Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelvergrendeling bij Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelvergrendeling bij Nikon D90

In het menu kan je de functie toewijzen die de knop AE-L/AF-L moet vervullen.
    Wanneer ik AF-vergrendeling kies ( denkel de scherpstelvergrendeling dus), en ik stel het beeld scherp, dan druk ik tegelijkertijd de AE-L/AF-L knop in, dan zie ik de geen markering oplichten in de zoeker.
    Bij al de andere instellingen bvb.belichtingsvergrendeling komt bij indrukken op de AE-L/AF-L knop de markering AE-L in de zoeker oplichten. Deze lukt dus wel.

Wie mss. hetzelfde toestel heeft kan het even uittesten en melde waar de fout zit?
    Mvg.rxje

Re: Scherpstelvergrendeling bij Nikon D90

Je moet eens proberen de AF/AE-L knop te benoemen als AF-on knop, dat wordt er scherpgesteld met die knop en niet meer met de afdrukknop. Ik heb dat zo ingesteld sinds ik die mogelijkheid heb(3 jaar) en ik zou niet meer anders willen.

Bij normaal gebruik: duim en wijsvinger drukken en bij AF-L gewenst: scherpstellen met de AF-on knop en dan op het goede moment afdrukken. Dit werkt perfect als je weet waar de actie gaat plaats vinden, maar er nog niet is: bv je stelt scherp op d ehorde en schiet een burstje als de atleten er zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

dit lukt me wel , maar vind het lastige houding van vinger op de knop dan

toch bedankt voor het alternatief, maar zou graag weten een precies antwoord op mijn gestelde vraag
      groetjes

Comment

Die houding went in een dag en het werkt makkelijker.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Jij spreekt van een fout!!
          In mijn D70s is alles hetzelfde als bij jouw beschrijving dus niet abnormaal zou ik zeggen.
          Probeer maar te helpen waar ik kan!

Comment

..en toch licht de AF-L niet op in die instelling

Comment

yep, je hebt volkomen gelijk. De AE-L aanduiding licht niet op als je de AE-L/AF-L knop toewijst aan AF-L. Wel als je kiest voor AE-L of AE-L/AF-L.
              De vergrendelijk doet echter wel zijn werk.
              Misschien heeft men het met opzet zo geconfigureerd omdat AF-L geen relatie heeft met de belichting ?
              Nikon D90 ~ Nikkor 35mm 1.8 G + Nikkor 18-200VR + Micro 85VR ~ SB900
              Carlo

Comment

ah toch iemand die mijn vraagstelling bevestigd,
                je theroretisch antwoord klopt, maar waarom kan je het dan instellen in het menu als het niet oplicht?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                  ah toch iemand die mijn vraagstelling bevestigd,
                  je theroretisch antwoord klopt, maar waarom kan je het dan instellen in het menu als het niet oplicht?
                  tja ... als ik dát eens wist. die van Nikon hebben mij niet betrokken bij de ontwikkeling van de D90, anders was dit zeker niet foutgelopen
                  Nikon D90 ~ Nikkor 35mm 1.8 G + Nikkor 18-200VR + Micro 85VR ~ SB900
                  Carlo

Comment

Working...
                  X