Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma's D60/D80 & D300/D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dilemma's D60/D80 & D300/D700

    Al een tijdje wil in een tweede body om tijdens evenementen niet steeds tussen tele en breedhoek te moeten wisselen en dus mijn huidige D80 te behouden als tweede body.

    Eerste dilemma

    Maar nu er plots een D60 bijgewonnen heb , twijfel ik plots of ik mijn D80 of D60 als 2de en reserve body zou houden:

    Waarom D80: AF-motor, 11 AF punten, betere grip, meer knoppekes
    Waarom D60: 2 jaar nieuwere technologie , anti stof, compacter als reserve

    Twee dilemma

    Tja, dan blijft de vraag naar hoofdbody en daar geraak ik ook niet aan uit: D300 of D700
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

  • #2
    Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

    1ste dilemma: houden waar je je 't best bij voelt, wissel 'n keer elke week

    2de dilemma: FX nemen en die gebruiken voor de breedhoek

    Comment


    • #3
      Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      Al een tijdje wil in een tweede body om tijdens evenementen niet steeds tussen tele en breedhoek te moeten wisselen en dus mijn huidige D80 te behouden als tweede body.

      Eerste dilemma

      Maar nu er plots een D60 bijgewonnen heb , twijfel ik plots of ik mijn D80 of D60 als 2de en reserve body zou houden:

      Waarom D80: AF-motor, 11 AF punten, betere grip, meer knoppekes
      Waarom D60: 2 jaar nieuwere technologie , anti stof, compacter als reserve

      Twee dilemma

      Tja, dan blijft de vraag naar hoofdbody en daar geraak ik ook niet aan uit: D300 of D700
      Dilemma? D80 is andere orde dan D60, alleen het motorverhaal al. Sensor is zelfde, antistofverhaal is helemaal geen argument, stof komt er toch op en dat verwijder je niet met zo'n antistofsysteem. Helft van de nieuwe DSLR waar lenzen op gewisseld worden hebben na 6 weken al stof dat niet meer weggaat.Topdisplay is een argument, formaat is voor mij bij de D60 een tegenargument. D60 is ook geen nieuwere technologie maar een afgeleide D80 als vervanger van de D40x.

      D300/D700 is ook geen echt dilemma. D700 is stukken beter.

      Ik zou de D60 verkopen, D700 kopen. Later D80 vervangen door D300 of vervanger als je nog een cropcamera wil.

      Comment


      • #4
        Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

        D300 vind ik (persoonlijk) beter geschikt voor evenementen dan D700 (omwille van de crop) - D80 is een leuk 'lichtgewicht' als tweede body - zelf gebruik ik hem als een kwalitatief 'compactje' (in combinatie met de 85mm 1.8)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          D300 vind ik (persoonlijk) beter geschikt voor evenementen dan D700 (omwille van de crop)
          Maar niet voor de iso en dat gaat bij toch voor en gewoon wat dichter bij gaan staan of iets langere lens gebruiken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
            D300 vind ik (persoonlijk) beter geschikt voor evenementen dan D700 (omwille van de crop)

            Maar niet voor de iso en dat gaat bij toch voor en gewoon wat dichter bij gaan staan of iets langere lens gebruiken.
            dat is nu juist de reden waarom ik niet uit D300 of D700 geraakt: crop vs iso's
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              dat is nu juist de reden waarom ik niet uit D300 of D700 geraakt: crop vs iso's

              Om een praktisch voorbeeld te geven :

              D300 + 85mm prime vind ik ideaal voor frontstage bij slechte lichtomstandigheden
              Bij een D700 moet je al een 105mm of 135mm gebruiken en die zijn er niet op 1.4 of 1.8
              (toegeven met 2.8 en hogere ISO kom je er ook, maar je verliest toch wel detail *)

              * Imo wordt er teveel nadruk gelegd op ruis, detailverlies vind ik veel erger
              Last edited by mexicano; 7 april 2009, 09:01. Reden: tikfoutje
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                dat is nu juist de reden waarom ik niet uit D300 of D700 geraakt: crop vs iso's
                ISO!!

                Trouwens als ik mijn 70-200 op de D300 schroef heb vaak mm's te veel, ook op 70mm, dus denk dat op een D700 ideaal zou zijn!

                Tevens hang je dan niet vast aan je 2.8 en kun je door de betere ISO je wat meer DOF toevoegen indien nodig.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Om een praktisch voorbeeld te geven :

                  D300 + 85mm prime vind ik ideaal voor frontstage bij slechte lichtomstandigheden
                  Bij een D700 moet je al een 105mm of 135mm gebruiken en die zijn er niet op 1.4 of 1.8
                  (toegeven met 2.8 en hogere ISO kom je er ook, maar je verliest toch wel detail *)

                  * Imo wordt er teveel nadruk gelegd op ruis, detailverlies vind ik veel erger
                  primes bij concerten vind ik niet zo handig wegens te beperkte mogelijkheden. Als je maar drie nummer mag trekken heb ik toch graag wat verschillende foto's gaande van close-ups naar groepsoverzichten. 17-55 en 70-200 is handiger werken dan 85 mm , enkel in nood haal ik de 50 mm boven maar 50mm+crop komt op ff quasi overeen met 85 mm.
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    17-55 en 70-200 is handiger werken dan 85 mm
                    Indien dit jouw werkwijze is, dan is de D700 idd de beste keuze
                    Zelf blijf ik echter verslaafd aan de 85mm 1.4 en 1.8
                    Met de 17-55 bvb haal ik weinig goeds in huis (wat concerten betreft - uitzonderingen bevestigen de regel)
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                      Waarom dan geen gebruik maken van een 28-70 2.8 i.p.v. 17-55? (Of de nieuwe 24-70 2.8!) Is ook beter geschikt voor de (eventuele) overstap naar ff.

                      'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                      Comment


                      • #12
                        Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        crop vs iso's
                        eenvoudig: crop kun je oplossen met een langere lens, maar ruis alleen tenkoste van details ed.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                          Ga voor de beste combinatie : D300 + D700

                          Je hebt alle flexibiliteit : D700 voor hoge iso en groothoek
                          D300 voor de beestjes en andere dingen waar een crop belangrijk voor is.

                          De grip kan je tussen de twee toestellen uitwisselen en ze hebben hetzelfde bediening niveau

                          Helaas is het de duurste oplossing, maar een D300 kan je al voor een zacht prijske 2dehands op de kop tikken.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                            Ga voor de beste combinatie : D300 + D700

                            Je hebt alle flexibiliteit : D700 voor hoge iso en groothoek
                            D300 voor de beestjes en andere dingen waar een crop belangrijk voor is.

                            De grip kan je tussen de twee toestellen uitwisselen en ze hebben hetzelfde bediening niveau

                            Helaas is het de duurste oplossing, maar een D300 kan je al voor een zacht prijske 2dehands op de kop tikken.
                            dat wordt de stap als de D80 de geest laat maar zover ben ik nog niet tenzij ik morgen het groot lot win
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                            IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: dilemma's D60/D80 & D300/D700

                              Devid, mijn keuze zou zijn . . . de D80 als crop camera houden, die ga je mijn inziens toch meestal buiten gebruiken en dan kan de cropfactor zeer interessant zijn, en als eerste body natuurlijk een D700.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X