Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's recht uit de camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's recht uit de camera

Eén bepaald en recent antwoord in een topic ergens heeft me een beetje aan het denken gezet en mij doen twijfelen of ik al dan niet de vraag hier eens zou plaatsen. Ik ben kleurenblind (Deuteranomalia) wat in't kort wil zeggen dat ik zeker niet alles zwart/wit zie maar de hoeveelheid groen-gevoelige kegeltjes is verstoord. Voor meer info zie => het internet / Google .

Het "afstellen" van een foto in Lightroom (met levels werken etc...) is dus niet aan mij besteed daarom dat ik mijn foto's altijd correct wil hebben, recht uit de camera (behalve crop of rechtzetten en lichte aanpassingen). Onlangs zag ik hier dus een reply dat de kleuren van een Canon standaard anders zijn dan bij een Nikon en ook een collega vertelde me dat de kleuren van zijn Canon 40D voor hem persoonlijk aangenamer waren dan die van zijn D300. Ik wil hier zeker geen betoog over welke camera/merk al dan niet de beste kleuren heeft en ben dus op het internet eens gaan kijken of er iets over terug te vinden is. Ja, maar toch niet voldoende (vandaar deze post natuurlijk )

Waar zitten nu de verschillen eigenlijk. Of welke camera/setting heeft eigenlijk de minste nabewerking nodig? Ik heb een Nikon D90, in welk opzicht zouden de standaard settings verschillen van een Canon 50D bvb?

Ik gebruik meestal de Vivid modus omdat de kleuren daar voor mij beter tot hun recht komen maar soms krijg ik dan de opmerking dat de kleuren nogal "fel" zijn

Ik begrijp wel dat het antwoord misschien niet zo éénvoudig is maar het mag ook een link zijn naar iets wat ik over het hoofd heb gezien op het internet (test, artikel, etc..).

Thanks!

Re: Foto's recht uit de camera

Als je kleurenblind bent is het inderdaad wel heel moeilijk om gaan te gaan bewerken, zeker met de kleuren.
    Nuja, ik kan alleen maar zeggen dat de foto's die uit mijn 50D komen (die van mijn 400D ook, maar iets minder vind ik) toch wel heel dicht bij de realiteit komen. (mits de juiste belichting enzo )

het verschil zit hem volgens mij in de software van de kleurenbalans, de sensor, de in-camera-bewerking, ...
    No rules. Great shots.
    -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      Eén bepaald en recent antwoord in een topic ergens heeft me een beetje aan het denken gezet en mij doen twijfelen of ik al dan niet de vraag hier eens zou plaatsen. Ik ben kleurenblind (Deuteranomalia) wat in't kort wil zeggen dat ik zeker niet alles zwart/wit zie maar de hoeveelheid groen-gevoelige kegeltjes is verstoord. Voor meer info zie => het internet / Google .

Het "afstellen" van een foto in Lightroom (met levels werken etc...) is dus niet aan mij besteed daarom dat ik mijn foto's altijd correct wil hebben, recht uit de camera (behalve crop of rechtzetten en lichte aanpassingen). Onlangs zag ik hier dus een reply dat de kleuren van een Canon standaard anders zijn dan bij een Nikon en ook een collega vertelde me dat de kleuren van zijn Canon 40D voor hem persoonlijk aangenamer waren dan die van zijn D300. Ik wil hier zeker geen betoog over welke camera/merk al dan niet de beste kleuren heeft en ben dus op het internet eens gaan kijken of er iets over terug te vinden is. Ja, maar toch niet voldoende (vandaar deze post natuurlijk )

Waar zitten nu de verschillen eigenlijk. Of welke camera/setting heeft eigenlijk de minste nabewerking nodig? Ik heb een Nikon D90, in welk opzicht zouden de standaard settings verschillen van een Canon 50D bvb?

Ik gebruik meestal de Vivid modus omdat de kleuren daar voor mij beter tot hun recht komen maar soms krijg ik dan de opmerking dat de kleuren nogal "fel" zijn

Ik begrijp wel dat het antwoord misschien niet zo éénvoudig is maar het mag ook een link zijn naar iets wat ik over het hoofd heb gezien op het internet (test, artikel, etc..).

