Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat me direct opvalt (auto WB)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat me direct opvalt (auto WB)

    bij het bekijken van alle vliegshow albums is het gebruik van auto witbalans bij de meesten. dat maakt dat de airshots veelal veel van kleur wisselen, dan weer dieperblauw, lichterblauw, andere tinten, enz... dus eigenlijk geen constante, en dat vind ik (persoonlijk) een beetje afbraak aan een gans album.

    door een vaste instelling te gebruiken gaat men veel beter de lucht en tint kleuren omdat de camera nu met deze waarde blijft werken en niet steeds een berekening en benadering moet maken van wat op dat moment 'wit' of 'grijs' is.

    Mss een tip voor zij die de lat een stukje hoger willen leggen, het maakt de albums er een stuk beter op.

    C ya !

  • #2
    Hups, dat weten dan weeral, bedankt voor de tip Phille

    Comment


    • #3
      Phille,

      Dat kleurverschil hangt ook grotendeels samen met wáár de pics genomen zijn. Meestal zaten we dichtbij de zon foto's te nemen, maar als de vliegtuigen van de linkerkant kwamen was de zon verderaf, en al helemaal perfect stond de zon bij de shots van vliegtuigen die achter onze rug door vlogen (al waren er dat weinig).

      Neem daar nog bij dat de vliegshow heeft geduurd van 13h00 (sterk licht) tot 18h00 (al veel beter)...

      Ik denk echt niet dat WB locken overal hetzelfde blauw zou opgeleverd hebben...
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        door een vaste instelling te gebruiken gaat men veel beter de lucht en tint kleuren omdat de camera nu met deze waarde blijft werken en niet steeds een berekening en benadering moet maken van wat op dat moment 'wit' of 'grijs' is.
        Daar komt hem nu mee af !!!

        thnx for the tip.

        Ik moet eerlijk zeggen, ik heb op die airshow al zitten spelen met mijn iso waarden, mijn shutter tijden, en mijn f waarden, en er viel al duidelijk verschil op te merken tussen <> foto's. Maar er is zoveel om rekening mee te houden. Ik heb nu ook voor de eerste keer al mijn foto's eens door een fotobewerking programma gehaald (ja, ik moest croppen door die tcon 17), en zelfs daar door gewoon automatisch de balans aan te laten passen (voor manueel te doen, heb ik er veel te weinig verstand van). Om de meeste waas weg te krijgen.
        Maar 't is zoals jochen zegt, er was een hemelsbreed verschil tussen voor u fotograferen en achter u fotograferen, 'k betwijfel of dat die fix w/b balans daar zo enorm verschil zou uitgemaakt hebben, 't verschil was echt enorm.

        in ieder geval bedankt voor de tip, 'k ga hier een dezer dagen nog wat startende en landende verkeersvliegtuigen trekken, en 'k ga er dan zeker rekening mee houden.
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Een wetenswaardige tip Phille, bedankt !

          Comment


          • #6

            Phille, ik vrees dat dat op zich niet genoeg zal zijn. Vergeet immers de auto-exposure niet. Als je een foto neemt van een wit vliegtuig zal de lucht er donkerder uitzien dan bij een foto van een zwart vliegtuig.
            Dus je zou dan eigenlijk ook al manueel moeten gaan belichten om consistentie in de kleur van de lucht te krijgen.

