Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

    Hier een klein vergelijk, 't is niet uitgebreid wegens gebrek aan tijd tijdens het testen, maar het geeft je wel een idee.

    Beide lenzen hebben zowat dezelfde lichtsterkte, de canon is een tikje lichtsterker maar daar zal het hem nu niet op aankomen (f4.5-5.6 tov f4.0 -6.3).
    kwestie van uitzicht, tja de canon is wit en de sigma zwart, de canon heeft een full metal body en de sigma is van kunststof (maar wel gebouwd als een blok).
    De canon is een stuk lichter dan de sigma, valt direct op tijdens het vastnemen van de camera, maar aan de andere kant komt de zwaarte van de sigma wel goed uit om geen bewogen beeld te hebben..
    kwestie van optic, wel beide lenzen zijn praktisch gelijk, maar wel alleen maar getest op f11, geen andere apartures gebruikt.
    zie hieronder een voorbeeldje, (heel snel in elkaar geflanst), de linkse fotovoorbeeldje zijn van de canon en de rechtse voorbeeldjes zijn van de sigma.


    je ziet dat de canon een tik scherper lijkt, maar het verschil is zo miniem dat je enorm goed moet kijken, toen ik eerst de foto's zag dacht ik dat de sigma scherper was maar bij herhaaldelijk naar de foto's te kijken lijkt de canon toch iets scherper, maar nogmaals het verschil is minimaal.
    chromatische aberatie komt op beide lenzen gewoon niet voor, op de foto waar het dakje opstaat zou je normaal een beetje chromatische aberatie verwachten (donker dakje met daarachter heel felle lucht).

    mijn conclusie.

    Beide lenzen zijn qua scherpte aan elkaar gewaagd, de sigma heeft als enorm voordeel dat ie kan uitzoomen tot 50mm (kan soms heel handig zijn), de canon daarintegen heeft als enorm voordeel dat er IS opzit, en die IS werkt super.
    de sigma is een stuk goedkoper dan de canon.
    Met de canon ben je wel zeker dat ie in de toekomst nog compatibel is op de volgende generatie body's, bij de sigma heb je die zekerheid niet (maar dat is speculatie).
    Voor de max focal lenght moet je het niet doen, we hebben ondervonden dat de sigma niet zoveel meer focal lenght heeft als de canon, het scheelt wel een beetje maar echt niet om naar huis te schrijven.
    De canon is een schuifzoom en de sigma een twist zoom, de een vind schuifzoom echt slecht de ander dan weer niet, ikzelf moest er even aan wennen maar eens je het gewoon bent lijkt de schuifzoom heel handig te zijn.

    Mischien kan Z900 hier nog 't een en ander aan toevoegen??
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

  • #2
    Mijn gedacht:

    De Canon is inderdaad beter, ik vind dit wel vrij goed zichtbaar. Een tikkeltje lichtsterker??? nou, boven de 6 word wel echt een "donkere lens".
    En spijtig eigenlijk dat de 35-350 van Canon hier niet naast kan, dan zou je zien wat Canon van een 10x zoom maakt. EN die vertrekt van 35, nog beter dus als all-rounder.
    De L kwaliteit moet je betalen, of je het ervoor over hebt is een andere zaak. De prijs gaat niet recht evenredig met de kwaliteit, dat telt voor bijna alles.

    Maar, beide lenzen zijn gewoon goed, en voor het prijsverschil kan je al eens leuk iets anders doen natuurlijk.
    Rudy

    Comment


    • #3
      Ik heb de Sigma gekozen en niet meer achteromgekeken. Mijn grootste bezwaar tegen de Canon was de pump zoom. Ik heb nog niet genoeg kunnen spelen met de lens, maar mijn indruk is dat je bij focus op oneindig de Sigma een tikkeltje moet toestoppen om de nodige scherpte te krijgen. De stand van de zon zal ook wel zijn invloed hebben.