Thanks!
      Ik ben enkele jaren geleden overgestapt van Canon naar Nikon. En ik moet beamen wat er gezegd wordt over de kleuren van Canon tov Nikon. Telkens ik een foto zie die rechtstreeks uit de camera komt valt mij dat op, de intensere warmte van de Canon-kleuren.
      En ik heb ook al veel ondervonden dat Nikon altijd last heeft met blauwschakeringen tov van hetgeen ik met mijn eigen ogen waarneem. Waarom weet ik niet, maar dat is een vaststelling. Ofwel zijn het mijn eigen ogen die ik niet kan betrouwen , maar ik denk van niet.
      Oeioei, gevaarlijk wat ik hier zeg. Hoe weet ik dat wat ik als blauw zie hetzefde is als hoe iemand anders dat blauw ziet ?

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

zeker een verschil tussen Canon en Nikon wat het blauw betreft als de opname (zgn) zo uit de camera komt.
        bij Fuji is het verschil nog veel groter.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Op het gebied van kleuren is er niet gemakkelijk een goed of slecht te noemen.
          Ik ben van beroep drukker en krijg regelmatig klanten aan de pers.
          De ene klant wil de plaatjes veel geler de andere roder enz.
          Een goede instelling in de camera is ook al niet zomaar te geven.
          Voorbeeld: ik kan in DPP mijn RAW opnames de picture stylen geven die je ook in
          de camera zo kan zetten.
          Bij bijvoorbeeld landschap foto's zou je denken dat de picture style ook op landschap moet staan.
          Echter laat DPP [in RAW]vaak een heel andere picture style als mooiste zien.
          Dit om maar aan te geven hoe moeilijk dit is.
          In Uw geval zou ik toch zo vaak het kan iemand over de schouder mee laten kijken[laat ik hier ook vaak doen trouwens].
          De Nikon heeft wellicht iets andere instellingen nodig dan de Canon.

succes,
          ron.
          Last edited by exhi; 7 april 2009, 10:40.
          http://exhi-fotografie.nl

Comment

Ik ben kleurenblind (Deuteranomalia) wat in't kort wil zeggen dat ik zeker niet alles zwart/wit zie maar de hoeveelheid groen-gevoelige kegeltjes is verstoord
            Ik ben ook in dit geval en ik kan me voorstellen dat men de kleuren van mijn fotos verschrikkelijk vindt
            Ik kies inderdaad de picture style en de witbalans volgens het onderwerp en laat de camera en DPP hun werk doen (ook altijd van vivid gehouden)
            Er is op sommige fotosites dikwijls een zelfs voor mijn ogen pijnlijke oversaturatie van de kleuren te zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht

Thanks!
              Wat u nodig hebt is vergelijkingsmateriaal.
              De (gratis) VISUELE TEST SET van Fujifilm geeft u wellicht houvast bij het bepalen van de kleuren zoals u die graag ziet.
              Eigenlijk is deze Visuele Test Set bedoeld om voordelig de monitor en printer op elkaar af te stemmen, de voorbeeld foto's kunnen echter ook worden gebruikt om ze te vergelijken met uw zelfgemaakte foto's. (ook sample foto's + exif van dpreview kunnen een aardig hulpmiddel zijn)
              Het probleem dat u iets anders ziet dan uw familie en kennissen is niets aan te doen. Overigens zullen ook al uw familieleden en kennissen niet hetzelfde zien .
              Ik moet altijd grinniken als ik op het internet de beoordelingen van een foto lees, zonder uitzondering krijgt de foto en/of de persoonlijke smaak schuld, de kans dat de monitor instellingen en werkplekverlichting de oorzaak zijn is echter vele malen groter. Zo kun je zelfs na enige tijd bepalen wiens monitor welke afwijking vertoont ten opzichte van die van jezelf.

Ten aanzien van het vermeende verschil tussen verschillende camera merken kan ik alleen maar zeggen dat hiervan de nog steeds de uiterst gebrekkige witbalans meting "mede" een oorzaak is.
              Door met de witbalans fijnregeling te spelen kun je al een veel beter (lees; gewenst!!) resultaat behalen, zeker in combinatie met de instellingen voor contrast, verzadiging, Vivid en Neutral etc... Het aantal combinaties is tamelijk groot om maar eens een understatement te gebruiken en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende kleurruimten.
              Bewerk foto's pas als u zeker weet dat de afdruk hetzelfde laat zien als de monitor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Wat u nodig hebt is vergelijkingsmateriaal.
                De (gratis) VISUELE TEST SET van Fujifilm geeft u wellicht houvast bij het bepalen van de kleuren zoals u die graag ziet.
                Eigenlijk is deze Visuele Test Set bedoeld om voordelig de monitor en printer op elkaar af te stemmen, snip ..
                sja .. voor iemand die zegt dat hij aan kleurenblind lijdt is dit een schitterende referentie .. "...bepalen van de kleuren zoals u die graag ziet...", het kleine probleem is dat hij die kleuren net niet kan "zien" zolas ze zijn ... maakt de rest van uw betoog even lullig hoor .. LOL!