            Henk

            Comment


            • #7
              nu, wat je hier zegt klopt niet helemaal, mijn camera stond op sunny en niet op auto, tot daar aan toe.
              Het ligt gewoon aan het feit van de stand van de zon, bv waar ik stond en de vliegers zaten voor je en een beetje meer naar rechts wel dan was de lucht gewoon witachtig, niet alleen op foto maar ook met eigen ogen.
              ging je meer naar links daarintegen of de andere kant, wel dan was de lucht meer blauw.
              de verschillende tinten liggen niet aan de witbalans maar, in hoeverrre de lucht is overbelicht, de hoeveelheid waas die er in de lucht hing, de hoeveelheid rook die er in de lucht ging en waar de vliegtuigen juist vlogen.
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                hola mannen, ik zeg niet dat daarmee de zaak opgelost is. Integendeel. De manier van belichten is evenzeer belangrijk en zal de graduatie van donker naar licht ook beïnvloeden, maar voornamelijk een 'warmte' tint ga je meer consistent verkrijgen door een vaste waarde te kiezen. Stel dat je bv 20 shots neemt op een half uur tijd met 'direct sunlight' als instelling als je in volle zon schiet, die 'warmte' tint van het blauw zal redelijk consistent blijven.

                nu eerlijkheidshalve dien ik er aan toe te voegen dat AUTO WB in puur daglicht redelijk goed werk levert, al gebruik ik het weinig, toch was mijn album dit weekend in Maasmechelen ook auto WB en daar is de tint relatief constant. Ik beweer dus niet dat auto WB een mindere zaak is, de nieuwe Nikon D2H heeft zelfs een nieuwe sensor en software die nog beter moet meten en niet alleen het 'licht' van het onderwerp, maar ook de omgeving meet en kunstlicht dedecteert (frekwentie van lichtbronnen). Dit alles impliceert dat deze functie een zeer goede werking moet garanderen die de gebruiker in staat stelt er zich eigenlijk weinig van hoeven aan te trekken. Ik ben zéér benieuwd naar de testen onder kunstlicht van alle soort.

                Dus, WB presets zijn handig, voornamelijk als je regelmatig van inhoud wisselt, maw de beeldinhoud en omgeving onder dezelfde omstandigheden wisselt. En AUTO WB is prima, meestal onder gunstige lichtomstandigheden, zeker niet onder kunstlicht.

                Omdat ik in RAW werk, kan ik dit altijd bijsturen, wat ik ook doe in sommige gevallen. Als ik bv een soort shot 'te warm' vind (of omgekeerd) tune ik een beetje bij, selecteer mijn shots die onder dezelfde situatie geschoten zijn en pas die in één beweging allemaal aan (Capture One). Een voordeel, maar het liefst zit ik er bonk op van bij het opnamemoment.

                Ik wil niet impliceren dat auto WB slecht is, alleen geloof ik nog steeds dat een preset WB onder veel omstandigheden meer consistent werk kan afleveren, althans dat is mijn ondervinding na meer dan 7000 shots met de D100.

                Take care

                Comment


                • #9

                  Ik gebruik Auto-WB eigenlijk nooit om de simpele reden dat zo elke foto potentieel (of zelfs waarschijnlijk) een andere WB-setting krijgt, terwijl al je foto's wellicht wél onder hetzelfde licht genomen zijn.
                  Daar volg ik dus wel Phille in, en zelfs niet alleen voor vliegshow foto's : met auto-WB krijg je bijna gegarandeerd kleurverschuivingen van foto tot foto. Toegegeven, vaak nauwelijks zichtbaar, maar ze zijn er wel. Ik heb dan nog liever dat elke foto er op dezelfde manier naast zit zodat ik dan met 1 actie toegepast op alle foto's dit kan corrigeren.

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    Phille,

                    Je bent sterk geinteresseerd in kleurechtheid, heb je dan nog nooit overwogen om een manuele witbalans in te stellen? Zo jou je ook in je RAW-verwerking misschien beter af zijn?


                    The Kid.

                    Comment


                    • #11
                      tochwel hoor, maar niet elk evenement laat dit toe, en er is niet altijd tijd voor, al zou idd het nog beter zijn. Voor mijn studiowerk met zwangerschappen heb ik dit bv wel gedaan (tijd en voorbereiding was voldoende aanwezig) en dat resulteerde dan ook in zeer goed belichting met vooral natuurgetrouwe huidstinten en kleuren.

                      Comment

                      Working...
                      X