Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 400d vs g10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon eos 400d vs g10

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Tja!! Als ik had geweten dat je van portretjes naar bloemetjes zou omschakelen dan zou ik niets hebben geschreven.
    Nu lijkt het alsof IK niet weet wat scherptediepte is.
    Oh, maakt dat verschil misschien

Proficiat. Erg slim van je .

Comment

Ok, omdat sommigen denken slimmer te zijn heb ik deze avond bij het thuis komen snel eens een testje gedaan tussen de G10 op maximale zoom versus de 450 met 24-70 2.8L op 70mm. Beide op statief, zelfde settings qua diafragma (f/4.5). Grootte van het blad is groter dan een menselijk hoofd en plant staat ongeveer 5 meter voor de boekenkast. Verhouding foto's gelijk gecropt. Je moet niet vragen wat dit wordt als je dan nog eens het diafragma volledig opent (wat je uiteraard niet kan met de G10) of een 85 f/1.2 lens opzet. Oh ja, de G10 stikt van de ruis en staat op ISO 200, de 450 heeft nauwelijks ruis en staat op ISO 800. Welke ga je nu gebruiken voor die trouwfoto's?

Comment

Even de appels, for the sake of the argument, in de buurt brengen van de peren!
        450D, cropfactor 1,6 en CoC 0,019 mm
        - beeldafmetingen op het scherpstelvlak, circa 60 x 40 cm
        - objectafstand 2 meter
        - brandpuntsafstand 73 mm (38,5 mm ff eq)
        - diafragma f/4,5

!! scherptediepte 6 cm voor het scherpstelvlak en circa 6,5 cm erachter !!

vergelijk dit met de G9 uitkomst
        !! scherptediepte 14 cm voor het scherpstelvlak en 16 cm erachter !!

Alleen en alleen daarom reageerde ik op de overdreven kwalificatie "schier oneindig".

Voor trouwfoto's is zelfs een 450D voor mij niet goed genoeg!!
        Goedenacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          vergelijk dit met de G9 uitkomst
          !! scherptediepte 14 cm voor het scherpstelvlak en 16 cm erachter !!
          16cm?

Die boekenkast staat er verdorie meer dan 5 meter achter en staat bijna nog scherp .

Stop uw dof calculatorke maar snel weer weg en kijk naar de realiteit. Als je een G10 lichtgevoeliger wilt gebruiken mag je zover niet inzoomen en dan wordt het allemaal nog erger (lees nog veel meer DOF).

Ik kan ook vergelijken met mijn 5D II maar de TS sprak over een 400 versus een G10, remember fruitboer ?
          Last edited by hvr_oosterzele; 31 maart 2009, 00:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

Ik kan ook vergelijken met mijn 5D II maar de TS sprak over een 400 versus een G10, remember fruitboer ?
            Je moet niet met een 5D aankomen, we blijven met een cropcamera vergelijken.
            Trouwens het is toch de lens die het doet die dof.
            Ik zit nog maar een jaar in het digitale tijdperk met een SLR te werken voorheen analoog maar die 60D camera kan ik helemaal niet is dat een analoge camera.
            Canon zit nog maar bij de 50D.

Reken er maar op dat de Spiegelreflex verdwijnt ze beginnen al met SLR camera's waar je mee kan filmen en waar live view op zit net als op de kiekjescamera.
            Last edited by Jan Vos; 31 maart 2009, 14:25.
            Vulpus pilum mutat, non mores.

Comment

Ik denk dat de stelling die je voorstelt niet echt te vergelijken valt. Als ik zou moeten kiezen tussen een ferrari en een lada zou ik ook een ferrari kopen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat je doet is, je gaat naar de fotozaak in de buurt en neem beide toestellen even in je handen. Neem degene die voor jou aangenaam voelt en leuk is om mee te fotograferen. Want daar gaat het nu eenmaal om, het plezier in je hobby. Een duur toestel kopen en nooit meenemen omdat je het groot en stom vindt is zoals men wel eens zegt, toch goed verkocht van de verkoper.