Comment

Bedankt voor de feedback! Interessant leesvoer!

Ben toch niet de enige die er last van heeft blijkbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    sja .. voor iemand die zegt dat hij aan kleurenblind lijdt is dit een schitterende referentie .. "...bepalen van de kleuren zoals u die graag ziet...", het kleine probleem is dat hij die kleuren net niet kan "zien" zolas ze zijn ... maakt de rest van uw betoog even lullig hoor .. LOL!
                    TS ziet kleuren... echter anders dan u en ik.
                    Met de referentie set van Fuji krijgt hij foto's te zien die bewerkt zijn tot op het niveau van 'onze' werkelijkheid. Daar draait het om.
                    En verder zal TS ook een voorkeur hebben.
                    Ik heb de indruk dat de strekking van mijn betoog u geheel is ontgaan.

Comment

TS ziet kleuren... echter anders dan u en ik.
                      Klopt, om een voorbeeld te geven (en dit gaat raar klinken voor sommigen ). Paars ken ik niet als kleur op zich. Ik zie wel dat er schakeringen zijn dus bvb verschillende soorten "blauw" (licht, donder, donkerder) maar ik kan paars er niet uithalen omdat ik enkel de benaming blauw ken. Klinkt moeilijk maar ik zie dus inderdaad (de meeste) kleuren. Als ze samenkomen is't wel een groot probleem en kan ik het onderscheid dikwijls niet meer maken voor bepaalde kleuren. Sommige kleuren gaan dan op in andere kleuren (bvb de kleurentest op medisch onderzoek vroeger - cirkels met bolletjes in waren een ramp ).

Comment

Beste,

Ik ben kleurenblind en fotografeer heel graag. Eerst een korte verduidelijking voor wie niet kleurenblind is: wij kleurenblinden zien wel kleur, het is niet zo dat wij de wereld in zwart wit zien. Ikzelf heb moeite met overgangen tussen kleuren, dus vuil geel wordt voor mij groen en zo verder. Dat is problematisch als je wil fotograferen. Een lichte groen zweem : ik zie dat niet, idem voor blauw. Als het duidelijk is, zie ik het wel.

Typisch voor kleurenblinde mensen is dat ze hun foto's over satureren. Als de kleuren voor ons 'goed' zitten, dan zijn ze er meestal 'los over'. Als je dat weet ben je al een hele stap. Vandaar ook de voorliefde om in 'vivid' te fotograferen.

Ik trek in raw en geef in lightroom de foto's een klein beetje meer vibrance en ik kom niet aan de saturatie. Wel verhoog en verlaag ik de luminance van de kleuren naar gelang mijn smaak. Telkens met mate. Als je echt van de kleuren af wilt blijven, dan kan je je beperken tot enkel de exposure aan te passen, het contrast etc. alle controls die weinig of geen invloed op de kleur hebben.

Een groot probleem echter is de witbalans. Als kleurenblinde kan je die wel wat aanpassen, maar echte perfectie haal je niet.

Iemand zei me ooit: fotografeer enkel in zwart en wit, maar dat is wel heel beperkend.

groetjes Wouter

Comment

ik heb dit draadje vol aandacht gelezen.
                          zeer vervelend als je kleuren niet goed kan herkennen maar daar is toch een simpele oplossing voor, neem gewoon vooraf of achteraf (tuurlijk onder zelfde licht omstandigheid) een foto met grijskaart dan heb je geen problemen met de kleuren.
                          ook je belichting is steeds korrekt (bv. sneeuw).
                          greets
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

Comment

Ik stel m'n monitor af met dit free programma http://www.calibrize.com/en m'n kleuren op m'n monitor zijn juist afgestelt.
                            Heel gebruiksvriendelijk.

grts

Comment

Working...
                            X