera? Wat zijn de voor- en nadelen van spiegelreflexfotografie?

Wat denken jullie van een camera zoals bijvoorbeeld:

CANON POWERSHOT SX1 IS

Ik weet dat het een andere fotodiscipline is maar ik hou voorlopig alle opties open.

Alvast bedankt voor de tips!

Comment

Tja... misschien dus toch een compact of een bridge?
          De voor- en nadelen van een dSLR:
          Voordelen:
          - flexibel
          - door grotere sensor, meer controle over scherpte/diepte
          - hogere ISO's met minder ruis
          - externe flash geeft betere resultaten dan een ingebouwde
          Nadelen:
          - verschillende lenzen nodig voor verschillend bereik
          - zwaarder om mee te nemen
          - uiteraard duurder, misschien niet zozeer het "basispakket", maar alle uitbreidingen

(de anderen zullen mij vast wel aanvullen)

De Canon Powershot SX1 IS is op zich een goed toestel, maar niet te vergelijken met de kwaliteiten/mogelijkheden van de dSLRs die je opnoemt. Ik heb zelf een Powershot G9, die ik altijd bijheb, maar die absoluut mijn EOS dSLR niet kan vervangen.

Ik moet niet herhalen dat de meeste basis dSLRs mekaar waard zijn, en dat je ze moet vastnemen om te voelen wat jou (de grootte van je handen, bijvoorbeeld) het beste past.
          Dit gezegd zijnde, en je weet dat ik eigenlijk voor "de twee groten" zou gaan, zijn de
          PENTAX K-M + 18-55 + 50-200 498,90 €
          SONY DSLR-A200W+18-70+75-300 599,00 €
          OLYMPUS E-420 + 14-42 + 40-150 449,00 €
          de beste keuzes.
          Waarom: omdat zij, met twee lenzen, je een bereik van groothoek tot tele geven, zodat je meteen kunt beginnen testen welk jouw specifiek lievelingsbereik is.
          Maar denk aan wat ik gezegd heb over beschikbaarheid van extra objectieven op de tweedehandsmarkt. Die van "de twee groten" zijn makkelijker te vinden.
          Aan jou de keuze.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Je moet voor jezelf goed duidelijk hebben waar je prioriteiten liggen : is dat bij gemak, "no-brainer" functionaliteit, handzaamheid, en relatief goede kwaliteit dan zou ik het bij een bridge toestel houden (Panasonic heeft hier een goede naam in, bv Lumix DMC-FZ28).
            Weet je nu al dat je misschien zal doorgroeien en gepassioneerd geraakt door de fotografie, verder wil experimenteren etc... dan kies je beter voor een reflex toestel. Besef wel dat reflex toestellen een behoorlijke leercurve met zich meebrengen. Je zou de eerste niet zijn die de eerste foto's met een dure reflex gemaakt maar zozo vindt
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
            X