Ik zou nu eenmaal voor een 400D gaan. Al was het maar om de ruis te vermijden.
              Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

"Photography is truth."

Comment

16cm?

Die boekenkast staat er verdorie meer dan 5 meter achter en staat bijna nog scherp .

Stop uw dof calculatorke maar snel weer weg en kijk naar de realiteit. Als je een G10 lichtgevoeliger wilt gebruiken mag je zover niet inzoomen en dan wordt het allemaal nog erger (lees nog veel meer DOF).

Nu moet u eens een oprechte poging doen om de onscherpte in beide foto's te kwantificeren.
                Probeer dit eens door de onscherpte uit te drukken in percentages van scherp, of elke door u gewenste methode om de verhoudingen weer te geven, anders dan 'schier oneindig'.

Bij het hanteren van elke scherptediepte calculator die uitgaat van input voor wat betreft objectafstand, diafragma, brandpuntsafstand en verstrooiingscirkel, zult u in de uitkomsten de verhoudingen van de cropfactor terugvinden zoals in het rijtje van middenformaat tot G10, te weten; ~0,75 > 1 > 1,3 > 1,5 > 1,6 > 2 >>>> 4,6 CETERIS PARIBUS!!!!!

U mag van mij het ceteris paribus principe manipuleren, zoals u doet, maar dan bewijst u niets en probeert u met verkeerde voorbeelden gelijk te krijgen.
                Aan bovenstaande liggen optische formules ten grondslag.
                Als die niet juist zijn, zeg dat dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vos Bekijk bericht
                  ...Ik zit nog maar een jaar in het digitale tijdperk met een SLR te werken voorheen analoog maar die 60D camera kan ik helemaal niet is dat een analoge camera.
                  Canon zit nog maar bij de 50D.
                  ...
                  Ooit (2002) heeft Canon een EOS D60 gehad. Jazeker, geen 60D. HIER lees je er meer over.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ooit (2002) heeft Canon een EOS D60 gehad. Jazeker, geen 60D. HIER lees je er meer over.
                    Vandaar dat ook de opvolger van de 50D, Canon EOS D7 gaat zijn omdat ze de D60 reeds hadden. Dat zal waarschijnlijk te veel verwarring worden met hun oude D60 én de recente Nikon D60
                    Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

"Photography is truth."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ganon Bekijk bericht
                      Vandaar dat ook de opvolger van de 50D, Canon EOS D7 gaat zijn omdat ze de D60 reeds hadden. Dat zal waarschijnlijk te veel verwarring worden met hun oude D60 én de recente Nikon D60
                      Tiens, dat van die D7 wist ik niet... Maar ze hadden het gerust 60D kunnen noemen, want noch hun oude model waarnaar ik boven refereerde, als het toestel van de concurrent Nikon heet 60D. En zo blijft de reeks intact: 10D, 20D, 30D, 40D, 50D, 60D...
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Klopt, ik heb die aangekocht in november 2002 voor dezelfde prijs als wat nu de 5D Mark II kost. Een 1GB IBM microdrive kostte toen een luttele 13.000 BF (325€) .

Comment

remember fruitboer ?
                          die is goed
                          mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Nu, ik heb de foto's eens goed bekenen en vergeleken, tis toch duidelijk dat de 400d nog net iets beter zal zijn dan als een g10 voor wat ik het dan zou gebruiken.
                            Vooral de foto met de bloem is een heel verschil, maar de foto met de boekenkast, ik neem aan dat de linkse foto die is van de g10?
                            aangezien de ruis?
                            Dan zal ik het wel houden bij de 400d die ik nu heb, de verschillen zijn me wel wat duidelijk gemaakt.
                            Bedankt toch voor de reacties en de voorbeelden toch wel...

groeten
                            Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                            500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                              maar de foto met de boekenkast, ik neem aan dat de linkse foto die is van de g10?
                              aangezien de ruis?
                              Ik dacht dat dit vooral duidelijk was aan de dof, maar de EXIF zit in de foto's hoor .

Comment

Working...
                              X