      Vandaag nog heb ik geprobeerd wat reigers in vlucht te fotograferen op f6.3 bij 500mm, en de scherpte is wat ontgoochelend. Bewegingsonscherpte bij 1/2500s lijkt mij sterk, maar misschien dat de lens iets moeilijker of minder precies focust op 500mm bij minder dan ideale omstandigheden: lens op 500mm f6.3, hoge middagzon, onderwerp op 70-100m afstand. Hebben andere 50-500 eigenaars soms wel eens hetzelfde gevoel gehad? Foto's van zaterdag in Oostende waren dan weer wel mooi scherp.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Knap werk Frederic

        Leuke vergelijking.
        Zal veel mensen helpen denk ik in hun aankoop.

        greets
        Orc@
        http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

        Canon EOS 10D
        Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

        Comment


        • #5
          Originally posted by Orc@
          Knap werk Frederic

          Leuke vergelijking.
          Zal veel mensen helpen denk ik in hun aankoop.

          greets
          Orc@
          Ja, dat denk ik ook. Ik heb hem echter al gekocht, en gelukkig de juiste.... Canon 100-400.... En heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik vind hem geweldig...
          Groet,
          Paul

          Comment


          • #6
            Zoals Frederic aanhaalde, hebben beiden hun voor- en nadelen:

            Sigma cons: zwaarder en geen IS.
            Sigma pro: de prijs en het zoombereik dat van 50 mm begint.

            Canon cons: begint pas van 100 mm. en dit is reeds veel op een 10D, de L-prijs.

            Canon pro: lichter, IS zorgt ervoor dat je in vele gevallen ISO 100 kan behouden, oersterk gebouwd, schuifzoom ( vind ik persoonlijk een voordeel als je snel wil inzoomen - anderen vinden het dan weer onhandig.

            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Zeer interessant, deze vergelijking. Mooi werk.

              Het zou wel nuttig zijn ook eens bij f6.4 of f8 te vergelijken.
              Om f11 te gebruiken moet het immers toch al mooi weer zijn.

              Groeten, Steven

              Comment


              • #8
                Mercikes gasten,
                En nu nog iemand met een nikon 80-400 Vr???

                Comment


                • #9
                  En nu nog iemand met een nikon 80-400 Vr???
                  naar mijn weten is er hier niemand op het forum met die lens, misschien even vragen aan phille?
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

                    Na al jullie raadgevingen ben ik blij dit te lezen want ik heb juist de Canon 100-400 besteld maar heb hem nog niet,dan stuur ik ook eens een paar beeldjes!
                    Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
                    Altijd welkom:http://martine.launoy.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

                      Oorspronkelijk geplaatst door fredericrom
                      naar mijn weten is er hier niemand op het forum met die lens, misschien even vragen aan phille?
                      LOL?

                      hier zitten genoeg mensen met die lens, waaronder mezelf en james joyce. (van hem weet ik het zeker want ik mocht ze uitproberen )
                      natuurlijk zullen er géén canon gebruikers zitten met een nikon lens..maar er is de sigma variant.

                      80-400vr

                      pro: nikon ED glas met alle nikon voordelen, VR systeem dat goed werkt, limiter op de lens, draaizoom, niet al te zwaar lijkt me zo.
                      cons: softjes op 400mm, géén manual overwrite


                      ik ben heel tevreden van deze lens, maar door omstandigheden heb ik ze nog niet echt goed kunnen testen. het enige dat mij wel opvalt ivm met lichtsterkte is het volgende: trek u niks van aan!
                      als je een tele gebruikt om iets in close up te nemen dan ben je eigenlijk niets meer met een kleinere diafragma waarde. hoe dichter je voorwerp staat en hoe meer mm je hebt => scherpte diepte wordt dan snel heel eng.
                      uiteindelijk ga je dan toch op f8 terecht komen.
                      dat waren dan ook met eerste bemerkingen na een dagje eendjes 'schieten'.
                      een overvliegende cesna breng je op 400mm echt dicht!
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

                        Euh Parakiet... kijk eens van wanneer die orginele post is... (2 jaar geleden?!?)

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)



                          ja jongens twas morgen hee

                          ik zie een draadje staan dat actief is .. en tjah
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 100-400L VS sigma 50-500 EX (thanks to Z900)

                            Och, mij hadden ze ook gevangen hoor!

                            Ik dacht eerst ook van "Maar alléé, d'r zijn er toch verschillenden hier die de 80-400VR hebben?!?"

                            't Is daarom dat ik eens naar de postdatum ben gaan zien...

                            Comment

                            Working...
                            X